Atra Film Festival 2019

De la Royal Albert Hall din Londra (unde a fost prima pianistă din România care a concertat), la Concertgebouw, în Amsterdam, Carnegie Hall, în New York, la săli de spectacole din Argentina, Statele Unite, Germania, Africa de Sud, Emiratele Arabe Unite, la cei 34 de ani, pianista Alexandra Dariescu a susținut concerte în lumea întreagă. ”Noi, muzicienii, suntem tot timpul pe drum, research-ul se face în avion, în tren, așa că fiecare secundă contează. Trebuie să-ți placă foarte mult să trăiești dintr-o valiză”. Programul de concerte, povestește Alexandra Dariescu, este stabilit cu 2-3 ani înainte și presupune cel puțin câte un spectacol în fiecare săptămână, într-un colț al lumii.

Alexandra Dariescu a revenit de curând dintr-un turneu mondial cu spectacolul multimedia ”Nutcraker and I”, realizat pentru pian solo, cu dans şi animaţie vizuală, un concept unic ce nu a mai fost prezentat publicului până acum. Au fost peste 50 de reprezentații în Europa, China și Australia, iar pentru anul 2019 sunt deja programate evenimente în Coreea de Sud și în Statele Unite ale Americii. ”În cele aproape 10 săptămâni de turneu, am ajuns acasă de două ori. A fost un adevărat tur de forță și îmi aduc aminte că au fost momente când am călătorit și 36 de ore ca să ajungem în Australia, apoi, a doua zi, la ora 10.00 și la 12.00 am avut două spectacole programate în Melbourne, iar la ora 16.00 trebuia să luăm avionul să ajungem la Sydney. Pus pe hârtie, pare un program înspăimântător”, povestește râzând.

Adoră să fie înconjurată de lume, uneori în plină forfotă își găsește inspirația, iar după ce coboară de pe scenă, cel mai mult îi place să stea de vorbă cu spectatorii. ”Energia lor e incredibilă și în fiecare țară în care am fost, m-au primit foarte frumos. Bineînțeles, publicul este diferit de la un continent la altul, în America se ridică mereu în picioare, în Europa aplaudă mai des şi se ridică numai dacă este ceva extraordinar, în China filmează tot, nu stau locului, oamenii îşi fac selfie-uri. Dar faptul că această producție a fost atât de îndrăgită, m-a bucurat enorm. A fost cea mai mare satisfacție”.

Povestea Spărgătorului de nuci, în interpretarea Alexandrei Dariescu, a devenit un fel de autobiografie, fetița care și-a dorit tot timpul să devină o pianistă concertistă, la sfârșitul spectacolului își îndeplinește visul. ”Motto-ul acestei producții este «Îndrăznește să visezi». Ideea proiectului mi-a venit când un băiețel de 9 ani m-a întrebat ce îmi imaginez când interpretez muzica. I-am răspuns atunci că îmi imaginez tot felul de po­vești, dar întrebarea lui a sădit sămânța din care a fost creat spectacolul”.

La fel ca fetița din poveste, Alexandra a ştiut ce vrea să facă imediat după primul concurs la care a participat pe când avea doar şapte ani. Ceaikovski, pianina vișinie pe care a cântat prima oară e încă la Iași în casa părintească. La 9 ani, Alexandra Dariescu debuta cu o orchestră mare, iar la 17 ani câștiga o bursă care îi oferea șansa de a studia în Marea Britanie cu unii dintre cei mai buni profesori din Europa.

A revenit la Iaşi un an mai târziu, pentru a termina clasa a XII-a şi pentru a susţine examenul de Bacalaureat, apoi s-a reîntors în Marea Brita­nie, unde a urmat cursurile Colegiulul de Muzi­că Royal Northern. A absolvit cu Medalia de Aur, cea mai mare distincţie oferită de colegiu, apoi a urmat o nouă bursă integrală de masterat la „Guildhall School of Music and Drama“ din Londra și concerte în toată Europa și în Statele Unite ale Americii.

”N-am avut niciodată un drum anume pe care am vrut să-l urmez, au fost în schimb, foarte multe persoane care m-au încurajat și au crezut în mine, în special, profesoarele mele de la Iași, Mihaela Constantin şi Cornelia Apostol, care îmi sunt alături. Cel mai mult m-am bazat însă pe intuiție, îmi place să cer sfaturi, dar în cele din urmă, decizia îmi aparține și mi-o asum. Drumul nu a fost tot timpul ușor, chiar dacă din afară poate părea simplu. Sunt sute de ore de muncă în spate. În artă, nu e niciodată vorba despre noroc, e o scară invizibilă pe care o tot urci și prin fiecare proiect pe care îl fac încerc să mă provoc singură, să mai urc o treaptă și să devin mai bună în ceea ce fac”. 

