Adaptarea a fost cuvântul cheie la Teatrul de Balet Sibiu (TBS), în ultimul an de zile, anul pandemiei. La fel ca în alte instituții de cultură din oraș, măsura închiderii locațiilor de spectacole a perturbat disciplina repetițiilor, a adus provocări fizice și emoționale și a modificat relația cu publicul. Ceea ce odată era firesc, a devenit interzis. De altfel, la începutul pandemiei, ansamblul de dansatori a fost redus la jumătate. A fost nevoie ca balerinii și instituția Teatrului de Balet să se redefinească și să găsească modalități de a rămâne alături de public, spune Ovidiu Dragoman, managerul Teatrului de Balet Sibiu.

„La momentul instituirii stării de urgență din 16 martie 2020, nu puteam anticipa impactul pe care acest eveniment medical neplăcut îl va avea asupra noastră, a tuturor. Ca urmare a măsurilor impuse de autorități am realizat însă foarte repede că e nevoie să găsim alternative pentru a rămâne alături de publicul nostru, chiar dacă singura variantă rămasă a fost mediul virtual. Astfel, în 17 martie am început difuzarea integrală a spectacolelor Teatrului de Balet Sibiu pe pagina oficială de Facebook, decizie care s-a bucurat de un mare succes în rândul spectatorilor noștri fideli și nu numai. Din nefericire, la începutul pandemiei am fost nevoiți să reducem ansamblul de balet la aproape 50% din dansatori, o pierdere enormă pentru Teatrul de Balet Sibiu. Cei rămași sunt nevoiți să muncească aproape dublu. Repertoriul trebuie adaptat la numărul restrâns de balerini pe care îi mai avem, ceea ce înseamnă că aceștia trebuie să umple spațiile din coregrafie care erau reprezentate de colegii lor. De asemenea, având un număr redus de dansatori, nu avem posibilitatea de a realiza spectacole mari de balet clasic, cele mai îndrăgite de publicul nostru, dar și de balerini. O altă schimbare majoră, care este valabilă și în momentul de față, este reducerea capacității publicului din sala de spectacole la 30%.”

Spectacolele pe care le-au transmis online au fost urmărite de persoane din toată lumea, din țări extrem de îndepărtate din America de Sud, din Australia sau chiar din Statele Unite ale Americii. Însă nimic nu se compară cu emoția pe care o simți atunci când ești în sala de spectacole. Atât pentru public, cât și pentru dansatori. Iar pe lângă asta, lipsa antre­namentului într-un cadru organizat a fost marea proble­mă cu care s-au confruntat balerinii în tot acest an. Managerul Ovidiu Dragoman, fost dansator, spune că „studiile individuale în condiții impro­prii nu pot suplini programul intensiv cu care dansatorii sunt obișnuiți, ceea ce determină scăderea performanțelor fizice. Suntem cu toții conștienți că după această perioadă de inacti­vitate e nevoie de o perioadă îndelungată de refacere.”

Experiențele balerinilor în timpul pandemiei și cum s-au menținut în formă

Gabriella Delgado, dansatoare venită din Republica Dominicană, spune că a reușit să se antreneze acasă, dar și la studio, în perioadele din an mai permisive. „La început făceam clase de balet cu diferiți profesori de acasă, precum și clase de balet de la alte companii, postate online. Am fost norocoși că am putut folosi studioul, cu respectarea tuturor regulilor, iar când nu a mai fost posibil, am făcut clase cu profesorul de balet și pianistul, online, prin Zoom, și asta mi-a creat o rutină și m-a ajutat să mă mențin în formă”, a explicat dansatoarea.

Gabriella Delgado


Lorena Negrea, balerina a TBS, spune și ea că nu a fost ușor să se antreneze în această perioadă. „Este foarte greu spre imposibil să te menții într-o formă fizică extraordinară lucrând de acasă, pe o perioadă așa de lungă. Baletul este o artă complexă ce necesită un mediu propice pentru a te dezvolta, întreține și a crește.”

