Bursa Internațională de Spectacole de la Sibiu, ajunsă la cea de-a 31-a ediție, va avea loc în perioada 24-27 iunie. Desfășurată în același timp cu FITS, la Sibiu se creează acest spațiu „dream and grow” din zona artelor performative, unde oamenii creativi se întâlnesc față în față, schimbă idei, concepte, contacte. Este locul unde se pune accent pe evenimentele de networking, cu întâlniri one-to-one și sesiuni de pitch.
Am povestit cu Oana Marin, coordonatoarea Bursei de Spectacole de la Sibiu despre noutățile și invitații ediției:
Oana Marin: Bursa Internațională de Spectacole de la Sibiu (SIPAM) este, prin sprijinul de care se bucură din partea Festivalului Internațional de Teatru, un catalizator pentru dezvoltarea proiectelor artistice, facilitând întâlniri și colaborări între artiști, manageri și instituții culturale din întreaga lume. Existența Bursei se datorează în primul rând capitalului simbolic pe care Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu îl are și pe care Constantin Chiriac, președintele celor două structuri și directorul TNRS, a știut să îl canalizeze în direcția potrivită. La aceasta se adaugă munca unei echipe mici, dar entuziaste, care face față cu brio tuturor provocărilor pe care un astfel de eveniment le aduce, alături de sprijinul colaboratorilor permanenți ai Bursei.

Pentru ediția din acest an, am pus accent pe diversitate, inovare și colaborare. Am conceput un program variat care include conferințe și sesiuni de mentorat menite să sprijine dezvoltarea profesională a tinerilor artiști și manageri emergenți. Aceste sesiuni, conduse de experți de renume din industrie, oferă participanților ocazia de a învăța direct de la profesioniști, promovând astfel transferul de cunoștințe și bune practici.
În același timp, am avut în vedere crearea unui cadru inclusiv și echitabil, care să asigure accesul tuturor participanților la resurse și oportunități. Astfel, am eliminat taxa de participare, adoptând un proces de selecție curatoriat care garantează că proiectele sunt evaluate pe criterii de calitate și inovație. Aceasta reflectă o angajare profundă față de egalitatea de șanse și democratizarea accesului la platformele culturale.
Totodată, am pus un accent deosebit pe evenimentele de networking, incluzând întâlniri one-to-one și sesiuni de pitch, pentru a facilita interacțiunea dintre participanți și potențiali parteneri, cum ar fi festivaluri internaționale, teatre și agenții. Scopul nostru este să creăm un mediu propice pentru inițierea și dezvoltarea de noi colaborări și proiecte. Această strategie urmărește să depășească barierele tradiționale ale colaborării artistice, promovând un dialog intercultural și interdisciplinar.
Ce invitați importanți vor fi prezenți la Sibiu?
Oana Marin: Anul acesta ne bucurăm de participarea unor personalități de renume din domeniul artelor performative, inclusiv directori de festivaluri și reprezentanți ai unor organizații prestigioase, rețele, fundații și universități. Printre aceștia se numără lideri ai unor mari festivaluri fringe, precum Edinburgh și Avignon, Manchester International Festival, un festival bienal internațional axat pe lucrări noi și originale, și ISPA și APAP, două organizații majore din sectorul artelor performative.
Pe 24 iunie, în cadrul evenimentului „Festivaluri în Dialog”, Shona McCarthy, director executiv al Edinburgh Festival Fringe, și Harold David, co-președinte al Festivalului Off Avignon, vor discuta despre rolul acestor structuri pe scena artistică globală. În zilele de 25 și 26 iunie, Lisa Richards Toney, președinte și director executiv al Asociației Profesioniștilor din Artele Spectacolului; Kee Hong Low, director de creație al Factory International și al Festivalului Internațional de la Manchester; Alicia Adams, vicepreședinte pentru Programare Internațională și Dans la John F. Kennedy Center for the Performing Arts, Washington D.C., și președinte al Consiliului de Administrație al ISPA; și Anthony Sargent, consilier artistic internațional, vor împărtăși strategii de management și vor discuta despre alianțele strategice care asigură viitorul sustenabil al sectorului performativ.
