de Anca Mureșan

„Timp de mai bine de un secol, filmele au jucat un rol important în viața noastră și ne-au oferit consolare, inspirație și relaxare în vremurile cele mai întunecate.
Cu siguranță au făcut același lucru și anul acesta”, spuneau în anunțul de amînare cu două luni a premiilor Oscar 2021 președintele Academiei Americane de Film, David Rubin, și directorul general al Academiei, Dawn Hudson. Este pentru prima oară în ultimii 40 de ani cînd cea mai mare gală a filmului mondial a fost amînată, iar decizia a fost luată pentru a le permite producătorilor să își termine și să își lanseze filmele. Nici cel mai mare festival european de film, cel de la Cannes, nu a putut fi organizat în 2020, în luna mai, lucru care s-a mai întîmplat o singură dată în ultimele decenii, în 1968; atunci evenimentul a fost contramandat din cauza grevelor studențești însoțite de ample proteste.

Acum, pandemia de Covid-19 este cea care ne-a dat viețile peste cap în moduri pe care încă încercăm să le înțelegem și să le înfruntăm. De la interdicția de a merge la cinematograf pentru cei care aveau acest obicei pînă la imposibilitatea de a-și face meseria pentru profesioniștii din domeniu, indus­­tria filmului a fost profund afectată de amenințarea glo­bală pe care o reprezintă noul coronavirus. Am stat de vor­bă despre acest subiect cu regizorul Tudor Giurgiu, președintele Festivalului Internațional de Film Transilvania.

© Vlad Cupșa

Cum a trecut pentru dumneavoastră perioada de izolare?

Tudor Giurgiu: Drept să spun mie mi-a picat foarte bine fiindcă eram obișnuit cu două luni trăite la foc maxim, cu multe pregătiri și pentru TIFF și pentru alte evenimente. A fost ca un cadou de la Dumnezeu. Desigur, neplăcut pentru noi toți, pentru omenire, dar strict la nivelul bioritmului meu personal a fost binevenit, ca un dar neașteptat: am avut timp să lucrez la un scenariu, am citit; pe măsură ce am devenit conștient că perioada asta se apropie de final am început să mă resetez și m-am reapucat de proiectele lăsate cumva în suspensie începînd din luna martie.

Multă lume s-a bucurat că are în sfîrșit timp berechet să citească și să vadă filme. V-ați uitat la filme?

Tudor Giurgiu: Film am văzut puțin spre deloc, ceva seriale, însă nu mult. Mai degrabă am citit și m-am documentat pentru scenariul despre care vă spuneam.
Sunt curioasă dacă vedeți acum producția de film cu alți ochi și scriind la acest scenariu ați făcut niște adaptări din mers impuse de noua situație sanitară, dacă ați schimbat ceva. Credeți că vom vedea pe ecran alte lucruri decît cele cu care eram obișnuiți și vor fi modificări forțate de împrejurări legate de subiectele filmelor sau de modul în care interacționează actorii?

Mi se pare că nu vom vedea lucruri radical diferite și nici nu vor exploda filmele despre pandemie. Ar fi plictisitor și trist. Studiourile americane mari, Marvel, vor continua odiseea lor de filme cu supereroi, genul ăsta de producții va continua de la sine. În rest nu cred că se va schimba foarte mult. Încet se reiau filmările și viața noastră trebuie să revină încet la normal.

Să nu ne temem că vom vedea de-acum încolo producții experimentale sau, mai rău, filme fără oameni.

E adevărat că o vreme va fi dificil să filmezi scene în care ai nevoie de multă figurație sau scene de apropiere și vor trebui respectate anumite reguli. Triaj la intrarea pe platou, o oarecare distanță între actori, scenele intime filmate în spațiu închis nu trebuie să depășească o anumită durată; există un set de norme care trebuie aplicate. Dar e absurd să crezi că lucrul ăsta va continua la nesfârșit. Întotdeauna vor exista povești de spus. Mi se pare stupid să intervină acum o nouă cenzură; după ce, din fericire, de ani de zile ne bucurăm de o anumită libertate de creație, de alegere de subiecte, acum ce să facem, să stăm cu rigla între actori? E absurd.

