„Când elevul devine interesat, începe să pună întrebări. Atunci știi că ai găsit canalul de comunicare cu el, iar experiența din stagiul de practică își va atinge scopul.” E un gând care mi-a rămas în minte după ce am povestit cu unul dintre tutorii din cadrul stagiilor de practică organizate de compania Marquardt, în cadrul proiectului „Orientare – Aducem școala la locul de muncă!”.

Alexandru Mihaiu este inginer electromecanic, iar de anul trecut, de când a început acest proiect, ghidează elevii care au ales să facă practică în Secția Electronică. L-am întrebat care este rolul tutorelui în cadrul unor astfel de stagii de practică: „Încerc să le ofer elevilor o experiență utilă și să le evidențiez legătura dintre specializarea pe care o urmează, potențialul lor profesional și perspectivele de angajare. E importantă găsirea unei pârghii care să capteze atenția elevului, ca să reușesc să transpun informațiile teoretice în lucruri practice. În cadrul acestui program, elevii au oportunitatea să aibă o imagine clară asupra mai multor profesii conexe specializării pe care o urmează. Au ocazia să observe activitățile practice care se desfășoară într-o unitate de producție, dar și conduita morală necesară ca viitori angajați. La primele vizite, le-am prezentat echipamentele care furnizează utilitățile necesare unei unități de producție, secția de vopsire-lăcuire și cea de electronică. În etapa actuală, avem prevăzute vizitele și urmărirea proceselor de producție. Iar apoi, avem pregătite pentru elevi, standuri de reparații sdv-uri (n.a.: sdv – scule, dispozitive de verificare) la care aceștia vor lucra efectiv.”

Proiectul companiei Marquardt „Orientare – Aducem școala la locul de muncă!” este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020. A demarat în august 2020 și are ca obiectiv creșterea relevanței formării profesionale a 182 de elevi prin organizarea a 339 de stagii de practică cu accent pe sectoarele economice cu potențial competitiv identificate conform SNC (Strategia Națională pentru Competitivitate) și din domeniile de specializare conform SNCDI (Strategia Națională de Cercetare, Dezvoltare și Inovare).

Despre importanța și obiectivele proiectului „Orientare – Aducem școala la locul de muncă!” am vorbit cu managerul de proiect, Simona Budică: „Marquardt este unul dintre cei mai importanți actori economici nu doar din județul nostru, ci și din regiune. Poziția aceasta implică și multe responsabilități sociale, pe care compania noastră le ia în serios. Faptul că peste 500 de tineri în căutarea unor repere pentru o carieră de succes ne-au trecut pragul ca practicanți, este o confirmare a acestui angajament. Proiectul „Orientare – Aducem școala la locul de muncă!” ne-a permis să creștem amploarea acestui efort. Am folosit experiența parteneriatelor din anii trecuți cu structurile de învățământ din județ, dar și din județe învecinate, pentru a putea dezvolta și construi un concept nou, inovativ, care să îi ajute și mai mult pe tineri să se „echipeze” pentru o carieră de succes. Proiectul ne permite să creștem relevanța și să completăm ce învață elevii în școală, cu elemente mai concrete, practice, aduse de specialiștii Marquardt, care au multă experiență exact în acea meserie care este de interes pentru elevi. Astfel, ei vor deveni mai atractivi pentru un angajator, mai competitivi pe piața muncii. În designul proiectului, ne-am gândit la cât mai multe abordări complementare: cum să fii cât mai bun în meseria ta, cum să rămâi sănătos la locul de muncă, cum să îți cauți și cum să te prezinți la un loc de muncă, cum să alegi o meserie de viitor și să identifici una care e pe cale de dispariție, cum să te menții la curent cu schimbările tehnologice de la locul tău de muncă etc.

Simona Budică / © foto: arhiva Marquardt

Simona îmi spune că interacțiunea cu școlile și instituțiile pe de o parte, dar și cu elevii și părinții lor pe de altă parte, este extrem de fructuoasă. Au găsit o deschidere mare și astfel, simt că și eforturile pe care le fac ei sunt răsplătite. Elevii au avut acces liber să se înscrie în acest proiect dacă îndeplineau anumite criterii de eligibilitate. În primul rând, să urmeze un program de studii pentru care Marquardt să aibă specialiști și, totodată, să aibă practica inclusă în curriculumul școlar. S-au înscris elevi de la Colegiul Agricol „D.P. BARCIANU” Sibiu, Colegiul Economic „George Barițiu” Sibiu, Colegiul Tehnic „August Treboniu Laurian” Agnita, Colegiul Tehnic „Independența” Sibiu, Colegiul Tehnic Energetic Sibiu, Colegiul „Școala Națională de Gaz” Mediaș și Liceul Tehnologic „Avram Iancu” Sibiu.

