Gospodina din jurul vetrei și-a îndeplinit cu brio atribuțiile de-a lungul generațiilor trecute, dar ce se întâmplă cu drepturile „manageriței” cu familie din zilele noastre? 26 de artiste iau atitudine în cadrul expoziției de artă din Zwickau, Germania.

00hausfrauen-kunst-zwickau-maria-ezcurra

Cuvântul “gospodină” denotă în lumea modernă un sens aproape negativ. Nici măcar farmecul femeilor de casă din serialul atât de îndrăgit “Desperate Housewifes” nu a reușit să schimbe mare lucru în acest sens. Expoziția “Desperate Housewifes – Artistele fac ordine” de la Muzeul de Artă din Zwickau aduce în lumina reflectoarelor capcanele din jurul gospodăriei, inspirate și din serialul TV. 26 de artiste din generații diferite, născute între 1936 și 1986, pun sub semnul întrebării, prin diverse mijloace artistice, spațiul gospodăriei ca teritoriu exclusiv feminin.

01hausfrauen-kunst-zwickau-andrea-isa

Artista argentiniană “Maria Ezcurra” o prezintă pe gospodina perfectă îmbrăcată în haine funcționale. Șorțul îi folosește drept față de masă, pe care îi este servită masa soțului, iar bluza devine în același timp și perdea în casă. În această serie de fotografii, “gospodina” este negreșit servitoarea devotată, care se abandonează total în spatele sarcinilor casnice – ca după terminarea acestora să dispară complet sub cuvertura de pe canapea.

“Femeile sunt preocupate mereu ca gospodăria să fie perfectă” povestesc curatoarele Ina Ewers-Schultz și Martina Padberg. ”Majoritatea femeilor lucrează, iar responsabilitățile în cadrul familiei nu s-au schimbat prea mult odată cu începutul mișcării feministe”. Din acest motiv au fost incluse printre exponate instalații, fotografii, video-uri, obiecte, desene sau picturi, toate acestea menite să chestioneze dacă interiorul perețiilor proprii sunt de fapt un spațiu de libertate sau de captivitate.

10hausfrauen-kunst-zwickau-rosemarie-trockel

“Râsul este permis!”

Spre deosebire de anii `60 sau `80 cultura feministă capătă acum și valențe umoristice.”Se poate și se vrea ironizată această imagine clișeistică a gospodinei perfecte” spune directoarea muzeului din Zwickau, Petra Lewey. Creațiile stridente pentru gospodine ale artistei, Jutta Burkhard, iau peste picior acest univers aparte prin toate componetele sale. Cârpe pentru șters praful, perii, bureți, toate aceste unelte gospodărești se transformă în Haute Couture, croite perfect  pe corpul femeii.

Personalități reprezentative ale mișcării feministe precum Rosemarie Trockel sau Ingne Mahn scot în evidență nebunia zilnică a rutinei din gospodărie.

Alice Musiol se dedică ipocriziei din spatele imaginii idealizate a gospodinei, artista din Köln pregătind o armată de căsuțe în miniatură, clădite din felii de pâine toast. Casa, simbol al celui mai sigur loc unde te poți retrage, este construită aici din pereții cleioși de pâine albă și este susținută numai de ace de gămălie.

06hausfrauen-kunst-zwickau-alice-musiol-1

Expoziția găzduiește intenționat numai lucruri ale unor femei. Motivul? “Pentru că femeile sunt reprezentate în continuare foarte, foarte puțin în lumea artei și în cadrul expozițiilor”, declară curatoarea Ina Ewers-Schultz, pentru revista germană de cultură art.

Petra Lewey recunoaște că tocmai acest lucru a atras-o la acest subiect, faptul că tema egalității de gen nu este încă un subiect rezolvat pe deplin.

08hausfrauen-kunst-zwickau-dorothee-golz

Expoziția prezintă în mod evident  convingeri puternic feministe, dar în niciun caz nu se dorește un război al genurilor. “Scopul este să ne gândim împreună din ce motiv investesc femeile încă atît de mult timp pentru gospodăria perfectă, chiar dacă se duc să lucreze în egală măsură ca și bărbații”, îndeamnă curatoarea Padberg. “Tocmai din acest motiv este important ca bărbații să viziteze această expoziție!”

09hausfrauen-kunst-zwickau-katharina-mayer

03hausfrauen-kunst-zwickau-alba-durbano (1)