În eseul său, Muzeul imginar, André Malraux spune că „muzeul este unul dintre locurile care exprimă în cel mai înalt grad ideea de om“. Scriitorul francez înțelege muzeul nu doar în sensul său primar, ca spațiu ce reunește lucrări de artă, ci și ca amintirea unor impresii, a unor emoții pe care vizitatorul le înmagazinează și care alcătuiesc împreună un „muzeu imaginar“. Un concept similar, fruct al unui parteneriat între nouă instituții culturale și Ministerul Culturii din Franța este și Micro-Folie. Inițiat de Didier Fusillier, directorul Parcului Grande Halle de la Villette, proiectul prezintă muzeul ca un spațiu viu, al interacțiunii directe dintre privitor și obiectul de artă, un spațiu în care se trăiesc experiențe și se nasc emoții, grație tehnologiei digitale. Sentimentul dominant nu mai este cel de venerație față de operele trecutului, ci de curiozitate. Acestă idee, deosebit de interesantă, va prinde viață și la Sibiu, în timpul Festivalului Internațional de Teatru, la Casa Artelor, în Piața Mică nr.21, unde vizitatorii vor descoperi obiecte de artă din patrimoniul românesc și internațional, își vor putea dezvolta creativitatea în ateliere inspirate de arta populară românescă sau vor avea parte de experiențe inedite prin intermediul tenologiei VR. Referitor la acest proiect, Rebecca Bouillou, manager de proiect al parcului La Villette a avut amabilitatea de a ne oferi un interviu.

Proiectul Micro-Folie prezintă o perspectivă nouă asupra conceptului de muzeu. În ce fel se schimbă aici relația dintre obiectul de artă și receptorul lui?

Rebecca Bouillou: Pentru noi, muzeul digital, care este inima Micro-Foliei, poate să ofere o primă experiență muzeală. Muzeul digital nu va înlocui niciodată relația directă cu obiectul de artă în sine. El nu are această ambiție, ci își dorește să permită tuturor vizitatorilor, indiferent de distanța geografică, socială, psihologică ce îi separă, un prim contact cu opere pe care nu ar fi avut ocazia să le descopere în mod normal. Utilizăm instrumentarul digital în serviciul democratizării culturale, din dorința de a face tuturor cunoscute operele de artă care fac parte din patrimoniul umanității. Muzeul digital nu va înlocui niciodată vizita într-un muzeu adevărat, pentru a vedea creațiile artistice pe viu.

În felul acesta mi-ați răspuns și la o întrebare pe care intenționam să v-o adresez. Credeți că arta, în forma ei clasică, tradițională, va supraviețui? Care este destinul ei în era digitală?

Rebecca Bouillou:  Interesant în cazul cazul proiectului Micro-Folie este faptul că arta și tehnologia coexistă. Prin intermediul instrumentarului digital putem să descoperim arta tradițională, oferind și ateliere. Spre exemplu, în cadrul Micro-Folie Sibiu, găzduit de Muzeul ASTRA, va exista un nou compartiment, care nu a existat anul trecut și care oferă posibilitatea de a crea imprimeuri cu motive tradiționale românești pe tricouri. Vom pune la dispoziție imprimante 3D pentru a lucra cu obiectul tradițional românesc, care reprezintă atât de bine Muzeul ASTRA. În felul acesta printr-o formă de apropriere, de reînviere a artei populare, căutăm să întreținem curiozitatea publicului, să stabilim o legătură între trecut și prezent, să arătăm în ce fel tradiția continuă să hrănească arta contemporană. Suntem siguri că publicul va da dovadă de inventivitate pentru a valoriza patrimoniul uman, artizanal și tradițional al Muzeului ASTRA, că îl va descoperi altfel, prin intermediul mașinilor, a imprimeurilor textile, etc. 

Rébecca Bouillou

În ce constă caracterul educativ al proiectului și ce tip de educație promovează?

Rebecca Bouillou: Acest proiect nu ar fi putut exista fără prezența unui mediator sau a unui animator. Este nevoie de explicații referitoare la operele de artă, fiindcă este un spațiu al schimbului, al dialogului. În muzeul digital toate textele explicative sunt scrise de conservatori din muzee, de specialiști dar contăm de asemenea pe curiozitatea animatorilor și a mediatorilor de la fața locului de a afla mai mult, de a căuta informații în muzeele din proximitate sau în cărți, la bibliotecă. Trebuie să realizăm că operele de artă nu sunt atât de departe de noi, că ele nu aparțin doar oamenilor cultivați sau care au studiat mult, ci pot să ne impresioneze, să ne intereseze pe toți. Noi am vrut să oferim prin acest muzeul digital o abordare mai facilă. Nu este nevoie neapărat de multe coduri culturale pentru a înțelege o operă de artă, ci uneori e suficient să o privim cu curiozitate, să vrem să știm mai mult. Mediatorii care sunt acolo, la Micro-Folie, pot să incite oamenii să afle mai mult.

Proiectul se adresează unei vârste anume cu predilecție?

Rebecca Bouillou: Nu, se adresează tuturor vârstelor, dar pentru noi este foarte important să păstrăm o dimensiune ludică a muzeului digital, pentru că e bine să privim operele de artă cu amuzament. Ele nu sunt ceva auster, rezervate doar elitelor intelectuale. Toată lumea poate să aibă parte de ele și amuzamentul este o formă de a ale descoperi mai bine. Jocurile de culori, puzzel-urile ajută la concentrarea atenției asupra unei opere de artă, la privirea detaliilor, a elementelor pe care poate nu le-am observat înainte. Dimensiunea ludică este foarte importantă și vom continua să o dezvoltăm, să aducem noi conținuturi ludice în acest muzeu.

@FITS 2018, Paul Băilă

Cum ați răspunde celor care v-ar putea reproșa faptul că accesarea ludică a operelor de artă este sinonimă cu lipsa de respect față de acestea?

Rebecca Bouillou: Le-aș spune că din contră, e o formă de a descoperi mai bine un obiect artistic. Zona ludică ne permite să trezim mai ales interesul celor tineri, să-i atragem să-i incităm, dar sunt și adulți care se amuză pornind de la jocurile pe care le-am gândit pentru copii. În muzeul digital publicul se distrează, descoperă operele iar apoi, sperăm noi, va căuta să cunoască opere de artă din muzeele care se află în apropiere. Spre exemplu, Muzeul Brukenthal sau Muzeul ASTRA la Sibiu, dar există o mulțime de muzee în întreaga Românie. Oamenii pot începe prin a vizita muzeele care sunt în proximitatea lor și poate că într-o zi vor trece pragul celor din Franța sau din lumea largă. Sperăm că Micro-Folie le va stârni curiozitatea de a merge să le descopere pe viu.

*articol apărut în Capital Cultural nr. 17-ediție specială FITS 2019