Câți dintre noi am știut de la bun început ce carieră ni se potrivește? Câți am ales facultatea care să ne ajute într-adevăr pentru viitoarea profesie? Câți  lucrăm în domeniul pentru care ne-am pregătit ani de zile?  Sunt întrebări pe care și le pun atât absolvenții de facultate cât și părinții și profesorii, care, într-un fel sau altul, sunt responsabili de evoluția școlară și profesională a copiilor.

Universitatea Lucian Blaga din Sibiu a demarat în ultimii ani proiecte diverse care să ajute elevii în stabilirea traseului educațional. Pentru că, o decizie și un plan bun de carieră cresc șansele de reușită.

Livia Ilie, prorector al Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, ne-a vorbit despre două proiecte importante ale ULBS, despre scopul lor și despre cât de important este pentru un tânăr să se cunoască și să fie motivat în ceea ce face, astfel încât să facă față cerințelor tot mai complexe ale viitorilor angajatori.

Ce proiecte a inițiat și derulat ULBS în această zonă a consilierii și orientării elevilor de liceu?

Livia Ilie: Aș aminti două proiecte importante, inițiate și derulate în ultimii trei ani: un proiect strategic cu finanțare europeană și unul derulat cu resurse interne.

Să începem cu cel strategic.

Livia Ilie: Este vorba de proiectul „Construiește-ți cariera, pas cu pas! Consiliere și orientare profesională pentru elevii din regiunile Centru și Sud-Est“ (POSDRU 2.1/160/S/132690). Este un proiect inițiat și coordonat de Asociația Donit din Brașov în calitate de beneficiar, iar parteneri sunt 4 universități: două din regiunea centru, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu și UMF Târgu-Mureș și două din regiunea sud-est, Dunărea de Jos Galați și Ovidius Constanța. Este un proiect derulat pe o perioadă scurtă de timp, 18 luni, având în vedere că este vorba de un grup țintă de 20 000 de elevi, iar scopul proiectului este acela de a-i consilia și orienta pe elevii din clasele VIII – XII, din 12 județe ale țării, pentru viitoarea carieră.

Care sunt rezultatele?

Livia Ilie: În primul rând, am reușit să consiliem la nivelul proiectului, în diverse forme (online, direct, prin tabere de dezvoltare personală), 20.000 de elevi, deci a fost o reacție foarte bună din partea acestora, a părinților și a profesorilor. S-a simțit nevoia reală pentru astfel de activități. În al doilea rând, cea mai bună reacție a participanților și cele mai bune rezultate pentru elevi au fost înregistrate în cadrul taberelor de dezvoltare personală. La acestea au participat peste 7000 de elevi. Taberele au fost de 3 zile, la munte sau la mare cu toate serviciile incluse, și în care elevii au avut parte de activități de autocunoaștere, orientare în carieră, marketing personal, dezvoltare personală cu psihologi, consilieri și experți educaționali. De asemenea, aproximativ 8000 de elevi au avut parte de o vizită de o zi la una dintre cele 4 universități, unde li s-au prezentat ofertele educaționale ale universităților și campusurile.

 Cine a lucrat cu elevii?

Livia Ilie: Echipele cu care noi implementăm proiectul sunt echipe de psihologi, experți și consilieri educaționali. Fiecare universitate are astfel de echipe formate din cadre didactice ale universității. Ei lucrează cu elevii din cele două zone ale țării, centru și sud-est. Copiii sunt din clasele a VIII-a, a IX-a, a X-a, a XI-a sau a XII-a, grupul fiind foarte variat. Consilierea și orientarea copiilor pentru o viitoare profesie trebuie să înceapă cât de devreme. Cu cât îl iei mai din timp, cu atât e mai bine, copilul trebuie să se cunoască și noi îl ajutăm, pentru ca apoi să vadă ce profesie i se potrivește.

„Nu se întâmplă nimic când greșești în școală, sala de clasă este un mediu sigur, dar când greșești în viața reală poate avea urmări, uneori chiar serioase”

Problema cu care se confruntă mulți tineri la terminarea liceului este că nu știu încotro să se îndrepte, spre ce profesie, spre ce facultate…

Livia Ilie: Da, acesta este un mare semnal de alarmă, atât pentru părinți, cât și pentru profesori, pentru reprezentații universităților. Sunt observații ale noastre, analize care au stat și la baza unor inițiative strategice ale ULBS. Astfel, acest proiect ni s-a potrivit ca o mănușă pe strategia universității, pentru că, de la preluarea mandatului în 2012, echipa managerială a ULBS a decis o implicare consistentă și consecventă în preuniversitar. Am încercat să dezvoltăm foarte mult relația cu preuniversitarul, după cum am încercat să dezvoltăm și relația cu angajatorul. Ideea este că au trecut vremurile în care fiecare se concentra doar pe zona sa de interes.

