Fiecare dintre noi căutăm medici foarte buni când vine vorba să ne tratăm. Dincolo de recomandările celor din jur, de articolele citite pe internet sau comentariile din social media, experiența ta cu medicul respectiv va fi unică. Transferul de încredere dinspre medic către pacient, și invers, e esențial în construirea unei bune colaborări. Iar când vine vorba de stomatologie, medicii și-ar dori să se vorbească mai mult despre educația dentară, iar oamenii să înțeleagă că și o carie simplă înseamnă infecție în organism.

Am stat de vorbă cu dr. Cristina Păcurar, medic stomatolog în cadrul clinicii DENT ESTET Sibiu, specializarea Protetică și Estetică dentară.

Este absolventă a Facultății de Medicină Dentară din cadrul Universităţii de Medicină și Farmacie din Târgu Mureș. S-a implicat activ în timpul facultății în diferite proiecte și congrese pentru a căpăta cât mai multă experiență. A lucrat un an și jumătate la un cabinet din Tg. Mureș, iar două veri la rând (anul 4 și 5) și-a făcut practica de vară obținând bursa Erasmus+ la o clinică renumită din Spania, cu o experiență de peste 40 de ani în domeniu:

Pentru mine programul Erasmus a fost o revelație. Dacă m-ar întreba un student la medicină acum ce i-aș recomanda, cu siguranță l-aș îndemna să aplice pentru obținerea unei burse Erasmus. Toată experiența acumulată în acele luni din punct de vedere al culturii, al cunoștințelor dobândite, al dezvoltării personale, dar și a deschiderii orizonturilor, e măgulitoare și îți oferă acel boost de energie și dorință de cunoaștere de care toți avem nevoie. Aaa.. și să lucreze mult, cât mai mult în timpul facultății. Eu m-am dus să lucrez într-un cabinet de stomatologie ca asistentă. Nu conta să mă plătească cineva, ci să mă primească să învăț. Am lucrat un an și jumătate în acel cabinet din Mureș și mă simt super norocoasă că am întâlnit acolo un medic, mentorul meu. Nu numai că m-a lăsat să văd cum lucrează, ci m-a implicat activ. Cât despre experiența din Spania, în timpul verilor petrecute în Malaga, am stat chiar și 10-12 ore pe zi, în clinică, să învăț cât mai multe.

Deși a avut ocazia să rămână la clinica din Spania, Cristina Păcurar s-a întors la Sibiu, și de doi ani, face parte din echipa DENT ESTET. Aici a găsit, pe lângă dotările de ultimă generație, o echipă multidisciplinară de medici cu supra-specializări, care îi stimulează dezvoltarea profesională.

Când am venit la interviul de la DENT ESTET, întrebarea a fost: Dacă intrăm acum în cabinet, ce știi să faci? Adică CV-ul e CV, dar aici a contat ce știi să faci, pe bune. Am avut pacienți din primul moment, consultații, planuri de tratament. Pe toate le-am făcut cu simțul răspunderii. Iar gândul că sunt parte dintr-o echipă de specialiști cu care comunic tot timpul despre cazurile mele și abordările de tratament, m-a cucerit instant, exact asta îmi doream – ECHIPĂ și comunicare. Consider că a lucra multidisciplinar este sănătos și așa faci performanță, muncești mult pe ramura care te interesează astfel încât să o faci la superlativ. Și pentru că vorbim de această echipă, vreau să subliniez faptul că tot ei m-au ajutat să mă integrez. E vital să ne ajutăm și așa, nu doar profesional. Și eu fac asta acum cu medicii noi, îi ajut să se integreze pentru că e foarte importantă și etapa aceasta.