Tomas Irtel are 17 ani, este elev în clasa a 11-a, în cadrul Colegiului „Școala Națională de Gaz” Mediaș, specializarea Automatizări. A ales să facă practică la Marquardt și spune că a găsit aici „oameni foarte primitori care sunt dornici să te învețe cât mai multe.” L-am întrebat cum îl ajută această experiență pentru viitor. „Mă ajută să înțeleg ce înseamnă concret specializarea Automatizări. Aici am văzut pentru prima dată cum funcționează o mașină de inserat pini, ce face exact un automatist, cum programează și care sunt modalitățile de programare. Sunt atras de tehnologie, iar ce am văzut la Marquardt m-a făcut să îmi placă și mai mult domeniul și sper ca într-o zi să fac și eu parte dintr-o echipă de automatizări.”

Pe lângă acces la echipamente de ultimă generație, acordarea de burse, materiale de studiu, asigurarea prânzului sau sprijin din partea specialiștilor, elevii au parte și de consiliere profesională și orientare în carieră din partea unui psiholog. Simona Ochescu este psihologul care se întâlnește cu tinerii, în cadrul acestui proiect. Mi-a spus că pentru elevii participanți a fost o premieră dezbaterea pe tema consilierii pentru orientare în carieră. Am întrebat-o care e rolul acestor întâlniri și care sunt întrebările frecvente ale elevilor: „O preocupare esențială a lor a fost Pe cine întrebăm în legătură cu o viitoare carieră? și De unde putem obține informațiile necesare? Cred că astfel de sesiuni de informare îi ajută să dobândească un sistem de gândire structurat, focusat pe scop și corect integrat nevoilor personale. Un alt aspect definitoriu îl reprezintă dezvoltarea unei gândiri critice prin intermediul dezbaterilor libere, care stimulează autonomia de gândire și acțiune, precum și obținerea clarității cu privire la modul în care pot obține informațiile necesare în ceea ce privește alegerea unei profesii și unde se pot adresa pentru opinii avizate din partea specialiștilor. În timpul discuțiilor cu elevii au existat opinii favorabile privind alegerile deja luate, precum și întrebări care ar putea deschide noi perspective încă neexplorate concret legate de planuri și strategii de afaceri în diverse domenii de activitate din sectorul de stat și privat.”

Simona Ochescu / © foto: arhiva Marquardt


Avantajele elevilor care se implică serios în stagiile de practică sunt multe, iar rezultatele se vor vedea pe termen lung. Profesoara Corina Custelcean este directoarea Colegiului „Școala Națională de Gaz” Mediaș, una dintre școlile cu elevi foarte interesați de aceste stagii de practică. Este convinsă că derularea acestui proiect dezvoltă competențe profesionale de care elevii au nevoie ca să aibă acces facil pe piața muncii: „Firma Marquardt oferă elevilor noștri o experiență profesională excepțională prin participarea la procesele de producție la cele mai înalte standarde de calitate. Ei obțin informații importante despre activitatea complexă care se desfășoară într-o companie de profil și își îmbunătățesc totodată competențe generale de comunicare, de relațio­nare, de cooperare, atât cu reprezentanții companiei, cât și cu alți elevi din școlile partenere. Feed-back-ul obținut de la elevi și părinți întărește convingerea noastră că imple­mentarea proiectului Orientare – Aducem școala la locul de muncă! va fi o reușită.”