Livia Ilie

Nu era presiune nici din aval, nici din amonte. Primeam candidați din preuniversitar, iar absolvenții găseau joburi după absolvire. Dar evoluțiile din ultimii ani au condus la o situație în care toți începem să realizăm că nu putem să lucrăm unii fără alții. Până la urmă e un lanț. Iei copilul de la grădiniță și începi să îl pregătești pentru viață, profesională și personală. Asta înseamnă că trebuie cumva să integrezi, trebuie să ne intereseze și ce fac colegii din preuniversitar și să îi sprijinim, după cum trebuie să știm și ce își doresc angajatorii de la viitorii absolvenți și să ne sprijine în formarea lor. Această stare de lucruri ne aduce la aceeași masă pe toți partenerii: mediu preuniversitar-universități-angajatori. Din discuțiile pe care noi le avem cu reprezentanții mediului socio-economic, angajatorul înțelege că trebuie să vină mai aproape de noi, pentru că e mult mai ieftin pentru el să ne ajute în procesul de pregătire a studentului, să ofere stagii de practică și să ne ajute să-l pregătim mai bine pentru a putea performa ulterior în mediul real. Nu e suficient pentru un absolvent să aibă cunoștințe, ceea ce tindem mai degrabă să-i oferim în timpul studenției. Angajatorul caută angajați care, dincolo de cunoștințe profesionale, au competențe și abilități care sunt, de obicei, transversale, sunt soft-skills, adică e nevoie de capacitate de lucru în echipă, capacitate de a comunica scris și oral, de a asuma responsabilități, de orientare spre rezultat, inițiativă. De asemenea, caută competențe lingvistice, limbi străine. Lucrăm cu studenții ca ei să conștientizeze acest lucru, pentru că nu e suficient să vii la școală, să îți iei notițe și să iei 10, e foarte important, dar nu e suficient. Trebuie să ieși din zona de confort, să faci voluntariat, să te implici, să fii dedicat. Un angajator bun caută oameni care sunt implicați, care vor să facă ceva, oameni cu inițiativă, responsabili.

Cum poate un student să învețe toate aceste lucruri?

Livia Ilie: Învață tocmai prin diversele activități pe care le desfășurăm în universitate sau prin activitățile desfășurate în parteneriat cu diverse organizații, sunt mult mai multe stagii de practică disponibile, internship-uri reale, proiecte. Îi stimulăm să facă voluntariat, de exemplu în proiectele pe care le facem cu elevii îi implicăm pe studenți ca voluntari. Asta pentru ei devine experiență. Lumea e foarte dinamică, iar angajatorii au nevoie de oameni dinamici și dornici să învețe tot timpul. Și unde pot să învețe cel mai bine aceste lucruri, dacă nu într-un mediu sigur, în școală, la universitate. Nu se întâmplă nimic când greșești în școală, dar când greșești în viața reală poate fi cu urmări. În plus, avem nevoie de un parteneriat real cu preunversitarul, noi ca să putem pregăti absolvenții pe care piața îi cere, depinde și de ce intră în sistem, adică cine devine student. Și atunci este foarte important ce fac tinerii în cei 12 ani petrecuți în școală, până când ajung la facultate. Nu numai de ce cunoștințe dobândesc, dar și de competențe, abilități, atitudini.

De ce se ajunge în situația în care vedem dezinteres din partea tinerilor?

Livia Ilie: Nu putem generaliza. Sunt tineri minunați, implicați, dornici să învețe. Dar acolo unde vedem demotivare, și vedem, nu e doar tânărul problema. Dacă ne uităm la copiii foarte mici, de câțiva anișori, sunt foarte curioși, dinamici, vor să știe tot, vor să facă de toate. Și ajung la finele liceului sau la facultate și mulți sunt demotivați, dezinteresați. Cred că ar trebui să ne punem problema ce se întâmplă și s-ar putea să înțelegem că și noi adulții, părinți și profesori, avem o responsabilitate în această demotivare.

scoala de vara_ulbs

 Și atunci unde e problema?

Livia Ilie: Problema, cred eu e mai degrabă la noi, adulții și la modul în care lucrăm cu tinerii. Nu cred că generațiile actuale sunt mai slabe sau mai puțin informate, din contră, dar ceva se întâmplă pe parcurs. Dincolo de faptul că ei sunt bombardați cu informație foarte multă, de multe ori îndoielnică, tot mediul acesta are un impact asupra lor, dar și modul în care noi adulții lucrăm cu ei de-a lungul anilor de școală. Și atunci ne dăm seama că avem studenți care au venit la o anumită specializare care nu e neapărat ceea ce și-au dorit ei, pentru că nimeni nu a lucrat cu ei sau s-a lucrat foarte puțin și nu i-a ajutat îndeajuns să se descopere, să vadă ce le place, ce presupune o profesie, la ce s-ar pricepe. În ultimii trei ani, realizând toate aceste neajunsuri, am spus că trebuie să facem ceva pentru consilierea și orientarea elevilor. Dincolo de dezvoltarea parteneriatelor, am început să facem proiecte dedicate elevilor, iar eforturile făcute în ultimii ani pe partea de consiliere a elevilor a consolidat parteneriatul cu mediul preuniversitar și a dus la conturarea unui trend crescător al candidaților înscriși la ULBS.

Ce alte proiecte ale ULBS vin în  sprijinul elevilor?

Livia Ilie: În urmă cu trei ani, am demarat cu forțe proprii o școală de vară pentru elevii de liceu, care are și un nume sugestiv „Alege-ți cariera SMART”. Anul acesta am derulat cea de a treia ediție. Elevii participă timp de o săptămână la workshop-uri şi activităţi diverse care să-i ajute să îşi aleagă viitoarea carieră. Fiecare facultate a propus activităţi prin care să pună elevii în contexte diferite, specifice diverselor profesii. Sunt şi workshop-uri generale, care ajută la dezvoltarea unor competenţe transversale. Elevii iau contact nu numai cu activităţi ce le pot da o idee despre ce înseamnă diversele profesii, dar şi despre Sibiu, viaţa studenţească în Sibiu, oportunităţile extracurriculare, etc. Studenți voluntari sunt implicaţi în organizarea Şcolii de vară, putând comunica pe un limbaj mult mai apropiat cu elevii. Scoala de vară a avut succes în toate aceste ediții ca urmare a implicării studenților și colegilor mei, cadre didactice din toate cele 9 facultăți.