Cristina este unul dintre medicii din cadrul DENT ESTET selectat să facă parte din echipa mentorată de profesorul Dr. Paulo Maló, expert mondial în implantologie dentară. Rețeaua de clinici stomatologice DENT ESTET este singura din România care a îndeplinit criteriile de excelență impuse de protocolul de intervenție în implantologie creat de prof. Paulo Maló. „M-a copleșit faptul că mi s-a propus să fac parte din acea divizie care participă la schimbul de experiență cu prof. Maló, să merg la București de câte ori acesta vine în România. E fabulos să stai lângă o somitate, să vezi cu cât calm explică toate procedurile. Cum discută cazurile cu echipa, cum e dispus să-ți răspundă la întrebări și cum reușește să nu te facă să te simți copleșit. Deja am participat la trei întâlniri cu prof. Maló. De fiecare dată avem sesiuni de întrebări și discuții pe planurile de tratament, iar explicațiile lui sunt foarte valoroase. După astfel de întâlniri, acolo unde este cazul, ne îmbunătățim protocoalele, avem ședințe, discutăm și luăm cele mai bune decizii. Pentru că așa se lucrează în clinicile DENT ESTET, fie că e cea din Sibiu, Timișoara sau București. Cu toții urmăm un protocol strict, lucrăm în echipă, comunicăm foarte mult între noi, ne cerem sfatul. Legat de asta, îmi aduc aminte cu drag unul dintre primele lucruri pe care le-am apreciat la colegii din Malaga (Erasmus), faptul că nu existau idei preconcepute de a cere încă o părere altui coleg. O situație asemănătoare am experimentat-o în studenție, însă probabil că atunci era spiritul de competiție și nu a fost cu happy ending. Îmi știu evoluția, știu ce pot, dar provocări sunt în fiecare zi. Iar lucrul în echipă este foarte valoros. Ce am învățat între timp, e că nimeni nu e în locul tău și de-aia trebuie să fii stăpân pe ceea ce faci. Noi, o dată la o săptămână sau două, avem ședințe de cazuri în clinică. Cazurile sunt și simple, dar și complexe – de cele mai multe ori, iar când luăm deciziile trebuie să avem în vedere ce își dorește pacientul, de ce a venit la noi, ce se poate face, care e istoricul său medical, care e posibilitatea financiară. Sunt multe variabile, dar pe toate trebuie să le luăm în calcul.”

Ai simțit vreodată că pacienții nu au încredere 100% în planul de tratament pe care îl propui doar pentru că ai până în 30 de ani?
Dr. Cristina Păcurar: Deocamdată nu mi-a plecat niciun pacient din cauza asta și mă bucur, pentru că am avut ocazia să le demonstrez că sunt un specialist dedicat. Cred că depinde foarte mult de cum se face transferul de încredere între medic și pacient. De cele mai multe ori, eu mă pun în locul pacientului și nu mă deranjează nicio întrebare. Și eu am avut la rândul meu experiențe medicale mai puțin plăcute și poate e normal ca oamenii să vrea să se asigure că au făcut alegerea potrivită. Răspunsul meu pentru cei care au emoții când merg la un medic tânăr, și asta fără să subminez în vreun fel cealaltă ligă, este că noi, tinerii, suntem foarte atrași de stomatologia modernă, de ce înseamnă tehnologie, suntem preocupați de tot ce apare nou, de cursuri de perfecționare. Norocul meu este că lucrez în clinica DENT ESTET, care este super dotată cu tehnologie ultramodernă.

Concret, ce tehnologie folosiți acum și nu se știa de ea în România acum 10-20 de ani?
Dr. Cristina Păcurar: De exemplu, laserul WATERLASE, scannerul intraoral sau microscopul. Ce folosesc eu mult, ca specialist în protetică dentară, este scannerul intraoral, care înlocuiește cu succes acea amprentă, în stilul clasic. Tehnologia ne ajută foarte mult în medicina dentară pentru că înseamnă o acuratețe foarte mare, adică excludem pe cât putem eroarea umană. Sunt și excepții, bineînțeles. În unele situații, oricât de mult ai vrea, nu poți să folosești doar tehnologia modernă. Dar, trăind în era asta, lucrurile evoluează fabulos, incredibil de rapid și de mult, de la o zi la alta.

Ce ai vrea să se schimbe din preconcepțiile oamenilor, în domeniul tău?
Dr. Cristina Păcurar: Vizita la dentist doar atunci când ne doare ceva. La noi în țară lipsește acea minimă educație stomatologică. Dantura o lăsăm pe ultimul loc. Oamenii nu vin nici la detartraj. Prima întrebare pe care le-o pun pacienților e ..când ați făcut ultimul detartraj? Foarte mulți răspund „o dată”, apoi „niciodată”, sau „mi s-a spus că nu am nevoie”. Țin minte că, în facultate, o profesoară ne-a spus că, în țările evoluate, primești amendă dacă nu mergi o dată la 6 luni la check-up, la dentist. La noi, gândul că ai fost la dentist și ți-ai rezolvat problema înseamnă că nu mai trebuie să mergi deloc la cabinet. Aș vrea ca oamenii să înțelegă că și o carie dentară înseamnă o infecție în organism.