Alexandru Mihaiu © foto: arhiva Marquardt

Despre implicare și colaborare l-am întrebat și pe inginerul Vlad Toncian, tutore în cadrul acestui proiect, la departamentul Industrializare. Spune că e foarte important să le transmiți elevilor că ești partenerul lor și un îndrumător de încredere, nu un evaluator. Și-ar dori ca în urma acestor stagii de practică, elevii să „realizeze ce zonă de activitate îi atrage și în ce arie profesională doresc să performeze. Poate că așteptările sunt prea puctuale, însă dacă reușim prin activitățile și proiectele pregătite, chiar și numai să îi ghidăm spre o posibilă direcție de dezvoltare în carieră, atât noi, ca profesioniști din domeniu, cât și ei, ca potențiali viitori angajați în mediul de afaceri, avem de câștigat.” L-am întrebat și cum au reușit să-i facă curioși pe elevi să vrea să afle mai multe. „Aproape fiecare grupă pe care am avut-o în practică a părut timorată la început. De aceea spun că este foarte importantă apropierea dintre un educator (indiferent care ar fi acesta) și un elev/student. Tinerilor trebuie să le demonstrezi prin mijloace verbale și non-verbale că în activitatea didactică le ești un partener și un îndrumător de încredere, nu un evaluator care îi va eticheta și care le va trece un calificativ sau o notă într-un catalog. De îndată ce echipa de mentori din departament a reușit să demonstreze asta participanților, am primit instantaneu atenția și implicarea lor în activități. Noi ne dorim nu doar să le transmitem cunoștințe specifice din domeniul de activitate, ci să le activăm și partea creativă a mentalului”, spune Vlad Toncian.

Vlad Toncian © foto: arhiva Marquardt

Proiectul „Orientare – Aducem școala la locul de muncă!” se va încheia în august 2022. Bianca Buta, manager Resurse Umane în cadrul companiei Marquardt, îmi spune că au mai multe proiecte prin care sprijină tinerii (elevi și studenți), astfel încât ei să fie conectați la realitatea mediului economic și să ia cele mai bune decizii pentru viitorul lor profesional: „De-a lungul timpului, compania Marquardt s-a implicat activ în sistemul educațional local și național, participând la numeroase proiecte fie ca fondator, fie ca partener. Această colaborare dintre noi, instituții și parteneri din mediul economic, a avut impact la nivelul tuturor ciclurilor de învățământ, de la preșcolari și până la studenți și tineri absolvenți.
Dintre aceste proiecte de succes, țin să menționez implementarea la nivel național a Școlii Vocaționale în Sistem Dual, stagiile de practică anuale organizate în parteneriat cu Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” și programul de învățământ universitar în sistem dual, acestea fiind o mică parte din reușitele noastre în acest domeniu. Având la bază această experiență și fiind în permanență conectați la realitatea mediului educațional, următorul pas, firesc aș putea spune, în intensificarea sprijinului pe care îl oferim elevilor pentru o formare profesională de calitate, potrivită aptitudinilor lor, a fost dezvoltarea proiectului Orientare – Aducem școala la locul de muncă!, cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020. Prin intermediul acestui proiect, aproape 200 de elevi vor avea ocazia să își desfășoare stagiile de practică în cadrul companiei noastre. Ne face plăcere să întărim relațiile de colaborare cu instituțiile de educație și ne bucurăm că avem posibilitatea de a oferi această șansă elevilor, cărora le doresc mult succes.”


În același timp, reprezentanții companiei Marquardt își doresc să ajute cât pot de mult și la îmbunătățirea sistemului educațional, prin prisma experienței cu elevii și studenții: „Noi chiar ne-am propus ca pe parcursul proiectului să dezvoltăm un instrument, un raport complex de lecții învățate, propuneri și recomandări care să poată contribui la îmbunătățirea formării elevilor. În plus, prin proiect, am construit un grup de lucru, care reunește instituții relevante, reprezentanți ai școlilor, elevilor și părinților, dar și ai angajatorilor din regiunea Centru, care să colaboreze direct și să faciliteze schimbul de informații între sistemul de educație și angajatori. Astfel, de la angajatori va pleca informația despre cum va evolua cererea de forță de muncă pentru o anumită meserie, iar inspectoratele școlare o vor putea valorifica atunci când se stabilește numărul de locuri în clasele care pregătesc specialiști pentru meseria respectivă. Pe de altă parte, informațiile despre cât de mulți tineri vor absolvi o anumită meserie în următorii ani, reprezintă date care pot susține decizii de retehnologizare, extindere etc, menite să creeze locuri de muncă bine plătite în regiune pentru acești tineri”, a mai spus Simona Budică, managerul proiectului „Orientare – Aducem școala la locul de muncă!”, implementat de Marquardt.

*articol apărut inițial în Capital Cultural nr. 26

Material realizat în parteneriat cu Marquardt