Pe holurile Academiei se aude muzică din toate colțurile. În sala mare, patru tineri își pregătesc instrumentele. Din altă parte se aude violoncelul, iar dacă faci dreapta și cobori câteva trepte, sunetul marimbei acaparează parcă tot locul. Suntem la Academia di Romania, clădire inaugurată în 1933 care găzduiește, printre alte evenimente culturale, și proiectul ICon Arts Roma.

Violoncel, muzică de cameră, percuție și fotografie sunt cele patru masterclass-uri, la care s-au înscris peste 25 de participanți. Unii vin pentru prima dată, alții au acumulat deja experiența câtorva ediții. Irina Rădulescu studiază percuția, are 23 de ani și este din București. A venit pentru prima dată la ICon Arts, acum șase ani. La cursurile organizate la Roma vine de la prima ediție (ICon Arts Roma este la a cincea ediție, anul acesta): „S-a format aici o familie frumoasă, dincolo de experiența pe care o acumulez an de an, mi-e drag să revăd oamenii de aici. Sunt la masterclassul susținut de Alexandru Anastasiu, cu care am și început să studiez percuție, de fapt. Nu s-au schimbat foarte multe de la prima ediție, ceea ce ma bucură. Bineînțeles, cursul în sine evoluează, proiectul crește, sunt tot mai mulți cursanți, dar oamenii sunt aceeași. Locurile sunt aceleași. Plus că Roma e un cadru aparte, după programul de studiu, plecăm împreună și vizităm orașul. Iar Alexandru Anastasiu are un talent extraordinar de a-și împărți timpul între noi. Fiecare dintre cursanți e într-o sală de studiu, iar el vine, ne corectează, cântă, ne inspiră.” Irina îmi mai spune că ar recomada oricărui tânăr să participe la cât mai multe cursuri, dar cu profesori diferiți, astfel descoperi cât mai multe opinii și poți alege ce se potrivește stilului tău.

icon_arts_marimba

Aceeași idee am întâlnit-o în discuțiile cu profesorii invitați. Adrian Mantu – violoncelist al RTÉ Contempo Quartet, colaborează cu ICon Arts de când organizatorii au mutat cursul în Sibiu. Iar la Roma a venit de la prima ediție. „Ce am admirat la Sebastian (n.r Sebastian Gheorghiu-directorul Icon Arts) și la acest festival este că s-au axat pe arte contemporane. Nu numai pe muzică, ci si pe dans, teatru, fotografie etc. Am văzut cum a crescut festivalul an de an, cum a crescut numărul de studenți dar și publicul. Ceea ce înseamnă că spectatorii se îndreaptă către arte contemporane, către lucruri interesante, nu numai frumoase. Prima dată am început cu cursurile de violoncel, după aceea am introdus muzica de cameră, iar acum încercăm și reușim să reunim mai multe arte. Practic, nu poți să zici că e curs de marimbă, curs de violoncel, ci e vorba de artă contemporană. Aceasta este ideea unui festival, să vină artiști din multe țări și să discute despre muzică. Pentru că nu vorbim despre un violoncel sau o vioară luate separat, ci despre acel ceva pe care îl creăm împreună.

Avem un singur scop, acela de a face muzică bună împreună.

Eu le spun studenților mei că diferența dintre un artist mediu și un nume celebru este foarte mică, este ca un fir de păr. Dar acea mica părticică care face diferența, se aplică la fiecare notă pe care o cântă. Și, normal, că la sfârșitul lucrării este o cantitate imensă. Dar, dacă ei vor da atenție fiecărei note doar un pic mai mult decît o făceau înainte, asta îi va ajuta să-și depășească nivelul. Cum pot să facă asta? Venind la cursuri și având păreri diferite. Din păcate, mentalitatea în România, acum vreo 30 de ani, când încă locuiam acolo, era să ai un profesor pe viață, era ca un fel de guru al tău, ceea ce pe de-o parte e frumos pentru că există în România oameni cu o cultură extraordinară și  cunoștințe aparte, însă trăim în secolul 21 unde diversitatea este cea mai importantă. Noi căutăm lucruri interesante. Cum le putem obține? Doar întâlnind oameni diferiți, cu idei diferite. Eu îi încurajez pe studenții mei să caute diferite modalități. Pentru fiecare lucru trebuie să aibă trei-patru opțiuni solide după care vor alege ceea ce le convine. Eu sunt aici să le dau o opțiune și să fie una diferită, astfel încât la finalul zilei ei să aibă de unde alege și să poată decide.”