De ce ai ales protetică și estetică dentară?
Dr. Cristina Păcurar: Poate pentru că am simț estetic, sunt meticuloasă. În liceu am urmat profil real, am facut foarte multă matematică – totul trebuie să fie logic și proporțional (nu sunt așa de tranșantă pe cât se citește). Îmi plac lucrurile ce țin de simetrie, mi-a plăcut geometria descriptivă și cumva, în stomatologie, pot să transpun foarte ușor asta. Dacă nu studiam medicină dentară, aș fi ales arhitectura. La fiecare pacient pe care îl văd la consultație, am o privire de ansamblu și le spun asta, deși sunt și care vin pentru lucruri punctuale. Eu îmi doresc să înțeleagă eventualele probleme existente și de ce este nevoie de reabilitare orală. Mă axez foarte mult să rezolv la un pacient partea de funcționalitate, să înțeleagă de ce este esențial acest aspect. Partea de estetică să zicem că e un fel de fine tunning, binevenit de altfel.

Cum ai vrea să te perceapă pacientul?
Dr. Cristina Păcurar: Ca pe un specialist dedicat. Care ia o decizie ca și cum ar lua-o pentru el. Și mi-ar plăcea să cred că ajut și eu la edu­carea oamenilor în ceea ce privește sănătatea dentară. De multe ori le spun pacienților că eu mă bucur să aud că merg la orice alt medic stomatolog, nu neapărat la mine, dar să meargă, să aibă grijă de dantura lor. Nu îmi doresc să fac compromisuri în meseria de dentist. Nu fac ceva în care nu cred. Mă bucur când vin la mine și oameni care, de la prima întâlnire, înțeleg importanța fiecărui pas pe care trebuie să îl parcurgem. Pentru că eu le explic. De ce facem fotografii înainte, care e rolul radiografiei panoramice, planul de tratament și fiecare etapă în parte, toate sunt extrem de importante, la fel și ordinea acestora. Mă surprind foarte mult cei care înțeleg necesitatea unei danturi sănătoase și fac realmente eforturi financiare pentru că își doresc să se simtă bine cu dantura lor, cu zâmbetul lor. Am în minte un pacient tânăr care avea un plan de tratament cu niște costuri financiare pe care nu și le permitea neapărat. A venit la următoarea programare senin și mi-a spus că a rezolvat și partea financiară, și-a făcut credit. Simt că primesc câte o lecție vâzând astfel de oameni. Iar eu mă zbat pentru pacienții mei care au nevoie de sprijin. În unele cazuri, cu acordul echipei, am activat campanii care poate se încheiaseră în momentul acela, dar știu că o reducere însem­na mult pentru un pacient. Dacă pot să ajut, de fiecare dată o voi face.

Ce ți-a adus profesia aceasta până acum?
Dr. Cristina Păcurar: Încredere în ceea ce am crezut că pot să fac și am făcut. Sunt un om atent la detalii și cu un spirit de observație foarte bine dezvoltat, de mică mi se zicea asta – acum înțeleg de ce. Sunt foarte autocritică. Sunt curioasă și energică, efervescentă chiar, dar știu că e nevoie de timp, când vrei o carieră, când îți dorești să construiești ceva. Toate lucurile bune iau timp. E foarte bine să tindem spre superlativ și perfecțiune, însă să știm și când să ne oprim. Răbdarea o învățăm pe pielea noastră. Este una dintre calitățile cu care nu ne naștem și pe care unii dintre noi nu reușesc să o învețe nici până când pleacă de pe acest pământ. Și totuși câte bucurii ne aduce atunci când reușim să o ținem trează în viața noastră. Eu învăț despre răbdare uitându-mă la modelele pe care mi le-am ales în viață.

foto: Cristian Simina

*articol apărut inițial în Capital Cultural nr. 26

material realizat în parteneriat cu Dent Estet