25 de ore teatru, 17 spații și o gamă aleasă de spectacole. Asta propun cei de la compania de Teatru Bis din Sibiu pentru toți iubitorii de teatru. Un nou maraton e pe punctul de a începe și nici de această dată sibienii nu vor fi dezamăgiți. Sibiul va deveni o scenă imensă pentru toate spectacolele care vor avea loc, iar directorul festivalului, Bogdan Sărătean ne spune că teatrul independent social e bine reprezentat și în această ediție. Pentru al cincilea an consecutiv, Sibiul va respira teatru 25 de ore non-stop.

Reporter: Ne mai desparte puțin timp de o nouă ediție a festivalului „25 de ore de teatru non-stop”, cum vă pregătiți?

Bogdan Sărătean: Într-adevăr mai e puțin timp, dar suntem în grafic cu pregătirile. Festivalul a crescut, echipa e aceeași, dar cu experiență mai multă. E cea mai complexă ediție și e o aventură pregătirea unui astfel de festival pentru că programul e atipic. E o înlănțuire de evenimente, sunt 29 de spectacole și evenimente în mai mult de 25 de ore.

Rep.: Cum va începe festivalul anul acesta?

B.S.: O sa începem la Sala Thalia, la ora 19:00, acolo unde va avea loc gala de deschidere. Un prim plan va fi Ioan Gyuri Pascu, iar pe scenă alături de el vor urca și alți artiști. Am putea spune că producem un spectacol anume conceput pentru gală. Artiștii sunt Adrian Strâmtu care excelează în materie de step, e printre cei mai buni dansatori de step și va oferi un moment de aproximativ 10 minute, Claudiu Fălămaș și Flora Pop pe versuri de Charles Bukowski cu vioară, cu chitară, cu tot angrenajul și George Constantinescu, actorul care a bătut toate recordurile și a jucat 25 de ore. I-am pregătit o surpriză, Pam-Pam-ul nu va fi de data asta pe bandă, ci va fi interpretat live de un cor compus din mulți tineri. Un show total, iar în încheiere va fi Ioan Gyuri Pascu cu cel puțin jumătate de oră de voie bună. Va fi el artistul, omul liber, el și cu chitara lui. Așa începe festivalul, iar apoi continuă cu spectacole. Ne-am străduit să aducem cele mai relevante spectacole pentru teatrul independent românesc, sunt voci tinere care au ceva de spus.

Bogdan Saraten, 25 de ore de teatru non-stop, editia a V-a, 2015

Rep.: Ce spectacole nu trebuie ratate?

B.S.: Mi-e greu să răspund pentru că toate spectacole selecționate înseamnă ceva pentru noi. Am avut peste 100 de propuneri trimise din țară și am ales ceea ce se potrivește cu spiritul festivalului nostru, cu bugetul lui și cu spațiile pe care le avem, anul acesta fiind 17 spații. Mi-e greu așadar, să spun ce e de neratat. IUBITAFIZICĂ a spectacolului Lightwave Theatre, nu e neaparat important pentru noi, dar poate pentru oameni e bine de știut că au ajuns în semifinala de la Românii au talent cu un moment din acest spectacol, iar autorul spectacolului, Iulian Tănase va fi în sală. E un spectacol cu păpuși în mărime naturală, cu o atmosferă și stare specială. Casa din copac, ultima producție a companiei Auăleo Teatru e de văzut și pentru că e bun spectacolul, dar și pentru că se joacă într-un spațiu inedit; noi am numit spațiul casa monument UNESCO, este o casă din Orașul de Jos al Sibiului. Va fi interesant de văzut pentru că spectatorului i se pregătesc  anumite surprize.  El va trebui să treacă prin niște probe, evident totul va fi pus la punct. Va fi un spectacol de două ore, iar Auăleu vin pentru a doua oară la noi în festival și cred că sunt una dintre cele mai reprezentative companii din teatrul independent românesc, categoric cea mai consecventă care are un program și un stil bine definit. Se joacă de două ori spectacolul de-a lungul nopții, așadar pentru ei, pentru artiști e un maraton în sine. Teatrul de Artă București vine cu ultima producție Dureri fantomă în regia lui Bogdan Budeș, un spectacol care a strâns cronici entuziaste de la recenta premieră și ne mândrim și noi, Bis Teatru cu câteva producții. Beat Bukowski, un performance muzical în limba engleză cu Claudiu Fălămaș și Flora Pop, Monoloagele vaginului e în premieră absolută după Eve Ensler, Jurnalul unui bișnitar, cu Ioan Paraschiv premiat la Gala HOP în urmă cu doi ani. El a făcut scenariul pe baza unor interviuri sociologice. Așadar, genul de teatru social e bine reprezentat în această ediție, iar aproape de încheiere, duminică seară la ora 19:00, la sala Cavas hit-ul nostru, spectacolul Născut în ‘90, un scenariu original, inspirat din povești reale de viață, biografia actorilor se împletește cu un soi de biografie colectivă a anilor ‘90. Foarte românesc spectacolul, e în stilul nostru și toți cei trei actori sunt născuți în anul 1990. Acesta a avut succes de la premieră și până acum.

Rep.: Au oamenii timp să vină la toate spectacolele din program?

B.S.: Nu, vor trebui să aleagă la un moment dat. Am suprapus evenimentele ca să încapă toți doritorii de teatru. Sper că am intuit bine, până acum, în precedentele ediții am reușit să intuim asta. De la ediția a doua au început să devină sălile neîncăpătoare și mulți oameni rămâneau pe afară, așa că am ales această metodă. Anul acesta vor fi suprapuse și câte trei spectacole.

Rep.: E un festival care deja a prins la sibieni, dovadă că vin în număr tot mai mare. Ați întâmpinat greutăți în organizarea lui?

B.S.: Nu e ușor, dar ne descurcăm pentru că orașul ne primește și ne adoptă în atâtea spații, iar oamenii încep să ne cunoască, să știe de festival. E bine, cred că se potrivește cumva bine cu acest oraș.

Rep.: Tot în același stil îl veți organiza și în urmatorii ani?

B.S.: Am vrea să schimbăm anumite lucruri, dar asta ține de buget și de felul în care noi o să fim în stare să atragem și alte finanțări. Am vrea să avem o sală a noastră, am vrea să nu fie nevoie să plătim atât de mult pentru sălile de spectacol în care jucăm, dar e bine, cred că suntem cumva bine angrenați în tot mecanismul cultural al orașului.