Una dintre veștile triste ale zilei de ieri a fost spre după-amiază anunțul decesului lui Karl Lagerfeld, efervescentul creator de modă, director artistic al caselor de modă Chanel și Fendi. Lagerfeld era cunoscut pentru stilul său de viață aparte, artistic, uneori solitar și pentru tabieturile pe care și le crease și pe care nu concepea să le încalce. Ceea ce este mai puțin cunoscut însă, este biblioteca artistului, într-o cameră imensă. Până și acolo avea tabieturile sale – cărțile le aranja într-un anume fel, diferit de al nostru, al tuturor.
Karl Lagerfeld realiza toate lucrurile diferit față de restul lumii – parcă asta îl caracteriza cel mai bine. Alain Wertheimer, CEO al casei de modă Chanel, a declarat ieri că: „Mulțumită geniului său creativ, a generozității și a intuiției sale excepționale, Karl Lagerfeld trăia înaintea vremurilor sale. Acest lucru a dus la succesul Chanel în întreaga lume.”
Dimineța mereu se trezea după 7 ore de somn – putea să se întâmple orice, Karl Lagerfeld dormea mereu 7 ore indiferent la ce oră s-ar fi pus la somn. După micul dejun obișnuia să citească și să deseneze, mereu îmbrăcat în pijama. Avea o casă specială unde dormea și desena, și o altă casă, la câțiva metri distanță unde lua masa și primea oaspeții. Avea o canapea specială pentru citit, lângă geam, de unde vedea Muzeul Louvre și fluviul Sena. Dacă nu citea, îi plăcea să se uite la cărți și să viseze.
Citea reviste franceze, britanice, americane și câteodată germane, și citea mereu varianta print a acestora. Apoi, după ora prânzului Karl Lagerfeld se pregătea pentru a pleca de acasă, rareori lua prânzul, îi plăcea să admire, din mașină când mergea spre studioul Chanel, Parisul și oamenii – care din păcate vorbesc în ultima vreme numai la telefon și nu mai văd nimic pe lângă ei, după cum observase creatorul de modă. Deseori în drumurile sale trecea pe la librăria lui favorită, Galignani.
Acasă, Karl Lagerfel deținea o colecție impresionantă de cărți pe care a reușit să o aranjeze într-un mod neconvențional, fără prea multă bătaie de cap – le-a aranjat vertical.
Cărțile acopereau întreaga dimensiune a tuturor pereților din cameră, iar pentru a ajunge la cele de mai sus era nevoie să mergi pe o pasarelă. Logica pe care Lagerfeld o adoptase era faptul că nu trebuia să încline capul pentru a citi titlul unei cărți, alegând-și astfel mult mai ușor cartea pe care o voia în acel moment. Iar aranjamentul orizontal crea împreună cu decorul minimalist și mobilierul modern un iz dramatic al încăperii.
Bineînțeles că a luat în considerare faptul că trebuia să tragă cartea dorită, afară, împotriva greutății întregului teanc de deasupra, însă pentru Lagerfeld acesta era numai un impediment minor în viziunea bibliotecii ideale. Iar noi știm deja – de multe ori ceea ce este comod, logic și normal pentru restul lumii, era invers pentru Karl Lagerfeld.
Sursă & Foto: My Modern Met, Core 77 , Harper’s Bazaar, The Khooll