O idee crește când e așternută pe drumul ei cu fermitate, muncă constantă și convingerea că acea cale are sens, chiar dacă este anevoioasă. Când am inițiat proiectul editorial Capital Cultural știam că ne-am săturat să citim despre artă din comunicate de presă preluate și materiale care vânează nume mari. „Noi vom scrie și despre Santana, dar și despre trupa de rock din subsolul școlii, despre care încă nimeni nu știe”, ne-am zis atunci. Forma pe care o luam, am lăsat-o flexibilă. O revistă independentă de cultură online: dinamism, prospețime și interacțiune.
Căutăm capitalul, zestrea, valoarea din orice domeniu.
În 18 septembrie 2014 se lansa site-ul capitalcultural.ro, prima revistă online de cultură din Sibiu. Pe site erau deja reportaje și interviuri lucrate o vară întreagă de Oana Ciucă, cea care a crescut ideea și a convins oamenii să se alăture unui scop călăuză: acela de a căuta capitalul, zestrea, valoarea din orice domeniu.
„Jurnalism cultural?” – întrebau unii, „de ce nu știri, politică sau ceva profitabil, care să găsească rapid un public-țintă?” Fiindcă suntem tineri și visăm, nu construim un plan de afacere. Oamenii țin să aparțină unui trib și publicațiile sunt gândite de obicei pentru un trib anume. Noi nu ne-am gândit la trib, însă de fiecare dată când scriem, ne imaginăm un om care se bucură, poate povestește în autobuz despre ce-a citit pe paginile noastre sau poate astfel ajunge să-și planifice în sfârșit o seară la balet.
Scriem din plăcere, fiindcă avem multe de împărtășit. Nu ne-am propus să aruncăm cu acid asupra lucrurilor care nu funcționează în domeniul cultural. Însă ne dorim să prezentăm clar conturul problemei, să oferim mai multe perspective echilibrate, în speranța că aceasta vor scoate la iveală soluții.
Apropiem publicul de artă
Prin reportaje, interviuri, imagini și știri aducem în prim plan oamenii și ideile care mișcă comunitatea, locurile care inspiră, reflecțiile care aduc cel puțin un gând pe care să-l ții cu tine zile la rând. Materialele noastre apropie publicul de artă, îl introduc pe cititor în culise, dezvăluie scriitorii dincolo de coperțile cărților. Mergem la repetiții, stăm în pauze cu artiștii, descoperim echipa vreunui proiect care schimbă stări de lucruri în orașul nostru, ne oprim la colțul străzii să aflăm povestea omului care cerșește sau a celui care cântă la mandolină. Ne inspiră atât ineditul, cât și firescul din rutina cotidiană.
Ediția tipărită, o provocare pentru a ne reinventa
Dacă în 2014, eram doar o idee și un logo colorat („Google style”), astăzi suntem aproape de maturitate, cu o identitate vizuală bine conturată. În ianuarie 2016 am scos primul număr al ediției tipărite Capital Cultural, o provocare de a ne reinventa și a da conceptului online și o formă fizică, una care nu depinde de trend-uri și căutările pe Google. Revista Capital Cultural este tiparită în cel puțin 2000 de exemplare pentru fiecare ediție, pe care o distribuim gratuit. Credem că poveștile și ideile bune trebuie să ajungă la cât mai mulți oameni. E ceea ce putem face noi pentru comunitate, pentru o lume mai bună și mai educată.
Între timp, actualizăm în fiecare zi conținutul de pe site și o dată la trei luni, tipărim câte un număr, la care se adaugă ediții speciale dedicate proiectelor culturale de tradiție. Am ajuns la al 6-lea număr al revistei noastre, fiecare număr ca o mică victorie: câștigăm lupta cu zerourile din bugete, câștigăm noi susținători.
O redacție trează mereu
Care de pe unde, cu facultăți și interese diferite, o mână de voluntari care visează și muncesc pe gratis – o imagine tipică și de obicei, luată în serios de puțină lume. Noi însă, mai bine de un an, muncim cu pasiune și ne luăm în serios joaca. Redacția noastră nu este ca nicio altă redacție: cu ședințe prin cafenele, sub cireșul dintr-o curte sau pe Facebook. Uneori e ora unsprezece seara sau opt dimineața, într-o zi de duminică – cineva scrie că a încheiat un interviu, cineva cere un brainstorming de urgență, tastele cântă și Capital Cultural e mereu viu, treaz, gata de o nouă metamorfoză.
Am fost surprinși câți oameni valoroși, talentați și responsabili, ni s-au alăturat pe parcurs. Capital Cultural ne dorim să devină o platformă de comunicare pentru cei cu idei și inițiative în acest domeniu. Prin articolele noastre, încurajăm dialogul liber dintre artiști și public, aducerea artei în spațiul public, mai aproape de comunitate, susținerea și formarea tinerilor interesați de jurnalismul cultural.