În plus, pe 26 iunie, un accent special va fi pus pe turismul cultural și de patrimoniu. Abordarea acestui subiect reflectă o conștientizare a importanței integrării turismului cultural în strategiile de dezvoltare urbană și regională, oferind un cadru pentru explorarea sinergiilor dintre patrimoniul cultural și inovația tehnologică.
Pe lângă cei enumerați, se adaugă directori sau reprezentanți ai unor festivaluri, organizații sau universități de seamă, precum Sharm el-Sheikh International Theatre Festival for Youth, Royal Academy of Dramatic Art din Londra, Hopkins Center of the Arts at Dartmouth, Hwaseong City Cultural Foundation, FEVER, Circostrada, China Shanghai International Arts Festival, Istanbul Theatre Festival, Trans Europe Halles, CINARS, SiDance și multe altele. Aceștia sunt doar câțiva dintre invitații Bursei, urmând ca lista completă să fie disponibilă pe site-ul nostru.
Pitch Project
10 spectacole au fost selectate pentru sesiunea de Pitch Project și vor fi prezentate în fața juriului în 25 iunie. Este primul an în care s-a schimbat modul de selecție și organizare, îmi spune Oana Marin: „Sesiunea de prezentare a proiectelor a existat întotdeauna în cadrul Bursei Internaționale de Spectacole de la Sibiu, dar anul acesta am schimbat modul de organizare. Până anul trecut, participarea la Bursă presupunea plata unei taxe de înscriere. De anul acesta, am decis să facem participarea gratuită, însă procesul de selecție este acum unul curatoriat. Proiectele înscrise sunt evaluate și selectate de un juriu internațional format din experți și reprezentanți ai unor structuri prestigioase din domeniul artelor performative.
Această schimbare are scopul de a asigura un nivel înalt de calitate și relevanță al proiectelor prezentate, dar și de a oferi o șansă egală tuturor participanților. Sesiunea de Pitch Project permite artiștilor și companiilor să-și prezinte ideile și proiectele în fața unui public format din profesioniști ai industriei, investitori și entuziaști. Ne așteptăm ca această sesiune să fie un loc unde se nasc idei noi și captivante, care să reflecte tendințele actuale din artele performative.
Prin această nouă structură și prin creșterea participării locale, dorim ca sesiunea de Pitch Project să devină un punct central al Bursei, un loc unde proiectele pot fi prezentate, discutate și apreciate. Astfel, SIPAM va continua să fie un incubator de creativitate în artele spectacolului. Această nouă structură oferă o platformă pentru explorarea și testarea ideilor inovatoare într-un cadru internațional, facilitând un dialog constructiv între diverși actori culturali și promovând astfel o egalitate reală de șanse în accesul la resursele și oportunitățile din domeniul artelor performative.”
Lisa Richards Toney, President and CEO of the Association of Performing Arts Professionals (APAP), was part of the jury that selected the 10 shows: „Procesul de selecție a fost distractiv! A fost plăcut să vizionez clipuri din numeroasele aplicații, să citesc recenzii și să conectez punctele pentru a distila ce piese, în opinia mea, ar trebui selecționate… care piese sunt necesare pentru a continua procesul de apreciere aprofundată pentru artele spectacolului… iar toți profesioniștii care lucrează pentru ca acest lucru să se întâmple, pentru amalgamarea diversității, au apreciat relevanța și vulnerabilitatea plăcută pentru povestea pe care artiștii s-au luptat să o spună și au încercat să înțeleagă de ce această poveste a fost, în unele cazuri, un act de rezistență; … pentru rigoarea intelectuală și artistică care ne demonstrează profunzimea și, pentru structurile și formatele inovatoare prin care artiștii și producătorii au decis să satisfacă atât viziunea creativă, cât și așteptările publicului, pe care lucrăm din greu pentru a-l atrage înapoi în teatre (post-pandemie) în întreaga lume.
În cele din urmă, a fost uimitor să asist la spectrul de culori, tonuri, dispoziții – de la uşurare jovială la durere sufletească enormă – care constituie experienţa umană. Festivalul acoperă întregul spectru al umanității. Pe termen lung, participanții se pot aștepta să vadă rezultatele fundației lor – și rolul important pe care îl joacă acest festival – rezultate construite din toată munca de prezentare, rezervare și turneu”.
