Toate cele trei filme ale grecului Yorgos Lanthimos pe care le-am văzut pînă acum te fac să te simți inconfortabil. E drept că după The Lobster și The Killing of a Sacred Deer, The Favourite vine cu o notă de relaxare în plus, fiind, poate, cel mai accesibil dintre ele.

S-ar putea să pară că e mai ușor de privit datorită subiectului abordat și enunțului, parțial adevărat, că avem sub ochi o reconstituire istorică. Personajele au trăit în realitate, muzica și costumele folosite în film sînt, cum s-ar zice, adecvate epocii pe care o zugrăvesc. Numai că la Yorgos Lanthimos trebuie să răzuiești primul strat, ba uneori și pe al doilea, ca să ajungi la subtilitatea esenței.

Sîntem la curtea reginei Anne a Marii Britanii, la începutul secolului 18. Țara e în război cu Franța, curtenii însă continuă să își vadă de serate dansante, de curse bizare cu rațe, se distrează aruncînd cu portocale într-un fel de bufon grotesc. Sigur că da, taberele politice își urmăresc interesele și nu lipsesc comploturile și intrigile pentru impunerea unor interese de moment. Însă acestea pălesc în fața adevăratei mize a filmului: în The Favourite nu bărbații fac istoria. Ei cel mult încearcă să se folosească de poziția lor și le dau cîte un ghiont femeilor. Sau sînt luați de soți, dacă interesul o cere. Lupta se dă de fapt în tabăra doamnelor de la curte. În fond, și ele se pricep de minune la vînătoare, nu doar bărbații știu să țină arma în mînă.

Sănătatea fizică și mentală a reginei Anne (Olivia Colman) scîrțiie; suferă de gută, are probleme digestive, vrea să se sinucidă. Treburile regatului o epuizează și caută alinare în compania bunei sale prietene și confidente Sarah Churcill, ducesă de Marlborough (Rachel Weisz). Ea este cea care conduce din umbră Marea Britanie, încercînd să o convingă pe regină sau chiar să îi impună deciziile care trebuie luate pe plan politic. În acest climat cvasi-ambiguu, cvasi-stabil, își face apariția verișoara lui Sarah, Abigail Hill (Emma Stone). E de familie bună, dar tatăl ei a pierdut averea și vine să ceară de lucru. Mai întîi e pusă laolaltă cu servitoarele, însă pîndește oportunitatea de a se face utilă. Cîștigă mai întîi încrederea ducesei, apoi pe cea a reginei. Frumusețea acestui trio de personaje este că la o primă vedere pare un triunghi amoros. Queen Anne – Lady Sarah, devenit Queen Anne – Lady Abigail. Numai că e mai mult de atît. Nevoia de afecțiune, pasiunea, dorința de putere, gelozia, răzbunarea se împletesc într-un ghem amețitor. Nici unul dintre cele trei personaje feminine nu e doar bun sau doar rău. Anne, Sarah și Abigail sînt deopotrivă inocente și malefice, demne de milă și de dispreț. O magmă complexă le clocotește în trup și în minte, iar asta le dă forță, le face puternice și de temut.

the favourite-premiile baftaGreu de spus care dintre cele trei actrițe e cea mai bună, pentru că toate sînt foarte bune. Epuizată, fragilă, furioasă sau autoritară, Olivia Colman mi s-a părut desăvîrșită. Nu cred să mai vedem curînd pe ecrane vreo regină care să rostească la fel de convingătoare ca ea verbul care începe cu litera f. Diabolică, frumoasă, răzbunătoare sau rănită în orgoliul propriu, Rachel Weisz e un vulcan ce erupe sub ochii noștri. Ai vrea să guști o bucată din noua noastră cameristă înainte de a pleca? îl întreabă ironic pe un nobil, dispunînd amuzată de Abigail (pe cînd biata ingenuă blondă avea, încă, privirea în pămînt). Pe Emma Stone am admirat-o pentru felul magistral în care duce pe toată lumea de nas. Inclusiv pe spectactori.

Schimbările de situație și ritmul alert al intrigii se urmăresc cu sufletul la gură în The Favourite. Costumele sînt fastuoase, iar imaginea contribuie și ea la crearea unei atmosfere ce iese din tiparele clasice. Coridoare lungi și întunecoase, încăperi înalte și ornamentate bogat te fac parcă să tînjești după lumina naturală și să respiri mai ușurat la cadrele în aer liber. Numai că acolo uneori directorul de imagine se joacă utilizînd cadre panoramice în care marginile sînt rotunjite pentru a reda impresia de nefiresc, de exagerare. La fel face și editorul de sunet: coloana sonoră e un amestec inteligent de ritmuri baroce cu mixaje contemporane. Lejeritatea unor compoziții diafane de Bach, Vivaldi sau Händel este întreruptă în anumite scene ale filmului de un fel de scrîșnet metalic, un bruiaj ce amplifică tensiunea și crește disconfortul celui care urmărește acțiunea. Pe același palier al elementelor voit deranjante cu care își presară Lanthimos povestea se află prezența recurentă a noroiului, episoadele în care fiecare din cele trei personaje feminine vomează sau cuștile cu iepuri pe care regina Anne le ține în dormitor. 17 la număr, cîte unul pentru fiecare copil care i-a murit. Mișună macabru prin toate cotloanele cînd li se deschide cușca, iar alegoria animalieră e completată de faptul că la curte se mănîncă homari și carne de cerb, referințe la precedentele filme ale lui Yorgos Lanthimos.

Regizorul rămîne la temele care îl obsedează, chiar dacă acum le ascunde sub taftale și catifele grele. Iubire, trădare, lacrimi și răzbunare sînt în The Favourite ingredientele unei superbe radiografii a minții umane. Lupta pentru putere dintre Sarah și Abigail se dă pe tărîmul alunecos al pasiunii, iar arsenalul pus în joc conține nu doar otrăvuri și mașinațiuni curtenești, ci atinge cele mai intime resorturi ale acțiunilor celor două femei. Ce ai fi dispus să faci pentru a obține ce îți dorești? pare să fie mesajul subliminal al filmului. Dragostea are limite, spune lady Churcill în primul schimb de replici dintre ea și regină. Despre dragoste să fie vorba în The Favourite?

Institutul American de Film a inclus The Favourite în topul celor mai bune 10 filme din 2018. E favorit și la Oscaruri, cu 10 nominalizări. A cîștigat deja două Globuri de Aur, unul pentru scenariu, celălalt pentru cea mai bună actriță în rol principal.

În 10 februarie a fost marele cîștigător al premiilor BAFTA, cu 7 trofee adjudecate din 12 nominalizări. A obținut premiile pentru decor, costume, coafură, machiaj şi scenariu. De asemenea, Olivia Colman, pentru rol principal feminin, şi Rachel Weisz, în rol secundar, au fost recompensate pentru interpretările lor.

Va rula în cinematografele din România din 22 februarie 2019.

*articol apărut pe liternet.ro