Apropo de libertate, la cel mai recent film al dumneavoastră, la ”Parking”, ați lucrat cu o echipă de profesioniști din Spania. Credeți că acest lucru va fi posibil din nou?

Tudor Giurgiu: Sigur că toate lucrurile astea se vor întîmpla la fel ca înainte, nu am niciun dubiu. Poate că anul acesta nu vor fi posibile coproducțiile, căci e greu și oamenilor le e frică să călătorească. Pentru viitor sînt destul de optimist.

Ne bucurăm să auzim asta. Dar în momentul de față cum este afectată industria de film?

Tudor Giurgiu: Păi industria s-a oprit. Atîta timp cît nu poți să filmezi și să finanțezi e oprit tot. Și, cel mai important lucru, nu ai unde să îți arăți filmele. Industria asta e strict legată de săli. Dacă nu se produc bani de pe urma biletelor la cinema nu se mai cheamă industrie. Totul e într-un fel de bulă suspendată. Deabia în luna iunie au reînceput filmările în Europa, sperăm că în curînd lucrurile vor reveni încet la normal.

© Marius Mariș

În industria de film există multe categorii de angajați care nu sînt neapărat vizibili – apar cel mult pe generic, și mă gîndesc că veniturile lor au fost puternic afectate de faptul că nu au muncit în aceste ultime luni.

Tudor Giurgiu: Așa este, sînt multe categorii profesionale afectate în lumea filmului. Tehnicieni, asistenți, oameni care lucrează la cameră, la decor, costume, efecte vizuale. Mulți au micile lor companii, își cîștigau existența din aceste joburi…

… iar viața lor, ca a multora, a fost pusă pe pauză. Ce ne puteți spune despre organizarea de festivaluri de film? Deocamdată știm cu certitudine că se va ține festivalul de la Veneția, în septembrie.

Tudor Giurgiu: Mai e în august Sarajevo. Din cîte am înțeles va mai fi un festival mare în Coreea, la Busan. În septembrie se ține și festivalul de la Toronto care dă tonul businessului de film nord-american, acolo va fi o combinație de proiecții digitale cu proiecții fizice restrînse ca număr de participanți, unele în regim drive-in. E destul de complicat cu festivalurile pentru că mare parte din ele se bazau pe multiplexuri, nu pe săli mici, de 100 de locuri. Ori sălile cu mult public sînt acum o problemă greu de gestionat.

Ați spus de la bun început că nu veți face un festival de film online, în ciuda faptului că aproape toate manifestările care s-au anulat din cauza pandemiei s-au ținut online. Acum știm și datele între care veți organiza, în format clasic, Festivalul Internațional de Film Transilvania. Anulat pentru perioada inițială, la final de mai, s-a reprogramat într-o ediție de vară, între 31 iulie și 9 august. Cum arată TIFF 2020?

Tudor Giurgiu: Ca toate lucrurile care se întîmplă în perioada asta, este un TIFF diferit. Un TIFF exclusiv în aer liber, mai distanțat, mai boutique. Prioritatea de data asta nu va fi programul, ci să gîndim un set de măsuri de siguranță care să confere încredere celor care vor veni la festival. Vrem, nu vrem, e un loc unde vine lume multă, chiar dacă vorbim de proiecții în aer liber. Să luăm ca reper Piața Unirii: nu mai are cum să fie plină, ca pe vremuri, nu vor mai putea fi acolo 3000 de oameni. Facem tot ce trebuie ca TIFF-ul să aibă loc în siguranță. Mulți mă întreabă ce invitați vor fi, eu mă gîndesc că nu asta e important. Trebuie să ne bucurăm că festivalul există. Vrem să facem la toamnă și edițiile mai mici cu care deja am obișnuit publicul, la Sibiu și la Oradea.
TIFF-ul e un semn că viața revine la normal. E deja o cultură a acestui festival, sînt mulți care vin la Cluj special pentru TIFF și bucuria revederii va fi mare. Lucrul acesta trebuie să continue și mi se pare cel mai important.

*articolul face parte din ediția tipărită Capital Cultural nr. 23.