Colecțiile lui Lucian Broscățean au de fiecare dată o poveste. Talentul său a fost confirmat de premiile și recunoașterea internațională pe care le-a primit de-a lungul anilor. Lucrează în diverse proiecte din domeniul industriilor creative, face consultanță de brand, a creat costume de teatru, iar anul acesta va lucra și la o producție de operă. În același timp e și profesor la Cluj și se implică activ în diferite proiecte prin care reprezentanți ai industriei să intre în contact cu absolvenți de la diferite facultăți de artă din țară. Păstrează o relație foarte bună cu mulți dintre colegii din țară, de la Departamentele de Modă, și speră ca împreună să construiască „contexte din ce în ce mai puternice pentru un viitor sănătos al modei românești”.

foto: Raluca Ciornea

A plecat când avea 18 ani din Sibiu, orașul natal, să studieze Modă-Design Vestimentar la Universitatea de Artă și Design din Cluj. S-a implicat de atunci în tot felul de proiecte naționale și internaționale, de unde a simțit că are de învățat. Astăzi dă mai departe din experiența lui, tinerilor studenți. „După admiterea la masterat, mi s-a propus să rămân să predau, inițial ca preparator. În câțiva ani, datorită proiectelor naționale și internaționale, am avut punctaj să devin lector și apoi conferențiar. Timp de cincisprezece ani m-am implicat activ în Gala UAD Fashion Design, eveniment inițiat acum douăzeci și șase de ani de Prof.univ.dr. Elena Basso Stănescu. Pentru zece ani – din 2010-2019 am fost și Directorul Artistic al Galei. După ediția aniversară de anul trecut, am decis să iau o pauză de la implicarea mea în acest eveniment. Imediat după anunțul public, au venit o serie de invitații, cu noi provocări. Întregul efort m-a împins de multe ori la limita burnout-ului, multe din acțiuni aveau un timing infernal. Mă aflu într-o perioadă în care mă reconfigurez, din multe puncte de vedere. E important, câteodată, să spui nu și să te detașezi de anumite contexte. Următoarele proiecte universitare în care sunt implicat pun accent pe responsabilitate, work ethic și zdruncinarea anumitor aspecte care par încremenite într-o zonă de confort, care nu duce, din păcate, nicăieri. Atitudinea critică, dar mai ales autocritica sunt esențiale pentru a merge mai departe.”

Lucian Broscățean a fost descoperit și lansat de Doina Levintza acum 18 ani. Tot ea a fost cea care i-a spus că la un moment dat va crea și costume de teatru. Iată că acum doi ani a apărut această provocare de a lucra în zona teatrului. „Cele trei mari producții teatrale pentru care am semnat costumele sunt regizate de Andrei Măjeri, care mi se pare unul dintre cei mai creativi, intelectuali și radicali oameni pe care am avut șansa să îi cunosc. Andrei este o forță și fiecare proiect e gândit în cele mai mici detalii. La fel s-a întâmplat și în cadrul colaborărilor noastre pentru „Meșterul Manole” după Lucian Blaga, la Teatrul Național din Cluj-Napoca, „Las Meninas” de Ernesto Anaya, la Teatrul Maghiar din Cluj-Napoca și „Bună seara, Domnule Wilde!”, celebrul musical al lui Eugen Mirea și Henry Mălineanu, ce are la bază textele lui Oscar Wilde, la Teatrul Evreiesc de Stat din București. Împreună cu trei scenografi diferiți și extrem de talentați – Mihai Păcurar, Irina Chirilă, Irina Moscu, și alături de echipe artistice și tehnice, am realizat costume care sunt clasice și transgresive în același timp, fac trimiteri directe la anumite referințe culturale din artă / modă, sunt colaje de idei și aproprieri postmoderne, sunt ergonomice și funcționale în ciuda dimensiunilor și volumelor.

Producția de costume o văd ca un experiment necesar, prin care mă exprim total diferit față de cum fac în momentul conceperii unei colecții vestimentare. Anul acesta voi lucra și la o producție de operă, unde aștept să mă confrunt cu noi provocări.”


