În ultimii doi ani, mai multe instituții de cultură din Sibiu au ales se se apropie de publicul lor și să-și promoveze evenimentele pe care le organizează, și prin intermediul aplicațiilor mobile. Sibienii de la Eventya au reușit să pună în practică servicii și produse personalizate pentru fiecare instituție în parte. Probabil mulți dintre cititorii Capital Cultural au deja descărcată în telefon aplicația Sibiu City App cu funcția cea mai folosită „Raportări incidente” sau aplicația Astra Museum App, pentru cei care au vrut să viziteze muzeul de acasă.
Am povestit cu echipa de la Eventya despre câteva dintre aplicațiile pe care le-au realizat până acum în Sibiu și despre care e bine să știți că le aveți la dispoziție oricând, gratuit.
Teatrul Gong, Filarmonica Sibiu și Muzeul Astra sunt trei instituții culturale din Sibiu care au aplicație mobilă realizată de Eventya. Care au fost provocările pe care le-ați întâlnit în realizarea lor? Care e feedback-ul de la utilizatori, dar și de la instituții?
Eventya: Noi, echipa Eventya, credem că succesul nostru depinde de succesul colaboratorilor, de aceea încercăm pe cât posibil să construim serviciile și produsele noastre în jurul nevoilor lor.
Teatrul Gong avea nevoie de o platformă care să ușureze organizarea timpului liber dedicat copiilor, așa că Gong App a devenit acel calendar digital pentru peste 1000* de părinți, prin care primesc notificări despre noile evenimente și activități. Adrian Tibu, directorul Teatrului Gong, a declarat în testimonialul său: „Cred cu tărie că acest pas e unul firesc, cu atât mai mult pentru un teatru dedicat publicului tânăr, mult mai conectat la tehnologie și inovare.”
Plină de evenimente revitalizante, Filarmonica Sibiu a decis să-și creeze o unealtă digitală care a devenit o premieră în lumea filarmonicilor din România: o aplicație mobilă dedicată comunității filarmonicii, dar și artiștilor și muzicienilor. Filarmonica Sibiu App oferă, pe lângă calendarul evenimentelor, de unde poți citi repertoriul concertului, conținut dinamic cu informații despre muzicieni, un blog despre dirijorii invitați și istoria filarmonicii și a sălii Thalia. Printre cele mai citite pagini se numără cele despre bilete și orchestră.*
Muzeul ASTRA și-a dorit un ghid turistic digital de explorat aleile muzeului în aer liber cu ajutorul telefonului mobil, dar și de identificat cu ușurință locațiile și evenimentele în timp real. Așa a fost conceput ASTRA Museum App al cărui punct forte este ghidul audio al celor 30 de gospodării. Harta interactivă îți permite să o găsești pe cea mai apropiată de poziția ta, ascultând astfel povestea ei în timp ce o privești.
La abia o lună de la lansare, aplicația a devenit foarte populară în rândul vizitatorilor sibieni ai muzeului. Datorită promovării intense, statistica* indică descărcări din multe alte orașe din România, pentru care ghidul digital a oferit posibilitatea de a „vizita” muzeul de acasă.
Ne bucurăm să avem funcționalități care s-au mulat pe dorințele instituțiilor, aplicațiile mobile fiind niște instrumente moderne de creat legătura între instituții și publicul țintă, între comunități și informație. Bineînțeles că fiind sibieni, fiecare aplicație dedicată comunității locale ne unge pe suflet.
Ați lansat un ghid audio despre centrul istoric al Sibiului. Care sunt plusurile pe care le aduce un ghid audio, în promovarea orașului? Care sunt obiectivele pe care vi le-ați propus cu acest nou proiect?
Eventya: Ghidul audio propulsează Sibiul în prezent din punct de vedere al inovării Smart City. Proiectul a fost un pas mai degrabă normal de digitalizare a informațiilor turistice care oferă acum un mod alternativ de (re)descoperire a centrului istoric și implicit de petrecut 2-3 ore în Sibiu. Oferă informații inedite și povești interesante concentrate în narațiuni de 2 minute, care te ghidează pe un traseu în buclă de aproximativ 2 ore, pornind din Centrul de Informare Turistică din incinta Primăriei Sibiu.
Alături de specialiștii cu care am colaborat ne-am propus să punem în lumina reflectoarelor poveștile și istoria Sibiului într-un alt fel. (De exemplu, nu prea multă lume știe ce e cu pietrele roșii din Piața Mare. Ghidul audio îți explică cum pentagonul roșu marchează forma soclului statuii lui Nepomuk, apoi te ghidează către curtea parohiei catolice ca să o vezi).
Nu în ultimul rând, în „criza” pandemiei, digitalizarea contribuie la revitalizarea turismului prin oferirea unor soluții smart și durabile de explorat orașul. Hărțile printate sunt înlocuite cu hărțile interactive din aplicație care-ți indică poziția ta pe hartă și locul obiectivelor urmărite. Informațiile audio oferă o alternativă ghidurilor turistice și broșurilor. (Bineînțeles că nu se compară cu serviciile ghizilor de turism, de aceea și ei sunt promovați în ghidul audio.) Utilizatorii sunt invitați să lase impresii despre obiectivele vizitate și să distribuie conținutul pe paginile de socializare din două click-uri. Ghidul audio, și implicit aplicația îți permit să interacționezi altfel cu conținutul, mai dinamic, mai „jucăuș” dacă vreți.
Cum a evoluat, în ultimii ani, interesul pentru aplicațiile mobile? Care sunt statisticile voastre pentru proiectele pe care le-ați realizat? Care e profilul utilizatorilor?
Eventya: De ce aplicație și nu doar website? Asta e întrebarea care vine mereu de la clienții noștri. Chiar dacă începe să crească numărul de website-uri mobile friendly, puține dispun de funcționalitățile aplicațiilor noastre. Conținutul este adaptat la smartphone pentru a îmbunătăți experiența de navigare, adică arată mai fain pe ecran și e mai ușor de folosit. Aplicația e dedicată unei anumite comunități și permite interacțiunea cu aceasta prin notificări automate sau programate. Harta îți permite să vezi obiectivele din apropierea ta, să aplici un filtru în funcție de criteriile de selecție, să deschizi paginile, să suni direct, să trimiți un mesaj sau să cumperi un bilet. Ai posibilitatea de a oferi recenzii locurilor vizitate și să le salvezi pe cele preferate în diverse colecții pentru a le găsi mai ușor. Calendarul permite salvarea evenimentelor dorite în agenda telefonului.
Raportări incidente este probabil cea mai populară (și cool) funcție de comunicare directă cu departamentele primăriei. (Spre exemplu, din ianuarie 2018, Primăria Sibiu a soluționat peste 20.000 de incidente. ) În zilele noastre, câteodată ai impresia că toată lumea vorbește și nimeni nu are timp să mai și asculte. Am început să reducem sau chiar să renunțăm la timpul petrecut pe paginile de socializare. Aplicațiile devin soluții alternative de comunicare, cu conținut personalizat, dedicat anumitor comunități. Statisticile noastre susțin această teorie prin cifre concrete: numărul aplicațiilor și a celor care descarcă și utilizează aplicații este în continuă creștere. Dacă este să creăm un profil, vârsta medie a utilizatorilor este undeva la 30-35 de ani, preponderent bărbați, angajați, activi în comunitate. De la lansare (2013) Sibiu City App a fost descărcat de 53118 ori.
*articol apărut inițial în Capital Cultural nr. 26