De pe scena Operei Române, talentul și dăruirea l-au purtat pe Theodore Coresi pe marile scene ale lumii, iar ca răsplată pentru succesul său s-a gândit să le ofere tinerelor muzicieni, șansa de a păși în lumina reflectoarelor. De cinci ani a devenit oaspete de onoare al Sibiului, aici unde susține performanța culturală prin inițierea concursului Vox Artis.
Reporter.: De cinci ani, iată, în cadrul Festivalul Internațional al Artei Lirice, se desfășoară concursul Vox Artis. Cum a început această colaborare?
Theodore Coresi: Festivalul Artei Lirice este unul de tradiție și de renume în România, în orașul Sibiu și a fost un festival inițiat de Filarmonica de Stat Sibiu condusă de directorul general Ioan Bojin. Ei au propus un program și au reușit să inițieze acest festival cu mulți ani în urmă. Noi am avut un program excepțional, un program foarte interesant și divers, iar de patru ani în cadrul acestui festival a fost inițiat și concursul Vox Artis, un concurs internațional în care eu împreună cu maestrul Bojin am încercat să colaborăm în această privință, am încercat să ne unim forțele și suntem deja la a cincea ediție a acestui concurs. Concursul Vox Artis este dedicat tinerilor cântăreți și tinerilor artiști din România și din străinătate. A derulat în decursul celor patru ani un succes deosebit cu participarea masivă a tinerilor cântăreți, studenți și artiști din țară, cât și din străinătate. Premianții acestui concurs de la Sibiu au avut șansa să înceapă o carieră, să dezvolte o carieră în România și în străinătate. În fiecare an, noi am căutat să invităm în juriu personalități internaționale, iar acum avem bucuria să fie alături de noi pentru prima dată în România și direct la Sibiu unul dintre cei mai mari tenori ai lumii, maestrul Giuseppe Sabbatini.
Rep.: Prima ediție a festivalului a avut loc la Piatra Neamț, iar apoi s-a mutat la Sibiu. De ce ați ales Sibiul?
T.C.: Piatra Neamț este orașul în care eu m-am născut și am condus cinci ani Festivalul Vacanțe Muzicale, în acel timp am inițiat acest concurs acolo ca o dorință de a oferi ceva concetățenilor mei. Prima ediție a fost condusă de directorul general al Operei din Mexic și primul nostru premiant a fost un tenor roman, Ștefan Pop care, un an mai târziu a câștigat premiul întâi la Milano. După prima ediție ne-am gândit că ar fi bine ca concursul să fie promovat într-un oraș important din România, un oraș cu o potență artistică și am ales Sibiul pentru că este un oraș internațional, un oraș de cultură, un oraș în care simți în jurul tău cultura care este apreciată și susținută. Tocmai de aceea am luat legătura cu domnul Bojin, am propus acest concurs în parteneriat cu Filarmonica de Stat din Sibiu, am realizat acest lucru si acum suntem la cea de-a cincea ediție aici. Sperăm să avem o continuitate și acest concurs să devină o tradiție în Sibiu și în România, exact așa cum Festivalul Artelor Lirice merge mai departe și are un impact asupra publicului din țară și din străinătate.
Rep.: Din punct de vedere cultural, cum vi se pare Sibiul comparativ cu alte orașe europene?
T.C.: Eu care trăiesc de 30 de ani la Viena, vă spun sincer că Sibiul are un nivel cultural și o dezvoltare în această direcție foarte ridicată. Ma simt aici la Sibiu ca și cum aș fi într-o vacanță unde întâlnesc din nou Viena. Aici se vorbește germană, franceză, engleză, iar programele culturale și festivalurile de teatru, de muzică, de dans sunt efectiv la un anumit nivel, iar Sibiul reprezintă un punct de reper în cultura românească și în cultura europeană. Cred că Sibiul ar trebui mult mai mult promovat în străinătate, mult mai mult decât este deja datorită faptului că a fost capitală culturală și consider că merită acest lucru deoarece este un punct de plecare și de susținere a actului cultural care se desfășoară în România.
Rep.: Datorită acestui festival simțiți că aveți o legătură mai puternică cu Sibiu?