De ce este relevantă Bursa de Spectacole de la Sibiu și întâlnirile față în față, în contextul lumii digitale în care trăim? Mi-au răspuns trei profesioniști din domeniu, invitați în cadrul bursei:

Alicia Adams (Vice-president for International Programming and Dance at the John F. Kennedy Center for the Performing Arts, Washington D.C., and President of the Administrative Council of the al International Society for the Performing Arts), USA: Bursa Internațională de Spectacole de la Sibiu este un dar pentru comunitatea culturală. Permite comerțului să aibă loc, oamenii să obțină cunoștințe despre domeniu și să interacționeze unii cu alții în persoană. Schimbul de idei între oameni este una dintre cele mai importante lucruri care se pot întâmpla. Și se întâmplă la această bursă.

Anthony Sargent (International Artisitic Counselor): Așa cum se întâmplă adesea în viață, experiența polilor opuși ne ajută să găsim un loc pragmatic benefic pe scala dintre ei. Trebuie să ne plesnim pentru a ne aminti cât de repede au avut loc revoluțiile digitale și online. Propagarea smartphone-urilor are puțin mai mult de 15 ani, la fel ca lansarea 4G în anii 2010 și 5G la sfârșitul anilor 2010 și începutul anilor 2020, crescând semnificativ viteza internetului și conectivitatea, facilitând creșterea aplicațiilor mobile și a serviciilor de streaming și adăugând un nou potențial de conținut media socială și deschizând ușa spre potențialul sporit al inteligenței artificiale. Înainte de 2010, aproape toate dialogurile artistice implicau călătoriile și conexiunile în persoană.
Apoi a venit pandemia de Covid și aproape toate afacerile s-au desfășurat necesar online, iar practicile noastre de lucru și facilitățile și rețelele digitale care le-au facilitat au fost transformate practic peste noapte. Acum trăim într-o lume în care putem face alegeri. Uneori alegem să folosim enormele oportunități digitale extinse pentru a lucra în colaborare fără călătorii. Uneori preferăm să ne întâlnim pentru oportunitatea inestimabilă de a vedea lucrurile împreună, de a discuta împreună, declanșând toate oportunitățile creative care apar când oamenii creativi sunt în același loc în același timp ca la Bursa Internațională de Spectacole de la Sibiu.

Lisa Richards Toney (President and Executive Chair of the Association of Professionals in the Performing Arts – APAP): Oportunitatea pentru prezentatorii europeni și internaționali de a vedea (prin reprezentații demonstrative) ce este disponibil pe piața internațională și de a se întâlni (în persoană) cu profesioniștii din spatele spectacolului, cu artiștii sau cu cei responsabili de programarea sălii, și de a vedea munca în sine – este esențială pentru succesul piețelor lor. Artele spectacolului reprezintă o industrie a artelor vii, iar în timp ce tehnologia a avansat foarte mult în îmbunătățirea experienței întâlnirilor și chiar a experienței spectacolelor, nimic nu are un impact mai puternic decât întâlnirea față în față, deoarece suntem în mod inerent relaționale ca ființe umane, iar această afacere prosperă pe angajamentul om-la-om. Îmi imaginez că pentru această regiune, unde există mai multe țări mici învecinate sau, în cazul altora, mai puține țări vecine apropiate cu turnee active, construirea unui circuit de turneu economic viabil poate fi o provocare, mai ales în acest mediu – costuri în creștere pentru călătorii, personal și vize. Acest mediu schimbat din domeniu face ca oportunități precum Piața Internațională de Arte ale Spectacolului din Sibiu să fie foarte importante pentru posibilitățile de afaceri și succes, diplomație și schimb cultural, precum și nevoia noastră colectivă de a milita în continuare pentru industrie, pentru profesioniștii care lucrează în ea și pentru valorile intrinseci renumite ca fiind impregnate / (sau marcate) de artele spectacolului pentru bunăstarea culturală a societății”.