Interviu cu Cătălina Roman Director Identitate & Comunicare UniCredit Bank

UniCredit Bank este alături de FITS și în acest an al provocărilor și transformărilor.  Iar la baza acestei prietenii, stau încrederea reciprocă și valorile comune, pe care și le asumă când vine vorba de educație, cultură și promovarea tinerilor artiști.

În acest context am vorbit cu Cătălina Roman, Identity&Communication Director al UniCredit Bank Romania.

Cum ați adaptat anul acesta parteneneriatul UniCredit&Fits și ce credeți că merită dus mai departe în următoarele ediții care se vor desfășura offline ?

Cătălina Roman: Una dintre cele mai mai pierderi ale acestui an atipic a fost pentru mulți dintre noi, iubitori ai teatrului și dansului, imposibilitatea prezenței la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu. În același timp, una dintre cele mai frumoase surprize, a fost ocazia pe care ne-a oferit-o Festivalul, de a simți măcar o parte din bucuria și vibe-ul acestei comunități, în mediul online.

Chiar dacă trăirea din sala de spectacol, energia de pe scenă și cea a oamenilor din jur, emoția care se creează atunci când suntem acolo cu toate simțurile, nu pot fi înlocuite, faptul că am putut vedea spectacole rare, pe care altfel nu am fi avut ocazia să le vedem anul acesta, nu doar că ne-au ajutat să trecem mai ușor peste anumite momente, ci ne-au menținut legătura cu Festivalul și cu ceea ce înseamna luna iunie pentru noi.

Anul acesta am fost cu tot sufletul alături de FITS, așa cum am fost alături de toți partenerii noștri. Nu știam ce formă va lua – sau dacă va lua – Festivalul în această vară, dar indiferent care ar fi fost decizia organizatorilor, noi i-am fi susținut până la capăt. Dupa atâția ani de colaborare, încrederea reciprocă nu poate fi pusă la îndoială. Ne-a bucurat când am aflat că momentul Festivalului va fi marcat cu spectacole online, iar noi am susținut și prin forțele și mediile noastre digitale promovarea programului.

Ne dorim să vedem cu toții din nou Festivalul de Teatru de la Sibiu așa cum îl cunoaștem dintotdeauna. În același timp, știm că trăim vremuri în schimbare, prin urmare trebuie să fim mereu pregatiți să ne adaptăm dacă va fi cazul. Noi credem in partenerii noștri și vom face tot posibilul să le rămânem alături în orice circumstanțe.

Ce a însemnat pentru UniCredit schimbarea prin care trecem? Cum s-a adaptat echipa? Ce decizii s-au luat în banca? În ce ați ales să vă implicați?

Cătălina Roman: UniCredit a acționat rapid și responsabil încă de la debutul crizei și a încurajat toate subsidiarele să se alăture măsurilor luate în Italia. Sanătatea oamenilor a fost în tot acest timp pe primul plan și toate deciziile au fost luate având în vedere această prioritate, fie că a fost vorba de colegi, de clienți, de parteneri sau de populație în general.

În prima parte a pandemiei, susținerea noastră a fost direcționată aproape în întregime către sistemul sanitar. Asociația “ZI de BINE”, cu implicarea Melaniei Medelanu, Fundația Prețuiește Viața, cu implicarea Andreei Marin și Fundația Altex ne-au ajutat în acest demers și am fost alături de spitalele din România donând echipamente, aparate, materialele necesare pentru cei din linia întâi.

La rândul nostru, în bancă, pe lângă donațiile pe care colegii noștri le-au făcut asociațiilor și cauzelor pe care au decis să le sprijine individual, am lansat un proiect de strângere de fonduri din partea angajaților UniCredit Bank, UniCredit Leasing, UniCredit Consumer Financing și UniCredit Services România, împreună cu Fundația UniCredit, care a multiplicat donațiile colegilor. Sumele s-au transformat în materiale care au ajuns în spitalele din România.