T.C.: Da. Și datorită acestui festival pentru că, atât eu, cât și familia mea ne dorim să venim la Sibiu și am invitat pentru prima dată colegi și oameni de mare pregătire artistică care au rămas plăcut impresionați de acest oraș, de atmosfera care există și continuă să vină în Sibiu. Datorită acestui festival și concursului, mă simt și mai apropiat de țară și simt că e o datorie ca în fiecare an atunci când festivalul începe eu să fiu prezent alături de colegii mei, de prietenii mei, de studenții mei din țară și din străinătate.
Rep.: Cu ce vine nou ediția din acest an a concursului?
T.C.: În primul rând vine nou cu o participare masivă a vocilor de tenor. Cred că prezența maestrului Giuseppe Sabbatini ca președinte a acestui concurs a contribuit foarte mult, pentru că orice tânăr student sau tânăr tenor din țară și din lume își dorește să vină să cânte în fața unei mari personalități artistice, iar un sfat, un gând bun primit de la o asemenea prsonalitate contează foarte mult. Sperăm ca la anul să vina și mai mulți, atunci când maestrul va fi prezent din nou.
Rep.: Ce ne puteți spune despre participanți?
T.C.: În acest an avem în cadrul concursului Vox Artis participanți din 14 țari, cum ar fi Moldova, Statele Unite ale Americii, Rusia, Ucraina, Ungaria, China, Australia, Serbia, iar aproape jumătate dintre participanți sunt români. Acest lucru nu poate decât să ne bucure pentru că acest concurs eu l-am gândit și l-am inițiat tocmai pentru a susține valorile noastre românești. Sper ca școlile de canto din România să sprijine acest concurs pentru că el este gândit tocmai pentru ca acești tineri, viitori artiști să fie auziți aici la Sibiu, să fie apreciați, să fie susținuți și promovați. Acesta este scopul, altfel concursul l-am fi putut iniția la Viena, la Londra, la Paris sau în alt loc, dar eu am vrut să fac acest lucru pentru România pentru că eu chiar dacă trăiesc de 30 de ani în Austria și în Viena, inima mea și dorinta mea au rămas tot în România și vreau să îi ajut și eu pe tinerii viitori artiști ai acestei țări.
Rep.: Ați spus că facultățile de muzică ar trebui să îi susțină pe acești tineri talentați să participe la anumite concursuri. Se întâmplă acest lucru?
T.C.: Cred că în România ar trebui ca profesorii, colegii mei din facultățile de muzică să acorde timp unui program pentru pregătirea acestor tineri la concursuri naționale și, mai ales internaționale. Sunt concursuri importante în lume, unde acești tineri au ocazia să fie văzuți, apreciați și ajutați să își clădească o carieră internațională. Și eu mi-am început cariera în 1986 fiind solist al Operei române din București și tot atunci a fost concursul Belvedere din Viena, iar datorită acestui concurs am reușit să intru pe piața europeană și mondială. Mulți dintre cei care au participat la concursul din Sibiu sunt acum angajați la opera din Zurich, Berlin, Franța și Rusia. Este o ocazie importantă ce nu trebuie ratată.
Rep.: Putem să spunem că acest festival este o rampă de lansare pentru tineri?
T.C.: Da, este o mare rampă de lansare. În România, Festivalul Artei Lirice, incluzand acest concurs este deja la un anumit nivel și îi ajută foarte mult pe acești tineri, viitori artiști ai României și ai lumii.
Rep.: Cum este primit un asemenea concurs de către spectatori?
T.C.: Este extraordinar, datorită faptului că domnul director Bojin este un om deschis și pozitiv am decis să fie un concurs deschis, nu este un concurs închis. Încă de la prima etapă, publicul îi poate privi și asculta pe cântăreți, iar tinerii se simt ca într-un concert, se creează o comunicare între public și cântăreți. Publicul este partenerul nostru, fără el nu are rost să mai faci.
Rep.: Cum vedeți publicul din Sibiu?
T.C.: Este extraordinar, este unicat. Eu le mulțumesc tuturor sibienilor pentru prezența la activitățile noastre și la tot ceea ce facem noi.