Lorena Negrea

Dansatorul Marco Palamone spune, la rândul lui, că o pro­vo­care în perioadele de lockdown a fost și lipsa echipa­men­tului necesar pentru realizarea antre­namentelor. „Am fost limitați de faptul că am fost închiși în case. A fost dificil să nu avem echipamentul necesar pentru antrenamente și mai ales spațiu pentru a dansa. Nu mulți știu asta, dar folosirea unui spa­țiu care nu e echipat special pentru dans poate duce la accidentări. Am încercat pe cât posibil să rămân motivat și să exersez în fiecare zi pentru a nu-mi pierde tehnica și a nu-mi ieși din formă, dar au existat totuși efecte”, mărturisește Marco.

Marco Palamone

Situația lui a fost îngreunată și de faptul că în vara anului trecut, a fost diagnosticat cu Covid-19. „Anul trecut a fost foarte greu pentru mine. Din păcate, în vară, am fost diagnosticat cu Covid-19 și internat în spital, în Sibiu. Am fost foarte speriat și îmi amintesc că am izbucnit în lacrimi în momentul în care am aflat rezultatul testului. Am fost foarte îngrijorat, la fel și familia și prietenii mei. A durat mai mult de o lună de zile până când am reușit să îmi reiau viața în mod normal. Chiar și după această perioadă, respiram greu și simțeam o presiune în piept. Din fericire, cu timpul am început să mă simt tot mai bine”, își amintește balerinul.

Marco spune că în toată această perioadă de pandemie i-a lipsit cel mai mult interacțiunea cu alte persoane. „Ca dansator, sunt obișnuit să fiu aproape de colegii mei, pe scenă sau în afara ei. Mi-a lipsit libertatea de a ieși din casă fără să mă îngrijorez dacă am mască sau nu, să ies la masă cu prietenii mei și să călătoresc spre familia mea, în Italia. Îmi spuneam că nu mi-ar lua decât două ore să ajung la fami­lia mea, dar nu s-a putut și a fost descurajator. Îmi lipsește cu adevărat dansul, să fiu pe scenă sau în studio, să am resposabilități, să simt adrenalina dinainte și de după spec­tacol, să simt că mă doare tot corpul după o zi lungă de muncă și să râd, să mă bucur alături de oamenii dragi din viața mea”.

Balerinul Răzvan Iacob crede că viața lui și a colegilor s-a schimbat total în ultimul an. „A trebuit să ne adaptăm la noi reguli și să încercăm să ne antrenăm mai mult singuri. Am avut norocul să putem să lucrăm în studio și să realizăm câteva spectacole, dar nu se poate compara cu anii anteriori.” În plus, adaugă el, „a fost greu să ne menținem motivați, în special în cazurile în care a trebuit să anulăm spectacole cu o zi înainte. Am repetat multe coregrafii, chiar neștiind cu siguranță dacă vom ajunge să le dansăm pe scenă. Dar trebuie să ne continuăm munca și să nu ne dăm bătuți.”
Deși incert, viitorul poate fi pozitiv. La unison, balerinii își doresc să revină pe scenă, să plece în turnee și să danseze pentru un public cât mai numeros.

Răzvan Iacob

„Sper ca în viitorul apropiat să ne putem întoarce la un fel de normalitate, deși nu cred că vom putea să ne întoarcem la cum eram înainte de pandemie. Sper ca această pandemie să se încheie curând, să putem să ne întoarcem pe scenă, în fața publicului, nu doar în România, ci și în alte țări, să putem să ne arătăm iubirea pentru dans. Aștept reluarea evenimentelor culturale și sper să putem să rămânem sănătoși și teferi în continuare. Îmi doresc ca toată lumea să revină mai puternică, să zâmbească în continuare și să fie optimistă chiar și în acest context în care ne găsim cu toții”, spune Marco Palamone.

Mai multe informații despre spectacolele de dans pe care le pregătește Teatrul de Balet Sibiu în perioada următoare, găsiți aici.

Credit foto: Ovidiu Matiu/ TBS

*articol apărut inițial în Capital Cultural nr. 26