În 1985 a venit pentru prima dată să susțină un concert alături de Filarmonica de Stat Sibiu. Atunci repetițiile se făceau într-o sală, iar concertele se țineau la teatru. Astăzi se bucură că orchestra are o sală proprie, are o prestanță deosebită și mai are un public cald. De fiecare dată când vine la Sibiu încearcă să răsfețe publicul cu repertorii inedite. Pe dirijorul Gheorghe Costin l-am găsit la sala Thalia. Era pauza dintre repetiții. Mi-a spus că interviurile îi dau emoții de fiecare dată. Când Gabriela a apărut cu aparatul foto să facem și câteva poze, mai că ar fi vrut să refuze, însă i-am promis că totul va dura 8 minute și jumătate. N-a fost așa, dar povestea o începuserăm deja.

Rep.: De când dirijați?

Gheorghe Costin: Din anii ’80. Atunci am terminat Conservatorul, apoi am intrat pe tărâmul acesta al dirijatului, eu terminând de fapt compoziția la clasa profesorului Dan Constantinescu, dar în paralel am făcut și arta dirijatului cu maestrul Bugeanu. Toți profesorii de acolo îmi sunt ca o icoană în suflet. Am învățat foarte multe de la ei, au fost oameni deosebiți.

Reporter.: Cum comunicați cu orchestra? Ce nu vedem noi din sală?

Gheorghe Costin.: Poate că nu se văd miile de ore de muncă pe care fiecare instrumentist le-a făcut înainte să ajungă să mânuiască arcușul sau instrumentele de suflat cu o artă deosebită. Pentru mine, ca dirijor, instrumentul pe care îl am este orchestra. Împreună clădim muzica și încercăm să transmitem spectatorilor acea emoție care să îi facă să se descopere pe ei înșiși. Eu cred că foarte mulți oameni care vin la concerte ajung la un moment dat să se cunoască mai bine, să plece după concert cu mai puține griji și un sentiment de împlinire. Iar noi, ca muzicieni, dacă am reușit acest lucru, este un mare câștig.

Rep.: Când spuneți că un dirijor este bun?

G.C.: Pentru mine este  simplu să îmi dau seama. Dacă are auftaktul în mână e bine, daca nu atunci asta e un lucru pe care nu ai cum să îl înveți. Ce înseamna acest auftakt? Este vorba de a respira o dată cu orchestra. Un dirijor bun trebuie să îl  aibă în sinele său, este un sine qua non în meseria noastră. De acest lucru îmi dau seama din primele momente când apare un dirijor. De exemplu, sunt în juriul concursului de dirijat Jeunesses Musicales București care a ajuns la cea de-a 6-a ediție, iar anul acesta se desfășoară între 22 și 26 septembrie. Acolo vin concurenți din toata lumea și este foarte intersant când apare în fața ta un tânăr pe care nu l-ai mai văzut niciodată și începe  și dirijează. Ei, eu îmi pot da seama din prima ce știe sau ce nu știe sau dacă știe foarte bine și stăpânește materialul pe care îl are de dirijat. Se spune că meseria noastră se fură, însă trebuie să ai o bază solidă de cunoștințe, altfel nu merge.

Rep.: Ce vă leagă de Filarmonica de Stat din Sibiu?

G.C.: Primele mele concerte, începutul carierei mele… În ‘85 am pășit prima dată pe scena Filarmonicii din Sibiu.  Au trecut deja 30 de ani. Mă bucur mult că acum există o sală proprie a Filarmonicii, pentru că, la început, repetițiile se făceau într-o sală, concertele se țineau la teatru, în condiții destul de anevoiase. Acum, în sfârșit este o sala a filarmonicii, publicul este răsfățat în fiecare săptămână cu concerte și este foarte bine, pentru că mai punem încă un gram de cultură pentru neamul nostru, un capitol la care stăm destul de rău. Vedeți ce se întâmplă în jurul nostru… Eu cred că ar merita toți oamenii de cultură din țară asta să fie un pic mai respectați. Cei care ne conduc ar trebui să aibă mai multă înclinație către oamenii minunați care formează cultura acestui neam.

Gheorghe-Costin

credit foto: Gabriela Cuzepan

Rep.: Ce credeți că e important pentru public atunci când alege să vină sau nu la un concert?

G.C.: Publicul vine de multe ori în funcție de solist, dirijor sau program. Daca e un program deosebit, publicul vine. Sigur, unii vin din curiozitate, alții sunt abonați pentru întreaga stagiune și pot chiar să facă o evaluare a concertelor. Însă, în principal cred că foarte mult contează repertoriul care este abordat.

Rep.: La Sibiu cum e publicul?

G.C.: E un public primitor care apreciază muzica. Vin aici de fiecare dată cu mare plăcere și sunt sigur că și altor șefi de orchestră le place să vină la Sibiu și datorită publicului cald.

Rep.:  Cum descoperim frumusețea acestei muzici? Se întâmplă natural? E nevoie de o educație în acest sens?

G.C.: Sunt oameni care nu au nimic în comun cu muzica și totuși simt că se întâmplă ceva când vin la concerte. Eu cred că e foarte important să vii. Să vii în sala de concert. Pentru că una e să stai aici, unde suntem noi acum și alta e să stai acasă, să asculți concertul de pe CD sau sa vezi un DVD. Întotdeauna când asculți pe viu, simți altfel. Tăiești o dată cu orchestra acel moment în care se zămislește muzica. De fapt, așa se întâmplă. Artiștii, împreună cu publicul, dau naștere emoției unui concert. Pentru că, în clipa în care orchestranții mei simt că e o sală plină, ei cântă cu o altă bucurie, e un fenomen extraordinar pe care il simți și tu ca dirijor. E o dăruire atât a artiștilor cât și a publicului, iar acestă senzație este unică. Revenind la întrebare, sunt și oameni care pot fuziona cu muzica printr-o educație. Dacă vii la concert periodic, deja începi să simți fenomenul muzical la alt nivel și poate să ajungă să îți placă.

Rep.: Ce faceți când nu aveți concerte?

G.C.: Este perioada mea de tăcere. În același timp este și o perioadă de acumulare pentru un următor concert. Să știți că și noi învățăm nu numai colegii din orchestră. Și dirijorii au perioadele lor de învățare a partiturilor, pentru că tu când vii în fața orchestrei trebuie să fii foarte bine pregătit altfel orchestra simte  dacă nu ai lecția invățată. Ei fac RMN- ul urgent iar acest fenomen este valabil oriunde în lume. Ochestra te simte de cum ai venit pe scenă, dacă ești cu simfonia respectivă învățată sau încă lecturezi.

Dirijorul Gheorghe Costin a studiat la Universitatea de Muzică din Bucureşti şi a absolvit în paralel secţiile de compoziţie – la clasa prof. Dan Constantinescu şi dirijat – la clasa prof. Constantin Bugeanu. Din anul 1984, este membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. În prezent, Gheorghe Costin este prim dirijor al Filarmonicii „Banatul” din Timişoara.

credit foto: Gabriela Cuzepan