de Anca Mureșan

Regizorul maghiar Kornél Mundruczó este un obișnuit al festivalurilor. Majoritatea filmelor sale s-au văzut la Cannes, unde au fost și premiate. Cele mai cunoscute producții ale sale sunt ”White God/Orașul câinilor”, din 2014 și ”Jupiter’s moon/Luna lui Jupiter”, lansat în 2017.

Cel mai recent film al său se numește ”Pieces of a woman” și a avut premiera anul trecut, la Festivalul de la Veneția. Este primul film în limba engleză a lui Mundruczó și poate fi văzut pe platforma Netflix, unde în numai câteva zile a urcat pe primul loc în topul vizionărilor. Asta în ciuda faptului că nu este deloc un film ușor sau comercial. Spre deosebire de partea a doua a filmului, mai accesibilă și folosind metafore uneori facile, scena de deschidere, lungă de aproape o jumătate de oră și realizată dintr-un singur cadru-secvență este în același timp greu de uitat și greu de privit. De altfel și genericul filmului apare abia după această primă jumătate de oră de la începutul poveștii.  

Martha este o tânără însărcinată care locuiește împreună cu partenerul ei, Sean. În momentul în care încep durerile provocate de naștere, te-ai aștepta ca cei doi să își ia geanta cu bagajul pregătit din vreme și să se urce în mașină ca să meargă la spital. Numai că pe măsură ce durerile Marthei se intensifică ne dăm seama că scenariul este altul. Sean pune mâna pe telefon și cheamă moașa. Cei doi au decis ca venirea pe lume a  copilului să aibă loc acasă și primul lucru care merge prost în planul lor este că vine altă moașă, pentru că cea care trebuia să ajute la travaliu era ocupată cu o altă naștere. Cu lux de detalii este prezentată în film nașterea copilului Marthei și a lui Sean, iar aici un mare merit tehnic îl are directorul de imagine (Benjamin Loeb). Regizorul insistă pe această primă scenă pentru a crea emoție, pentru a ne arăta fetița nou născută: este ca un fel de justificare pentru ceea ce urmează să construiască în film. Dacă episodul ar fi fost expediat în cîteva minute poate că n-am fi avut timp să înțelegem coșmarul pe care ni-l descrie ulterior și pe care vă las să îl descoperiți singuri.

După venirea ambulanței din cauza problemelor respiratorii ale copilului, viața Marthei și partenerului ei se schimbă cu 180 de grade. Este remarcabilă prestația actoricească a Vanessei Kirby în rolul principal, premiată la Veneția pentru interpretare, secondată cu mult aplomb de Shia LaBeouf și Ellen Burstyn – partenerul de viață, respectiv mama Marthei.

Pieces of a woman, titlu tradus foarte inspirat cu expresia „Frânturi de femeie” se bazează parțial pe experiența lui Kornél Mundruczó și a partenerei lui de viață, Kata Weber, care semnează scenariul filmului.

cover foto: Benjamin Loeb/Netflix

articol apărut inițial pe radiocluj.ro