Dincolo de limite și limitări

Anul acesta, cvartetul Chordis din Târgu-Mureș s-a înscris la masterclass-ul de muzică de cameră. Exersează cu Adrian Mantu, mult mai mult decât orele stabilite, pentru că profesorul le-a acaparat toată atenția. Alex Cioată (20 de ani) îmi poveșteste cum profesorul reușește să îi scoată din zona lor de confort. Încearcă lucruri pe care nici nu știau că pot să le facă: „Dacă noi avem o idee, el ne arată exact opusul, chiar dacă nu e de acord cu asta, vrea să ne evidențieze că mai există și alte variante în afară de ale noastre. Și tot aici am învățat că într-un cvartet fiecare e un caracter, chiar dacă suntem un tot, suntem diferiți și trebuie să evidențiem caracterul fiecăruia. Dacă ai un profesor ca Adrian Mantu, îți dai seama că poți mai mult decât crezi. Îmi place energia de la repetiții, îmi place că râdem, glumim, dar în același timp muncim intens.”

Andreea Petrilă are 18 ani și vine pentru prima dată la ICon Arts Roma. E la cursul de violoncel coordonat de cunoscutul violoncelist Răzvan Suma: „Am ales acest curs pentru că mi s-a părut interesant, mai ales că lucrez cu Răzvan Suma și în același timp pot vizita și orașul. Am învățat foarte multe în doar câteva zile, cum să studiez mai bine și, totodată, Răzvan m-a ajutat să-mi lărgesc viziunea asupra repertoriului. Pentru mine, ICon Arts înseamnă o experiență intensă, cu oameni de calitate, într-un loc minunat.

Întâlnire pe scenă după 23 de ani

Răzvan Suma este în prezent și directorul Corurilor și Orchestrelor Radio România, iar de 11 ani predă tinerilor. Crede că pedagogia este un talent cu care te naști: „Este primul an în care vin la ICon Arts în calitate de profesor. De altfel, este pentru prima dată când la Roma se organizează cursul pentru violoncel. Pedagogia este una dintre pasiunile mele și cred că este un har. Este exact ca și talentul. Îl ai sau nu-l ai. La cursul de la Roma s-au înscris trei studenți, însă suntem mai mulți violonceliști aici. O să vedeți în concertul din această seară pe care îl aștept cu mare drag, este o întâlnire specială. N-am mai cântat cu Adrian Mantu pe scenă de 25 de ani. Iată acum, am făcut o reîntâlnire cu o piesă pe care am cântat-o ultima dată când ne-am revăzut și a fost emoționant pentru amandoi. Cât despre întâlnirea mea cu studenții, prima dată sunt atent la tipul de comunicare pe care îl am cu acea persoană. Dacă reușești să ajungi la ea, atunci știi unde e cheia pentru a repara defecte. Sunt mulți tineri care se îndreaptă către violoncel, doar că la noi, legislația e prost făcută. Mă refer la cea din învățământ care a fost creată de niște inspectori care nu știu prea multe în acest domeniu și care consideră că violoncelul trebuie început din clasa a cincea. Ori, eu am început din clasa întâi, tolerat de profesori, și după 34 de ani iată că nu mi s-a întâmplat nimic, nu am niciun defect profesional, nici medical. Ar trebui să influențăm într-un fel sau altul aceste capete decizionale, ca să lase tinerii să înceapă studiul de la de a cinci – șase ani sau măcar din clasa întâi. Noi, violonceliștii suntem o tagmă aparte și e important să fim uniți. Este mult mai productiv să lucrăm împreună, informațiile să vină din toate părțile. Nu avem nimic de câștigat dacă zicem că acesta este studentul meu și îl învăț numai eu. Acum, accesul la informație este foarte mare și trebuie profitat de el. Studenții mei au interdicție să vină la cursurile mele pentru că e importantă diversitatea. Cred că e datoria mea ca profesor să îi trimit la alte masterclass-uri și chiar au de unde să aleagă în ceea ce privește violoncelul.”

Antonio Amato are 27 de ani și este din Napoli. S-a înscris la cursurile ICon Arts Roma pentru că a fost o ocazie foarte bună de a-l revedea pe Răzvan Suma. „Este o bună idee acest proiect pentru că astfel devine mult mai vizibilă cultura românească în afară. Este foarte important acest lucru, mai ales că muzicienii români sunt foarte buni, în special cei care concertează în formula orchestrelor de cameră.”

