Profesorul Nae Ionescu a fost cel care a adus jazz-ul la Sibiu. A umblat din școală în școală, a luat copii mici din ciclul I, mergea voluntar în timpul orelor de muzică și se ruga de profesor: „lasă-mă să le pun istoria jazz-ului.” Activitatea sa nu s-a oprit doar la predarea muzicii, el fiind cel care a iniţiat, fondat şi gândit Festivalul Internaţional de Jazz, cel mai longeviv şi cel mai vechi din România. Din pasiune pentru jazz și pentru muzică, Asociația PortoJazzMusic vrea să cultive mai departe muzica bună.

Radu Popescu și Marius Ciprian Oancea își amintesc cu emoție vremea când maestrul venea în sălile de curs:  „Generația noastră știe cum a pornit jazzul în Sibiu, de la profesorul Nae Ionescu care venea cu pick-up-ul si cu discurile iar copii ascultau cum a apărut jazz-ul, ce este jazz-ul etc. Atunci muzica ușoară avea rădăcini foarte apropiate de jazz, noi  o înțelegeam altfel. Acum este o barieră mare între muzică și jazz, pentru un tânăr ascultător este o mare problemă, noi eram obișnuiți. Așa, de la Nae Ionescu am învățat și noi ce este jazz-ul. Avea niște discuri americane pe care le plimba sub braț și dintr-o clasă de 40 de copii, 2,3 erau interesați. Statistic vorbind, în orice societate există un anumit procent căruia îi place jazz-ul, dar există și copii sau tineri care nu știu ce le place, fac parte din acel procent, dar încă nu și-au descoperit vocația. Ei nu se simt bine nici ascultând muzică rock, nici manele, nici clasică și nu știu de ce, pentru că nu au contact”, ne-a spus Radu Popescu.

De la ideea că nu există tineri muzicieni de jazz  a luat formă și Asociația PortoJazzMusic. Au vrut să meargă în școli, să facă o istorie a jazz-ului, au depus un proiect la primărie, dar nu s-a aprobat. Asta nu îi descurajează și promit că în viitor proiectul o să se facă și fără ajutorul primăriei. Până atunci, toţi cei care iubesc muzica pot merge la studio, să înregistreze, iar performanţa lor va forma o bază de date pe site-ul asociaţiei, de unde se poate documenta orice „vânător de talente”. Înregistrările se fac cu public, gratuit, aşa totul e viu şi plin de emoţie.

Copiii din plasament învață să cânte

PortoJazzMusic are și o latură socială, unde încercă să ajute copiii din centrele de plasament. Proiectul „Muzica formează caractere” dorește a da o mână de ajutor copiilor care, din diverse motive ce nu țin de voința lor, nu au acces la o educație muzicală reală, alta decât cea care se dobândește la școală, și care au dorința și voința de a studia un instrument, de a-și descoperi vocea și urechea muzicală, de multe ori ascunse sub multe straturi de indiferență și nepăsare.

IMG_1706

Proiectul a început în martie 2014 cu 5, mai apoi cu 8 copii de la Centrul de Plasament Orlat. Repetițiile se fac la sediul asociației de două ori pe săptămâna, deoarece acolo există  o oarecare bază materială ce constă în instrumente, calculatoare, acces internet. Copii sunt pregătiți pe secțiuni, având instructori voluntari care fac asta cu mult drag. Iuliana Cotârlea, violonistă la Filarmonica din Sibiu se ocupă de Casandra, deocamdată singura care cântă la vioară, Gicu Branici, trompetist la aceeași Filarmonică din Sibiu îi are în grijă pe Alexandra și Ghiță, Marius Ciprian Oancea o învață pe Adina să cânte la pian, Gelu Fârțonea ne arată cum se bat tobele, Radu Popescu se ocupă de instrumente cu corzi, chitară cu 6 corzi, chitară bas, ukulele, cavaquinhos. „Copiii de acolo sunt pierduți, pleacă cu ideea că lor li se cuvine totul, ei acolo primesc totul, haine, mâncare, asistenții nu au voie nici să se uite urât la ei. Și am zis hai să îi luam să facem ceva cu ei, ce știm noi să facem? Să cântăm! Hai să îi învățăm să cânte, poate își fac un drum, iar muzica îi ține departe de alte lucruri slabe. După un an de zile, copiii cu care am început, au devenit un fel de centru al atenției, sunt cool, nu mai sunt cei care se băteau.  Faptul că sunt apreciați și aplaudați le face bine, îi schimbă. Asta le lipsește, au tot, dar nu au afecțiune și comunicare. Nu se simt la centru ca într-o familie, pentru că nimeni nu le spune ce să facă, pe când aici nu comentează nici unul, stau 2 ore și cântă de mama focului. La început nu se puteau concentra deloc, după 10 minute îi pierdeai, dar acum poți să lucrezi cu ei”, ne-a mărturisit Radu Popescu.

muzica2

În acest proiect s-au inspirat de la un profesor de muzică din Venezuela, care acum 35 de ani a inventat „El Sistema”. A fost un fenomen care a reușit. Un profesor, undeva la țară a adunat instrumente și copii din toate părțile. Era un copil care făcea naveta 2 ore cu bicicleta, se întorcea la căsuţa lui micuță, unde găinile umpleau curtea, iar el scotea violoncelul și începea să cânte, iar părinții se uitau uimiți la el, e nebun copilul. Profesorul José Antonio Abreu a fost sprijinit chiar și de controversatul Hugo Chávez și a creat un fenomen, astfel încât, la ora actuală, Venezuela este cea mai mare forță a muzici clasice, ea dă cei mai mulți instrumentiști, cei mai mulți dirijori. După aceea, programul a fost luat de americani, de europeni și cuprinde mii de copii luați de pe stradă. Pentru a continua și în Sibiu, cei de la PortoJazzMusic au nevoie de instrumente. Au primit un mare ajutor de la un danez care a donat 3 chitare, plus una electrică și o mandolină. Vor să extindă proiectul, să existe mai multe instrumente pentru a ajuta și mai mulți copii și să facă o orchestră adevărată.  Oricine are un instrument rătăcit poate ajuta.

cover: Perjovschi Dan