Artist complet (actor, dramaturg și regizor) Emmanuel Demarcy-Mota este director al Théâtre de la Ville din Paris și un prieten apropiat al Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, care i-a oferit în 2019 o stea pe Aleea Celebrităților. În cadrul conferințelor speciale FITS de anul acesta, el a discutat cu reputatul om de teatru și eseist George Banu despre nevoia unei societăți unite în fața pericolelor de orice fel și despre rezistența prin artă. Întâmplarea face ca prin niște fire nevăzute ale istoriei, spectacolul „Starea de asediuˮ, după piesa omonimă a lui Albert Camus, prezentat de către Théâtre de la Ville anul trecut la FITS să anticipe într-un anume fel confruntarea cu epidemia de coronavirus, care a afectat întreaga lume. Impresionanta punere în scenă (decoruri elaborate, efecte speciale, actori foarte talentați) care vorbeștre despre instalarea unui regim opresiv pe fondul răspândirii ciumei, va rămâne cu siguranță mult timp în memoria celor care au avut șansa de a se afla în sală la ediția 2019 a FITS.

În dialogul său cu George Banu, Emmanuel Demarcy-Mota reamintește actualitatea unor piese precum „Starea de asediuˮ de Camus sauRinoceriiˮ de Ionescu, care, aparent, nu erau la modă la momentul la care a decis să le monteze, dar care vorbesc despre o criză a societății, tot mai evidentă astăzi. Ne punem cu toții întrebarea cum va arăta lumea post-pandemie. Regizorul francez distinge între „lumea de după pandemieˮ și „timpul de după pandemieˮ. Primul fiind un concept mult prea vag, îl preferă pe cel de-al doilea, mai ancorat în prezentul existenței noastre, dependentă de relația cu ceilați, presupunând, deci, o responsabilitate colectivă, care să solidarizeze societatea într-un efort comun de luptă anti-COVID. Rezistența comună în fața dificultăților, angajamentul de a regândi viitorul, se înscriu în direcția aceluiași umanism prezent în scrierile lui Albert Camus. Literatura are astfel un caracter vizionar, motiv pentru care dialogul cu George Banu se concentrează preponderent asupra unui proiect de suflet pe care Emmanuel Demarcy-Mota și colectivul artistic al Théâtre de la Ville Paris l-au demarat anul acesta și l-au adaptat pentru perioada restricțiilor cauzate de epidemie. Este vorba despre „consultațiile poeticeˮ prin telefon, ce oferă gratuit oricărei persoane interesate posibilitatea, ca din 23 martie până în 17 iulie să converseze douzeci de minute cu un „actor-medicˮ, care să îi „prescrieˮ un „remediu poeticˮ. Poezia, este astfel chemată să faciliteze o comunicare profundă, emoțională, să forțeze barierele, făcând izolarea suportabilă. 60 de actori din întreaga lume, au acceptat să ofere „consultațiiˮ în limbile lor. Acestora li s-au alăturat medicii de la Spitalul Salpêtrière din Paris dar și oameni de știință, dispuși să ofere înformații din domeniile lor de cercetare creând, astfel, „un front comun de punere în coerență prin umanitate, solidaritate, fraternitateˮ după cum caracterizează George Banu proiectul.

 „Relația poetică este momentul umanității și trebuie să construim această relație tocmai pentru că suntem orbiˮ, spune Emmanuel Demarcy-Mota, explicând faptul că în limba greacă „teatruˮ înseamnă „locul de unde vedemˮ, iar fiindcă acest loc ne-a fost interzis pentru o vreme, momentul pandemiei a devenit unul de „orbireˮ. Este timpul să regăsim „locul de unde privim, adică teatrul, să-l redeschidem repedeˮ, spune regizorul francez, dar și să regăsim un spațiu al gândirii, al alianțelor cu medici, cercetători care își consacră viața unei lupte importante, fie pentru artă, fie pentru cultură, fie pentru știință. Cu acest mesaj încurajator își încheie Emmanuel Demarcy-Mota videoconferința dedicată Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, prima pe care, așa cum mărturisește, a acceptat-o după 14 martie 2020, din prietenie pentru Sibiu, pentru FITS și pentru George Banu. Iar acesta din urmă îi răspunde cu un frumos citat din Bertolt Brecht:: „Trebuie mereu să lupți, deoarece chiar și atunci când pierzi, faptul că ai luptat este o victorie.ˮ