Opera este o formă de teatru liric. Un spectacol muzical, cu actori care cântă. Tare, pe note înalte, narând povești de iubire, cu orchestră, lumini misterioase. Și, bineînțeles, cu haine mult împodobite, cu multă dramă dar și haz… Totul sună captivant, însă cu tot tăvălugul în care a intrat arta în ultimele decenii, unii se vor întreba dacă mai cumpără cineva bilete pentru a merge la operă. Ei bine, sunt mulți dintre aceștia iar printre motive găsim atât încântarea pe care unii o simt când intră în contact cu forme și expresii artistice intelectuale dar și efortul depus de artiști pentru a reda operei puțin din spiritul vremilor noastre. Așadar, opera este acum o poveste cu punere în scenă a vechiului și noului și am înțeles asta mai ales după ce am intrat în contact cu Shen Tiemei, Regina Operei Sichuan. De trei ori câșigătoare a Premiului Chinese Drama Plum Blossom, cea mai înaltă distincție în artă la nivel național, ea are o traiectorie artistică interesantă. Născută înr-o familie de artiști, a studiat la Chuanju Opera Master Bi Hua, devenind cea mai renumită actriță de Chuanju Opera din China. Printre cele mai importante spectacole ale sale se numără „Jinzi”, „Li Yaxian”, „Fengyi Pavilion”, „Peacock Hallbladder”, „Yu Jing Han” și „Lady of a Fierce and Ambitous Person”.

Nu este doar devotată moștenirii tradițiilor Operei Chuanju, dar le duce mai departe prin inovație. Sub îndrumarea acesteia, tradițiile operei Chuanju și-au regăsit locul în mediul artistic și cultural datorită crezului că orice transformare, orice evoluție trebuie să pornească din rădăcinile unor tradiții rafinate.

În primul rând, ar fi interesant pentru cei din Sibiu, dar nu doar pentru aceștia, să afle mai multe despre opera Sichuan. Cum ați descrie universul acesta unui neinițiat?

Shen Tiemei: Există mai mult de 300 de forme diferite de teatru local în China, iar opera Sichuan este una dintre cele mai importante. Are o istorie de 300 de ani și poate fi descrisă ca interpretarea unor povești prin cântec și dans. Trăsătura specifică operei Chuanju este faptul că corespunde atât unor gusturi rafinate, cât și unora populare sau, putem spune că acest gen de operă poate fi apreciată atât de intelectuali, cât și de cei mai puțin educați. Modalitățile de expresie și abordările artistice folosite în acest gen de operă sunt originale și inteligente.

Ceea ce distinge abordarea artistică a operei Chuanju de altele este faptul că, de obicei, prezintă o tragedie într-o manieră comică sau o comedie într-o manieră tragică. Multe dintre producțiile de operă Chuanju pot fi descrise folosind cuvintele „romantic” și „amuzant”. Alte elemente caracteristice operei Chuanju sunt „Gao Qiang” – cântatul pe tonuri înalte, care este adesea acompaniat doar de percuție, „Tu Ge” – cântatul pe tonuri înalte, fără nici un fel de acompaniament, și „Bang Qiang” – cântatul unui grup care se află în culise și care ajută la consolidarea efectelor sonore ale cântăreților de pe scenă.

În mod evident, faptul că ați crescut într-o familie de cântăreți de operă va ajutat să înțelegeți lumea mai bine. Dar, spuneți-ne, care au fost cele mai emoționante momente din tinerețe?

Shen Tiemei: Am două amintiri de neuitat de când eram tânără: una dintre ele a fost că, la șaisprezece ani, am participat alături de studenții de la școala noastră de arte la un concurs. Eu am avut o interpretare atât de reușită încât am primit premiul întâi din competiție. După aceea, s-a organizat un spectacol al câștigătorilor la care eu am fost foarte ignorată, ceea ce mi-a rănit profund sentimentele. Eram prea tânără ca să înțeleg motivul pentru care eram tratată în acel fel. Tatăl meu mi-a spus că nu există om care să nu fi trecut printr-un asemenea moment de nedreptate. Totuși, „aurul adevărat va străluci întotdeauna”. Atâta timp cât ai talent, mai devreme sau mai târziu, cei din public, cât și experții, îți vor recunoaște meritele.

Și mai este o amintire pe care n-am s-o uit niciodată. Odată, fiind prea obosită, am leșinat în timpul unui spectacol. După ce am fost internată în spital, o spectatoare a venit în vizită cu supă de pui și cuvinte de încurajare. Am fost foarte emoționată de gestul ei… Chiar și în prezent, ea încă îmi mai trimite fructe, legume, supă de pui etc. Datorită ei am devenit conștientă de cât de important este să fii un actor bun și să oferi artă de înaltă calitate publicului. Prin urmare, sunt hotărâtă să muncesc din greu pentru a-mi îmbunătăți abilitățile de interpretare în ceea ce privește opera Sichuan, ca să mă ridic la așteptările publicului și a fanilor mei.

Mai sunt interesați oamenii de operă ca formă de artă?