În faza care a urmat crizei sanitare, UniCredit și-a susținut partenerii tradiționali pentru a-și continua proiectele într-o fromă sau alta și anul acesta (Festivalul de Teatru de la Sibiu, Romanian Design Week, Diploma, Brand Minds), s-a implicat în comunități și a pus umărul în mod concret la relansarea economică prin sprijinirea antreprenorilor afacerilor în diverse forme.

Ce alte proiecte pentru industriile creative dezvoltați sau susțineți?

Cătălina Roman: UniCredit este una dintre băncile care în mod tradițional au susținut arta și cultura, cu o afinitate specială în zona de artă contemporană și tineri artiști. În plus, de câțiva ani încoace, ne-am dezvoltat un program de educație financiară și antreprenoarială pentru mințile creative. Aceste minți creative vin din diverse industrii, de la teatru și film, la arhitectură și design, pâna la cafenele și restaurante, brutării și patiserii, creatori de bijuterii, oameni care îsi pornesc propria afacere pentru a-și urma visul.

La fel ca în cazul FITS, Academia Minților Creative era un program care se ținea off-line. În ultimii trei ani ne-am întâlnit de 11 ori cu antreprenori din toată țara și am pus în module de câteva zile workshopuri care am considerat că i-ar putea ajuta: de la cum să facă planificarea financiară a afacerii la cum să o promoveze și să o facă sustenabilă. Într-o țară cu un antreprenoriat mai puțin puternic și cu și mai puține resurse, am venit către oamenii curajoși care-și transformau pasiunile în afaceri în speranța că o să-i ajute să construiască businessuri sănătoase. Ne-a plăcut mai ales că, dincolo de partea educativă, vedeam cum antreprenorii încep să formeze o comunitate. Vremurile ne-au determinat însă și pe noi să mutăm Academia în mediul online în această primăvară.

În luna martie a acestui an ne-am întrebat: „Ce nevoi au antreprenorii acum și ce putem face noi pentru ei?” Și de aici s-a schimbat totul. Din discuții cu antreprenorii din comunitate am aflat că ce își doreau cel mai mult era să înțeleagă noul context de business. Mentorii le-au prezentat modelele standard adaptate la vremurile pe care le trăim, au analizat soluțiile pentru cele mai grele scenarii cu care s-ar putea confrunta un antreprenor și le-au prezentat instrumente la care pot apela pentru a-și muta activitatea în digital. Și am pus totul online, în webinarii cu o componentă de întrebări și răspunsuri.

Comunitatea noastră s-a mutat în online, unde oamenii se pot găsi chiar mult mai ușor ca înainte și am putut să oferim webinarele la 800 de antreprenori deodată. Conținutul lor rămâne public și celor care nu au putut participa atunci, pe YouTube. Și nu ne oprim aici. În luna iulie am lansat un program de granturi dedicate soluțiilor digitale, adică vom acorda finanțări nerambursabile care pot ajuta pentru automatizarea și digitalizarea proceselor sau comunicării afacerilor mici și mijlocii. Vom fi aproape chiar dacă stăm la distanță. Mai multe detalii sunt disponibile pe pagina de Facebook Academia Minților Creative.

Cât de importantă este „Puterea de a crede” pentru noi toți?

Cătălina Roman: Ultimele câteva luni ne-au demonstrat din nou că cel mai important este să credem în noi înșine și în oamenii care ne sunt aproape. Oamenii sunt mult mai buni și mai generoși decât credem, iar comunitățile sunt cele care mișcă lucrurile cu adevărat. Am observat că majoritatea companiilor pot fi foarte flexibile, eficiente și implicate și că avem cu toții o forță, o capacitate de adaptare și o ingeniozitate pe care unii dintre noi nici nu le bănuiam.

Puterea de a crede este cu siguranță una dintre super-puteri. Aceea pe care dacă reușim să o dobândim, ne dă forța de merge înainte oricât de greu ne-ar fi și să ne îndeplinim cele mai mari vise.

*articol publicat în Capital Cultural nr. 22, ediție specială FITSonline 2020