Alexandra Dariescu a fost desemnată de publicația International Piano Magazine drept „unul dintre cei 30 de pianiști sub 30 de ani cu o carieră spectaculoasă în viitor”. Pentru măiestria sa muzicală, pianista a fost decorată cu Ordinul Coroana României în grad de Ofițer, de către Majestatea Sa Margareta a României.

Își gândește proiectele prin prisma unei responsabilități personale, a creat Spărgătorul de Nuci pentru a face muzica clasică mai accesibilă generației tinere. „Cu acest spectacol am avut 35% dintre spectatori sub 31 de ani. Ţelul a fost atins; asta e cea mai mare bucurie”, iar acum și-a propus să se dedice mai mult lucrărilor semnate de compozitoare, deoarece, crede pianista, compozitoare precum Nadia Boulanger sau Germaine Tailleferre sunt incluse foarte rar în programele de concert. După debutul cu BBC Symphony Orchestra la Barbican, pianista Alexandra Dariescu va interpreta concertul Fantezia pentru pian şi orchestră de Nadia Boulanger în primă audiție alături de Orchestra Națională Radio, la Sala Radio, pe 29 martie.

”Atunci când ne referim la muzica clasică, ne gândim la Beethoven, Ceaikovski, la Bach, la Schumann, dar avem atât de multe compozitoare care au scris lucrări foarte bune, dar de care publicul nu a auzit, iar intenția mea este să promovez cât mai mult această muzică. În anul 2012 am comisionat un concert pentru pian și orchestră de compozitoarea britanică Emily Howard, cea care un an mai târziu a câștigat British Composers Award cu această piesă. Astfel că anul acesta am început să-mi împart recitalurile, 50% să fie piese ale unor femei compozitoare şi 50% ale bărbaţilor. Am început acest proiect în Suedia, iar acum mă pregătesc intens pentru două concerte pentru pian și orchestră. Voi veni la Filarmonica din Iași și la Filarmonica Regală din Liverpool cu Balada pentru pian și orchestră de Germaine Tailleferre. Voi reveni apoi la Londra, la Barbican unde voi interpreta Fantezia pentru pian și orchestră de Nadia Boulanger alături de BBC Symphony Orchestra. Și mă bucur foarte mult că voi putea prezenta această lucrare și publicului român în concertul de la Sala Radio din luna martie”.

Alexandra Dariescu studiază între patru și șase ore pe zi, face yoga, citește, atunci când programul îi permite, face plimbări lungi, merge la concerte sau vizitează galerii de artă, dar nu poţi spune că ai închis pianul şi că ţi-ai terminat treaba”, crede pianista. Tot anul acesta Alexandra Dariescu își va lansa ultimul CD din tetralogia de preludii, la casa de discuri Champs Hill Records, cu Integrala preludilor de Messiaen, Fauré și Boulanger.

Sunt 17 ani de când s-a mutat din România, iar de 10 ani locuiește la Londra. „E foarte bine să ai o casă aici, într-un loc în care vin orchestrele mari, toți maeștrii. E un oraș efervescent, cosmopolit, cu o ofertă culturală grozavă, iar atunci când nu am concerte, îmi place să merg să-mi ascult colegii. Este o vibrație extraordinară, iar un oraș ca Londra te inspiră mereu”. Dar pentru pianista Alexandra Dariescu ”acasă” este orice loc în care există un pian. În 2003 când a mers pentru prima oară la studii în Anglia, România nu era încă în Uniunea Europeană, acum Marea Britanie se pregătește să părăsească blocul comunitar. Brexitul, crede Alexandra Dariescu, va avea un impact negativ asupra tuturor sectoarelor muzicale. ”Din punctul nostru de vedere, al artiștilor, Brexitul este un pas înapoi. Ca artist trebuie să ai libertate, libertatea de a călători, de a colabora cu cât mai mulți oameni. În momentul în care ne punem singuri ziduri, cu siguranță avem de suferit. Foarte multe orchestre și ansambluri de aici și-au mutat deja sediile în alte țări din Uniunea Europeană. Este foarte îngrijorător faptul că nu avem niciun plan. Din păcate, în Marea Britanie este acum o diviziune foarte mare”.

de Diana Joicaliuc

*articol publicat în Capital Cultural nr. 16, ediție tipărită