Cum  poți să transformi expozițiile de artă în experiențe pop-culturale? Cat de importante sunt rețelele de socializare? Reprezentanții a tot mai multor muzee și galerii internaționale de artă din lume, spun că aceasta este o nouă cale de a atrage publicul la expozițiile organizate.

Ei organizează evenimente ce au un potențial digital puternic și admit  că rețelele de socializare ca Instagram, Twitter sau Snapchat transformă expozițiile de artă în experiențe pop-culturale.

Potrivit editorilor de la The Wall Street Journal, evenimentele culturale care folosesc elemente artistice complexe sau cele interactive, care permit publicului să facă selfiuri, sunt foarte căutate.

Organizatorii expoziției artistei Yayoi Kusama, de la Smithsonian’s Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, din Washington, spre exemplu, se așteaptă ca numărul de imagini ce vor fi răspândite prin intermediul rețelelor de socializare să facă expoziția mai vizibilă decât de obicei. Aceasta va conține gonflabile și lumini laser, în încăperi cu oglinzi imense.

„E mai ușor acum decât niciodată să creezi comunități locale, naționale și chiar internaționale, care pot vedea expozițiile dintr-un muzeu. Platforma rețelelor de socializare îți permite să faci asta, acum”, a declarat Melissa Chiu, directorul Muzeului Hirshhorn, citată de The Wall Street Journal.

Mai mult de 215 milioane de postări de pe Instagram au legătură cu arta. Muzeul Luvru din Paris, dar și Muzeul de Artă Modernă din New York apar etichetate în mai mult de un milion de postări fiecare, potrivit aceleiași surse.

Dar nu doar imaginile surprinse în cadrul unei expoziții pot genera trafic. Și artiștii pot face același lucru. Kusama, de exemplu, nu postează pe Instagram, dar se bucură de un număr mare de persoane care îi urmăresc activitatea pe această rețea de socializare. Numele artistei a fost menționat alături de peste 285.000 de imagini.

Marc Glimcher, președintele Pace Gallery, este de părere că artiștii a căror expoziții sau lucrări reușesc să surprindă publicul, beneficiază de acest boom al rețelelor de socializare. O expoziție recentă a unui grup japonez ce a inclus o instalație de flori ce păreau să crească pe vizitatori, după care să explodeze, a fost prelungită de două ori (foto, jos).

social media

Imagine din timpul expoziției organizată de team.Lab, 2016, Pace Gallery (Sursă foto: The Wall Street Journal)

Nick Sharp, reprezentant al Royal Academy of Arts, spune că rețelele de socializare, cunoscute sub termenul de „social media”, au puterea de a face din artă o parte a vieții de zi cu zi.

„În timp ce un vizitator ar putea veni la Royal Academy of Arts, în Londra, o dată pe an, o persoană care ne urmărește activitatea pe Instagram, de exemplu, ne poate vizita în fiecare zi”, a spus Nick Sharp, pentru The Wall Street Journal.

Foto reprezentativă: Imagine din cadrul expoziției „All the Eternal Love I Have for the Pumpkins” (2016), Yayoi Kusama; sursă: The Wall Street Journal

de Adela Cândea