Îmi doresc să duc mai departe ce am învățat în toți acești ani

Anul acesta, la cursul de percuție organizat la Roma s-au înscris șapte tineri. Irina îmi poveștește de percuție ca fiind o adevărată desfășurare de forțe. Organizatorii au adus din România la Roma pentru acest curs, două marimbe, un vibrafon și un cahon. „Doar atât de data aceasta, dar vom încerca să facem spectacol”, îmi spune Alexandru Anastasiu – membru al Orchestrei Naționale Radio și laureat al Sommerakademie Mozarteum și inițiator al primului festival internațional dedicat vibrafonului. De șase ani participă la ICon Arts, iar de doi ani vine la cursurile de la Roma în calitate de profesor: „ICon Arts înseamnă posibilitatea de a da mai departe din experiența pe care am acumulat-o de-a lungul carierei mele de solist și de instrumentist de orchestră. ICon Arts mai înseamnă să putem face echipă cu toții. Iar cursul de la Roma ne dă posibilitatea să-ți deschizi noi orizonturi, să vizitezi locuri pline de istorie etc.”

Alexandru Anastasiu îmi spune că percuția atrage în special tinerii. Durează până o descoperă, iar dacă o fac de mici, nu se mai îndreaptă către alte instrumente. E și cazul Mălinei Bușu (15 ani) din Pitești care a venit anul acesta pentru prima dată la cursul de la Roma. Spune că tot ce face aici e intens, iar ICon Arts e un stil de viață. A studiat chitara, ceea ce și-a dorit să continue și la liceul de muzică însă, dintr-o eroare de comunicare a ajuns la cursul de percuție. Acum crede că percuția e mult mai complexă: „Pe Alexandru Anastasiu îl cunosc de anul trecut și mi se pare extraordinar, știe foarte multe, partiturile le vede pentru prima dată și le citește foarte rapid, e genial. Eu credeam că le știe pe toate dinainte, însă am aflat apoi că nu. Îmi place că  își împarte timpul pentru toată lumea, lucrează cu fiecare cât trebuie, cât avem nevoie.”

icon_arts-roma

Alexandru Anastasiu îmi spune că își dorește să dea mai departe ceea ce a învațat în toți acești ani. „Volumul de informații e imens și nu are nimeni nimic de pierdut dacă împărtășește ce știe. Există teama aceasta la unii profesori că dacă arată ce știu, elevii îi vor ajunge. Eu cred că nimeni nu îți poate lua orele de studiu pe care ai, bagajul de cunoștințe pe care l-ai acumulat, și mai ales, nimeni nu seamănă cu nimeni. Eu sunt aici ca să-i ajut pe copiii de la curs să conștientizeze linia pe care doresc să o urmeze, fie că e vorba de solistică, ceea ce sunt foarte puțini, fie că e vorba de ansamblu de percuție, de orchestră sau combinate. Cu siguranță cursul de percuție va evolua pentru că e ceva ancestral în toată treaba asta, și mă refer aici la ritm care a fost înaintea melodiei și armoniei.”

Pe lângă masterclass-urile dedicate muzicii, există și un curs de fotografie coordonat de Mihai Benea, cunoscut atât pentru fotografia documentară cât și pentru peisagistică, portret sau fotojurnalism. Spune că orașul Roma este perfect pentru cei care vor să probeze dacă fotografia este artă sau nu: „De când a apărut fotografia e un fel de complex al fotografilor și nu numai, dacă fotografia este o artă sau nu. Și aici, la Roma, cumva arta e la ea acasă. Așa că poți să vii să vezi cam ce există pe aici și altfel poți face o evaluare corectă a fotografiei. Cursul îmbină utilul cu plăcutul. Dimineața avem discuții teoretice, apoi umblăm prin Roma și punem în practică chestiile pe care le-am discutat. Seara, analizăm fotografiile făcute de-a lungul zilei. E al patrulea an când și la Roma se organizează cursul de fotografie”.

Cele mai bune fotografii ale cursanților vor putea fi văzute în cadrul unei expoziții foto care va avea vernisajul în această seară. Tot astăzi, de la ora 20.00 (ora locală Roma), la Accademia di Romania va avea loc Gala ICon Arts Roma. La concert participă Alexandru Anastasiu, Adrian Mantu, Răzvan Suma și cursanții Academiei Icon Arts Roma. Programul va cuprinde lucrări pentru violoncel, cvartet de coarde, pentru cvartet cu pian şi diferite formații de percuționiști, din creația unor cunoscuți compozitori din Europa secolelor XVIII – XXI. Intrarea va fi liberă.