Proiectul „Minorități etnice în cultura vizuală focus România” este produs de PostModernism Museum și este prezentat în parteneriat cu Muzeului Național Brukenthal. Acesta va putea fi vizitat din 12 iulie până în 31 august la Muzeul Brukenthal din Sibiu și prezintă stadiul cercetării culturii vizuale a patrimoniului multi-etnic și multi-cultural din zona Transilvaniei. Vernisajul expoziției va avea loc miercuri 11 iulie 2018 la ora 16.00.
Proiectul prezentat la Muzeul de Artă Contemporană – Muzeul Național Brukenthal este alcătuit din două nuclee: o prezentare a cercetării din cadrul proiectului și secțiunea dedicată patrimoniului cultural al sașilor din Transilvania.
Expoziția prezintă stadiul cercetării culturii vizuale a patrimoniului multi-etnic și multi-cultural cu referințe în domenii precum: istoria artei, istorie, antropologie, sociologie. Cercetarea continuă de la o itinerare la alta, analizând specific spațiul cultural geografic respectiv. În cazul proiectului de față, focusul este pe minoritatea etnică sașilor din Transilvania și pe prezența patrimoniului cultural artistic al acestora din Muzeul Brukenthal.
Proiectul documentar fotografic al artistului Peter Jacobi, pe tema bisericilor și cetăților fortificate dar și a bisericilor țărănești din Transilvania , „Stillleben nach dem Exodus-Wehrkirchen in Siebenbürgen” / „Natură moartă după exod-Biserici fortificate din Transilvania” prezintă situația periclitată a acestora, cea mai mare parte aflată în curs de ruinare, după exodul populației sașilor din România. De asemenea, în cadrul expoziției-cercetare este prezentat volumul Peter Jacobi, Birgit Hansen, „Siebenbürgen Bilder einer Reise II” / „Pelegrinul transilvan II”, publicat în toamna lui 2017 la editura Schiller.
Proiect de cercetare
Cercetarea reprezentării minorităților etnice în cultura vizuală de pe teritoriul României explorează bogatul dialog vizual care există între patrimoniul multi-cultural și multi-etnic, lucrările de artă și contextul politic și social. În cadrul acestei cercetări, produse și coordonate de PostModernism Museum, au mai fost realizate expoziții, prezentări expoziționale și conferințe precum: „Naționalism și multiculturalism în cultura vizuală” la Muzeul Municipiului București – Palatul Șutu, în 2017; „100 de ani de minorități etnice în cultura vizuală din România” la Muzeul Municipiului București – Muzeul Nicolae Minovici „Vila cu clopoței” în 2016; „Minorities in Visual Culture – Focus România” în centrul cultural „La Poissonnerie”, Bruxelles.
Evenimentul include prezentarea „Pavilionul Memorial Brukenthal” conceput de sculptorul Peter Jacobi ca un proiect de artă contemporană monumentală publică de celebrare a personalității și moștenirii culturale Baronului Samuel von Brukenthal. „Ideea de pavilion memorial în memoria baronului Brukenthal sugerează simbolic activitatea lui amplă modernă progresivă pentru timpul lui dar și direct activitatea lui diversă de constructor. În testamentul lui este un pasaj în care nu dorește o statuie a persoanei sale, „pavilionul” respectă acest deziderat prin factura sa ca atare. Din punct de vedere geometric și conceptual, pavilionul este construit pe un heptagon, care face referire la denumirea în limba germană a Transilvaniei – unde pe lângă denumirea de Transilvanien există din timpuri istorice numele de – Siebenbürgen – ceea ce înseamnă șapte cetăți. Iar stema Transilvaniei este compusă din 7 simboluri de cetăți.” – Peter Jacobi
„Pavilionul Memorial Brukenthal” va fi prezentat în expoziție sub forma a două sculpturi-machete, una din lemn, alta din bronz la scară 1:20 și a unei randari video tridimensionale.
Mai multe detalii despre eveniment pot fi găsite pe pagina postmodernism.ro, sau pe pagina de facebook a evenimentului.
Peter Jacobi (n. 1935) a studiat sculptura la Academia de Arte București (1954-1961). Din 1970 trăiește în Germania, fiind profesor la Academia de Artă Aplicată (Hochschule für Gestaltung/University of Applied Arts) din Pforzheim (1971-1998). Lucrările sale au fost expuse în majoritatea țărilor europene și se găsesc în colecțiile unor importante muzee, precum și în mari colecții private și publice din toată lumea, din Japonia și China până în Brazilia și Statele Unite. Familia sa de sași se trage din Mercheasa, Brașov (Streitfort) și Sighișoara (Schäßburg). Bunicul său a emigrat în SUA, de unde s-a întors în 1920 în Transilvania ca cetățean american. După numeroase expoziții personale și de grup la care a participat în străinătate, în anii ‘90 a revenit în România, unde a expus la București, Craiova, Brașov, Sibiu, Timișoara. În România, cea mai amplă lucrare a sa este Memorialul Holocaustului din București, inaugurat la data de 8 octombrie 2009.