FITS – Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu – este unul dintre cele mai importante festivaluri internaționale din Europa. Încă din 2007, când Sibiul a fost Capitală Culturală Europeană, am avut șansa să urmăresc acest eveniment și, deseori, oportunitatea să particip la cel mai mare festival de acest gen din România, în calitate de jurnalist.
Lumea internațională a teatrului se întâlnea cu evenimentele naționale în festivalul care transforma orașul într-o destinație de primă importanță a artelor spectacolului. Timp de 10 zile, în fiecare an, sunt programate evenimente de dimineață devreme și până târziu în noapte, uneori în spații neconvenționale. Teatrul de stradă, de avangardă, teatru de păpuși, teatru studio și variate spectacole de amploare de proveniență diferită au încântat atât localnicii, cât și numeroșii oaspeți străini din Europa și din lume, transformând Transilvania într-un loc de întâlnire internațional.
Constantin Chiriac, directorul FITS și al Teatrului Radu Stanca din Sibiu a adus de-a lungul anilor în România cele mai cunoscute nume ale teatrului și a oferit generațiilor tinere un nou spațiu de exprimare. Dar în 2020 totul a fost diferit. Lumea a fost constrânsă să se izoleze, ceea ce a afectat profund lumea culturală. Ca substitut, FITS a lansat o ediție online pe Facebook, Youtube și pe pagina oficială, www.sibfest.ro. În perioada festivalului, 12 ore pe zi, au fost difuzate și reluate spectacole din întreaga lume. Această idee lăudabilă a făcut din FITS 2020 o ediție memorabilă. Dar aproape peste tot, festivalurile online s-au dovedit un înlocuitor modest al evenimentului viu; ca și cum ai putea privi în fiecare zi la televizor un film vechi cu actori celebri.
Cele mai recente studii relevă că puțini oameni au vizionat spectacolele online, dintre care unele vechi de două decenii. Din păcate, FITS a trebuit să concureze la ediția online cu alte festivaluri din lume desfășurate online. Toată lumea se întreabă dacă a meritat efortul organizării festivalurilor online ținând cont de bugetele și personalul redus de criză. Aceste probleme le analizează toți organizatorii de festivaluri care nu au dorit anularea sau amânarea evenimentelor.
Cu privire la acest subiect, părerea mea este clară: FITS și-a îndeplinit excelent obiectivele și în condiții de criză. Chiriac și echipa sa au depășit toate obstacolele și mă gândesc la motto-ul festivalului de acum opt ani: „Crize. Cultura face diferența”. Până acum, festivalul a depășit numeroase crize, în special pe cele financiare. Desigur, festivalul a supraviețuit în 2020 și, la fel ca multe altele, va intra în istorie ca ediția Anului Corona.
În privința turismului cultural, FITS este pentru Sibiu și pentru România un simbol mediatic și un ambasador internațional al evenimentelor românești majore de bună calitate. Rămânem cu speranța că anul viitor sute de evenimente culturale vibrante vor face din nou orașul să strălucească până în noapte, asemenea focurilor de artificii ce vor pune în lumină varietatea impresionantă a pieselor de teatru, dans, lumină și muzică.
*Dieter Topp Jurnalist cultural (Germania): Sunt invitat de mai bine de 10 ani ca jurnalist la FITS. În toți acești ani am participat la festival de fiecare dată când timpul mi-a permis. Anul acesta am fost invitat, ca de obicei, să scriu pentru KulturForumEuropa online (www.kfe.de) cronici despre câteva festivaluri desfășurate în această perioadă.
Dieter Topp director PPS Serviciul de presă Köln-Vettweiss, Germania.
articolul face parte din dosarul FITSonline- un festival fără frontiere, coordonat de Oana Cristea Grigorescu și realizat pentru ediția tipărită Capital Cultural nr. 22.
Cover foto: Le Gardien du Temple_Cie La Machine ©️ Jordi Bover