Shen Tiemei: De la începuturile operei Sichuan, publicul a fost întotdeauna dominat de oameni obișnuiți. Trebuie să recunosc că, datorită unor conjuncturi istorice, dezvoltarea operei Sichuan a fost întreruptă timp de mulți ani. Pe lângă impactul pe care l-au avut multe categorii de artă modernă, publicul a avut mult de pierdut și s-a creat un decalaj între diversele generații. Din această cauză, artiștii de operă Sichuan au o responsabilitate și o obligație mai mare de a atrage publicul înapoi la teatrul nostru. Unul dintre mijloacele de a ne dezvolta publicul este acela de a crea opere importante pentru ei. De-a lungul acestor ani de explorare și practică, am observat un public mai tânăr care se apropie încet de teatru și de opera Sichuan.

Cât de important este pentru un artist să fie inovator și să-și găsească propriul drum în acest domeniu artistic? Și cât de greu este să realizezi acest lucru, mai ales în domeniul operei?

Shen Tiemei: Nu încape îndoială că toate tipurile de artă trebuie inovate pentru a face față noii epoci. Opera Chunaju nu face excepție, din acest punct de vedere. Bineînțeles că inovația este un lucru foarte dificil. Dar aceasta trebuie să aibă la bază tradițiile cele bune. Inovația poate avea sens și poate căpăta forță doar în contextul moștenirii tradiției bune, în așa fel încât publicul, mai ales publicul cel tânăr, să poată deveni interesat de teatru. Inovația nu se limitează doar la tipul de actorie, ci și la scenariu, muzică, scenografie etc. care trebuie adaptate gusturilor publicului de astăzi. Spectacolele adaptate de teatrul meu, cum ar fi „Jinzi”, „Li Yaxian” și „Sifan”, au devenit noi opere clasice. Aceste exemple de succes ne-au sporit încrederea în inovație. Noi suntem de părere că atâta timp cât operele inovatoare sunt de mare calitate, nu va exista niciodată un deficit de public. De exemplu, opera „Jinzi” a fost jucată de aproape 700 de ori de la premiera sa și sala de teatru este întotdeauna plină…

Păreți să fiți foarte atașată de tradițiile țării dumneavoastră și, în același timp, încercați să le promovați, aducând un aer proaspăt. Ce vă motivează să vă provocați pe dumneavoastră și publicul dumneavoastră?

Shen Tiemei: Sunt mai multe motive pentru asta. În primul rând, o fac din iubire. Sunt o persoană iubitoare de operă Chuanju. Am petre­cut zeci de ani exersând și jucând pe scenă. Prin venele mele curge sângele operei Chuanju. Al doilea motiv este că am câștigat multe premii și mă simt obligată să duc mai departe opera Chuanju pentru că trebuie să mă revanșez țării mele față de toate aceste distincții pe care le-am primit. Este res­ponsabilitatea și obligația mea să joc operă Sichuan, să continui tradiția operei Sichuan și să ajut la dezvoltarea acestei forme de artă. Datoria îmi impune să duc la capăt această misiune.

Poate arta să descopere moduri prin care să remodeleze o societate și să vindece punctele nevralgice cauzate de-a lungul timpului de rigiditatea națiunilor pentru a conserva tradițiile? De asemenea, din moment ce această ediție a Festivalului Internațional de la Sibiu sărbătorește Arta de a Dărui, ce altceva credeți că ne oferă arta?

Shen Tiemei: Strămoșii noștri ne-au spus că „operele teatrale de înaltă calitate pot transmite adevăr, bunătate și frumusețe și să aducă energie pozitivă în societatea noastră. Pe de altă parte, acestea pot și să înăbușe falsitatea și urâțenia și să critice energia negativă.” Aceasta este funcția pe care o are teatrul în relație cu societatea noastră. Desigur că acest tip de efect nu este irepetabil și direct, ci este mai delicat și mai subtil precum ploaia de primăvară care udă pământul uscat. Cred că tema ediției de anul acesta, „Arta de a Dărui”, este plină de semnificație și, mai ales în ziua de azi, sensul ei este extraordinar. Fie ca lumea să fie plină de iubire, fie ca adevărul, bunătatea și frumusețea să pătrundă în toate aspectele vieților noastre; asta e ceea ce arta poate oferi oamenilor.

Observați vreo diferență când interpretați pentru un public european?

Shen Tiemei: Nu cred că este o diferență foarte mare. Arta este ceva ce avem cu toții în comun, este universală și poate fi apreciată oriunde în lume.

Sunteți o perfecționistă? Cum vă raportați dumneavoastră la perfecțiune?

Shen Tiemei: N-aș putea spune că sunt perfecționistă în viața mea de zi cu zi. Dar când vine vorba de creație artistică, sunt total perfecționistă. Pot să fac o grămadă de schimbări doar pentru a obține o notă muzicală mai bună, nu sunt niciodată neglijentă, nici nu improvizez pe loc. Nu trec niciodată cu vederea peste niciun defect. Prin urmare, toți colegii mei se plâng că sunt prea serioasă. Dar atunci când am avut premiere, mai ales când spectacolele erau foarte apreciate de public, toți colegii mei mi-au dat dreptate. Chiar și după ce am câștigat cele mai importante premii naționale, am continuat să invităm experți care să ne semnaleze neajunsurile și am ascultat sugestiile venite din toate părțile…

for english, click here.

credit foto: Chongqing Chuanju Theatre

articol apărut în Capital Cultural nr 17- ediție specială FITS 2019