Ne-am propus să adunăm în Dosarul FITSonline opiniile câtorva colaboratori și comentatori fideli ai festivalului, să reflectăm felul în care a fost receptat la distanță, inserat în cotidianul vieții contributorilor noștri, risipiți în lume. Din Franța în Germania, din SUA în Austria și Republica Moldova, formatul de „criză” al festivalului online a depășit frontierele fizice, a coagulat comunitatea culturală a oamenilor de teatru și ne-a restituit sentimentul reconfortant al solidarității ce anulează granițe. În paginile dosarului, câteva voci devin ecoul numeroșilor invitați ai festivalului, căci pentru toată lumea FITS a devenit un ritual cultural cu care se deschide sezonul cald, o celebrare a marilor nume și spectacole ale teatrului mondial. Un ritual suplinit parțial de ediția online, căruia i-am resimțit, însă, absența întâlnirii vii, față în față.
Autorii din dosar trăiesc și profesează în afara României, dar i-am invitat să participe pentru legăturile statornice cu FITS și cu teatrul românesc. George Banu e consultantul festivalului încă de la primele ediții, iar implicarea sa a fost hotărâtoare în prezența celor mai valoroși artiști și în câștigarea prestigiului FITS în lumea teatrală internațională. Mirella Patureau este o avizată comentatoare a noii scene teatrale românești și internaționale, dar și o importantă verigă de legătură a tinerilor artiști români cu mediul teatral francez. Din Germania, jurnaliștii Medana Weident și Dieter Topp urmăresc cu fideli­tate FITS și îl evaluează în contextul festivalier european, iar Irina Wolf este pivotul de legătură al teatrului românesc cu cel austriac și italian. Nu în ultimul rând, din SUA, artistul Nic Ularu fixează reperele colaborărilor sale statornice cu FITS, iar scriitoarea și jurnalista Irina Nechit din Republica Moldova circumscrie limitele recepției online. Pentru toți, FITS urmărit în spațiul virtual e în primul rând un angajament onorat de echipa lui Constantin Chiriac în fața publicului, dar și un gest de rezistență și încredere în valorile teatrului ce anulează fron­tie­rele ridicate de izolare și temperează angoasele viitorului incert.

*articol publicat în Capital Cultural nr. 22, ediție specială FITSonline2020