De Sibiu, Lucian Broscățean spune că îl leagă multe lucruri: „Familia, profesori de la Liceul de Artă cu care țin și acum legătura, artiști și curatori care, în timp, mi-au devenit prieteni apropiați, anumite locuri cu încărcătură emoțională – toate acestea sunt intrinsec legate de ceea ce am fost și sunt. Am avut norocul să fiu, prin diferite conjuncturi, încă de mic, introdus în lumea cultural-artistică a Sibiului. Constantele vizite la Muzeele Brukenthal, Franz Binder, Muzeul Satului, încărcătura istorică a centrului vechi au și acum un important loc în memoria afectivă. În liceu, împreună cu o parte din colegi, am început să mergem constant la Teatrul Radu Stanca, unele spectacole le-am văzut de 4-5 ori. Montările avangardiste mi-au deschis o nouă perspectivă asupra relației dintre corp, alteritate, rostirea cuvintelor, metafore vizuale atent gândite, țesăturile ideatice care te făceau să ai „mind trip-uri”. „Trilogia Evreiască” a lui Mihai Măniuțiu mi-a provocat una dintre primele experiențe estetice care m-a cutremurat și m-a făcut să văd, altfel, lumea… La fel și „Faust-ul” lui Silviu Purcărete. Criticii de artă și curatorii Liviana Dan și Anca Mihuleț sunt două din prietenele apropiate cu care am lucrat la anumite proiecte artistice. De ele mă leagă unele dintre cele mai frumoase amintiri din Sibiu, seri cu povești despre arta contemporană, întâlniri cu artiști și dezbateri generatoare de idei noi.”


Anul trecut, Lucian Broscățean a fost invitat să facă parte din juriul consursului internațional Arts of Fashion. Semifinala a fost găzduită de Muzeul Yves Saint Laurent din Marrakesh, Maroc: „Cred că am avut parte de una dintre cele mai prestigioase experiențe profesionale, care a încununat munca intensă din ultimii 18 ani. Nathalie Doucet, președintele fundației Arts of Fashion din San Francisco, locul unde în 2008, la MOMA primisem premiile Wendy & Jim și YKK, m-a invitat să fac parte din juriul internațional al concursului. A fost onorant să mă număr printre profesori de la Parsons din New York, London College of Fashion sau Universitatea Kingston din Marea Britanie. Semifinala a avut loc la Muzeul Yves Saint Laurent din Marrakech, Maroc, și a fost una dintre cele mai sofisticate experiențe. Am avut de ales cincizeci de finaliști din câteva sute.”
Anul acesta, designerul sibian va face parte din echipa de organizare a proiectului Romanian Fashion Week, care va fi reluat după o pauză de 10 ani. Este locul unde el s-a lansat acum 12 ani. „Romanian Fashion Week, echipa de organizare din spatele acestui eveniment iconic și Iașiul înseamnă, toate, foarte mult pentru mine. Înseamnă ultimii 12 ani care sunt legați, direct sau indirect, de Irina Schrotter, Ovidiu Buta, echipele tehnice și artistice, alături de care am participat la Mercedes-Benz Berlin Fashion Week, International Fashion Showcase London Fashion Week, MQ Vienna Fashion Week, Pavilionul României din Shanghai. Tocmai pentru că s-a format o echipă puternică în jurul evenimentului, în momentul în care, în anul 2010, s-a decis să se ia o pauză, de fapt, lucrurile s-au păstrat pe o pantă ascendentă, prin participările internaționale amintite. Multe dintre ele organizate sub marca Romanian Designers.

Expozitie personală/Galeria Anaid, Berlin, 2017

Reluarea evenimentului după o decadă e firesc să vină cu multe schimbări. Dacă în 2010 se lansau unele dintre primele blog-uri românești de modă și site-uri specializate, în 2020 online-ul și print-ul sunt, și în moda românească, extrem de dinamice și realizate la un nivel ridicat. La fel se întâmplă și cu multe branduri românești care în ultimii ani au ajuns competitive din punct de vedere al esteticii și producției.

