Cum definim un oraş-festival? Poate însemna acesta mai mult decât un oraş care găzduieşte un festival? Specialiştii spun că sunt multe diferenţe între cele două, mai ales când vine vorba de identitatea oraşului, impactul asupra comunităţii şi ener­gia pe care o poate crea un festival într-un oraş. Care o să fie viitorul sectorului creativ în contextul progresului tehno­logic şi al schimbărilor economice, politice şi sociale? Ce rol au clădirile în exprimarea identităţii comunitare? Acestea sunt câteva dintre subiectele care vor fi discutate în cadrul platformei Therme Forum: Teatru & Arhitectură din cadrul FITS 2021.

Din 2018 încoace, această platformă reuneşte designeri, manageri şi artişti de top pentru a discuta despre evoluţia artei teatrale, despre felul în care arhitectura şi noile tehnologii influenţează actul artistic, dar şi despre necesitatea investiţiilor în cultură, în general. Toate întâlnirile sunt parte a unui dialog mai amplu orientat spre comunitate ce are în vedere construirea unui nou centru de spectacole reprezentativ pentru oraşul Sibiu.

Trei arhitecţi renumiţi, care vor fi invitaţi anul acesta în cadrul Forumului, vorbesc despre importanţa arhitecturii în etapa de construcţie a unei clădiri noi, dar şi despre asumare civică:

Joshua Prince Ramus, fondatorul companiei de arhitectură REX, USA

„Succesul se măsoară nu în aplauzele primite pentru arhitectura clădirii, ci în aplauzele primite pentru modul în care proiectul arhitectural susţine creatorii operelor puse în scenă în clădire. Dacă, după cinci ani, companiile de teatru cu sediul în acea clădire creează spectacole care aparţin comunităţii, au impact asupra acesteia şi o reprezintă în lume, atunci acesta este un indicator mult mai bun al succesului decât vreo versiune a aceluiaşi proiect apărut pe coperta revistelor de arhitectură.”

Amanda Levete, directoarea renumitei companii A_LA din Marea Britanie

„Cred că cel mai important este ca autorităţile locale să abordeze cu multă ambiţie şi încredere impactul şi efectul proiectelor culturale publice de mari dimensiuni asupra unui oraş şi să înţeleagă potenţialul unei clădiri culturale de a-şi pune amprenta dincolo de limitele sale fizice. În acest sens, este nevoie de gândire laterală şi de înţelegerea reală a contextului respectivului oraş, dar şi a comunităţii pentru care lucrezi. Mai mult decât atât, e important să-ţi expui viziunea cât mai clar, astfel încât cei care răspund la respectivul concept de proiect să se poată pune cu adevărat în situaţia oraşului şi să poată veni cu propunerea care să facă diferenţa.”

Kai-Uwe Bergman – Partener la Bjarke Ingels Group (BIG), USA

„Desigur, există un angajament faţă de artişti şi faţă de cei care intră şi se implică în aceste instituţii, cum ar fi susţinătorii, sponsorii; totuşi, există şi o asumare civică faţă de crearea unui mediu sănătos, iar artele şi viaţa civică au şi ele un rol în acest sens. De aceea, cred că festivalurile precum Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu preiau lucrări care, în mod normal, poate că sunt închise între pereţii clădirilor, şi le aduc pe străzi, unde publicul larg poate interacţiona cu ele în timp ce traversează o piaţă publică sau văd că se întâmplă lucruri în zone mai mici sau mai mari ale oraşului. Pentru mine, această asumare civică este interesantă.”

Proiecte durabile, cu beneficii măsurabile pentru viaţa comunităţii

Alături de FITS, Therme Group este partenerul principal al acestei platforme de dezbateri. Elena Morariu, managerul programului Therme Forum, ne-a spus mai multe despre importanţa acestei platforme de dialog, dar şi despre implicarea companiei Therme Group în cadrul acestui amplu proiect: „În fiecare an, Therme Forum îi provoacă pe participanţi la identificarea celor mai bune soluţii arhitecturale, urbanistice şi de management cultural. Pornim de la exemple din trecut şi ţinem cont de bune practici şi tendinţe din întreaga lume. În calitatea sa de mediator şi promotor în lumea artelor şi a culturii urbane contemporane, Therme Group s-a alăturat de la început acestui proiect cu relevanţă naţională, utilizând legăturile, punţile, structurile şi prieteniile pe care le-a creat în ultimii ani la nivel global prin angajamentul său în domeniul producţiei culturale şi prin parteneriatele strategice cu instituţii de prestigiu precum British Council, Serpentine Gallery, Design Miami, Manchester International Festival sau FITS. Aşadar, un proiect de o asemenea dimensiune şi cu perspective atât de generoase pentru comunitate precum cel din Sibiu, se aliniază perfect cu filozofia brandului Therme Group pentru care cultura este o componentă esenţială a societăţii. Prin platforme precum Therme Forum, Therme Group încurajează transferul de cunoştinţe necesar pentru a contura proiecte durabile, cu beneficii măsurabile pentru viaţa comunităţii.”

Therme Forum 2021 se va desfăşura exclusiv online şi va putea fi urmărit pe www.sibfest.ro, în perioada 27-29 august. Vor fi trei zile de dialoguri multilaterale cu arhitecţi, designeri, artişti şi manageri culturali de talie mondială. Printre invitaţi se numără: Tisa Ho (Executive Director of the Hong Kong Arts Festival Hong Kong), Cecilia Alemani (Director & Chief Curator of High Line Art and the Artistic Director of the 59th Venice Biennale in 2022), Amanda Levete (Director of AL_A), Robert Read (CEO of National Concert Hall, Dublin), Joshua Ramus (Founder and principal of REX), Yvonne Tham (CEO, Esplanade – Theatres on the Bay Singapore), Svanhildur Konráðsdóttir (Director at Harpa Concert Hall & Conference Centre Iceland), John Alschuler (Chair of the Board for HR&A), Anthony Sargent (International Cultural Advisor), Smriti Rajgarhia (Director of Serendipity Arts Foundation & Festival, India), Christopher Dupe (Associate Director, Cultural Assets at Diriyah Gate Development Authority Saudi Arabia) sau Paola Prestini (Composer, Co-Founder, & Artistic Director of National Sawdust USA).

(articol apărut în ediția specială a revistei Capital Cultural, Nr. 27)

[for English version, click here]