Irina Schrotter și Ovidiu Buta au transformat RFW-ul în ROMANIAN CREATIVE WEEK – o săptămână dedicată indus­triilor creative, cu pilon central moda. Am fost emoționat și onorat de invitația organizatorilor de a coordona și curatoria noua secțiune, care e o dezvoltare firească din ceea ce se numea înainte Debut. INNOVATIVE FUTURE PLATFORM e despre viitorul producției locale, e despre curatorierea și sprijinirea unora dintre cele mai creative label-uri românești, realizate, nu doar de designeri vestimentari, ci și de designeri de produs, arhitecți, performance artists, stiliști, etc. Lista de branduri alese împreună cu Ioana Ciolacu, consultantul creativ al secțiunii, și cu supervizarea Irinei Schrotter și a lui Ovidiu Buta, conține identități vizuale puternice, pe care abia aștept să le descoperiți / redescoperiți. ”

Pentru proiectele pe care le realizează, Lucian spune că își construiește întregul discurs vizual în jurul a trei concepte: relevanță, consistență și emoție. Hibrizi, volume geo­metrice, tăieturi riguroase, diferite suprafețe textile – toate sunt folosite în constanta căutare a ceea ce este modern, fresh și nou, astăzi. Colecțiile sale exprimă foarte mult din preocupările lui intelectuale și artistice din acel moment. „În primele colecții aveam concepte extrem de complexe și cu multe referințe. Dacă vorbeam sau scriam despre o anumită colecție, era o adevărată avalanșă de nume, titluri etc. În timp, am învățat că se poate să nu fie totul atât de precis și didactic. Creativitatea e un flux energetic, la fel și inspirația.
De câțiva ani mă preocupă cercetarea unui anumit tip de sofisticare estetică și intelectuală, din perioada interbelică. La fel de importante sunt și imersările în universuri literare. Dacă până nu demult preferam autori contemporani, acum mă întorc spre cărți despre istoria religiilor, a culturilor antice, texte apocrife și poeți medievali… Inspirația e o extensie a preocupărilor dintr-o anume etapă a existenței.”

N-am fi putut să încheiem conversația noastră despre modă și educație fără să aducem în discuție că lumea modei este al doilea mare poluator după industria petrolului. „Din păcate așa este, și doar în ultimii ani a început să se pună accent pentru noile politici eco și pe concepte cum sunt sustenabilitatea, reciclarea și upcycling-ul. Acum doi ani am organizat un workshop pentru studenți și masteranzi, cu expertul internațional Olga Johnston Antonova, care se implică în aceste zone atât de importante ale modei contemporane. Cu Irina Schrotter, în cadrul proiectului de practică cu UAD, lucrăm de șase luni la o nouă linie – is upcycled – ce va fi prezentată pe podiumul de la Iași. Piese vechi și materiale din depozitele brandului vor căpăta o nouă viața cu ajutorul proceselor de upcycling. ”

Cât despre ce înseamnă să lucrezi în domeniul modei, Lucian Broscățean crede că e important să știi să faci alegerile potrivite și să le prioritizezi: „Creativitatea și business-ul sunt cuvintele cheie. Munca intensă și competitivitatea sunt esențiale. Alegerea dintre un lifestyle glamorous și o viață dincolo de lumea reflectoarelor, poate face diferența. Christian Dior spunea că avea două «personalități» diametral opuse, între care se crea o tensiune inexorabilă. Una care făcea față unei mondenități dinamice și zgomotoase și una retrasă, care prefera întâlnirile intime cu prieteni apropiați. Totul e despre alegeri și priorități. Azi luxul e despre timpul liber și intimitate.”

cover foto: Emil Costruț

articol apărut în Capital Cultural nr. 21

LUCIAN BROSCĂȚEAN / ARTIST BIO

Lucian Broscățean s-a născut în 1985 în Sibiu-Hermannstadt, România. A studiat la Liceul de Artă din Sibiu, după care a absolvit Programele de Licență și Masterat ale Departamentului Modă-Design Vestimentar din cadrul Universității de Artă și Design Cluj-Napoca, România. În timpul studiilor a fost și student Erasmus în Marea Britanie.

În prezent este conferențiar universitar doctor al Departamentului Modă-Design Vestimentar.
De-a lungul anilor, Lucian a participat, cu proiecte de fashion/art, la diverse manifestări naționale și internaționale: Romanian Fashion Week Iași, Mercedes-Benz Berlin Fashion Week, International Fashion Showcase la London Fashion Week, MQ Vienna Fashion Week. A obținut o serie de premii, printre cele mai importante fiind: „Mențiune Specială” în cadrul International Fashion Showcase la London Fashion Week, Premiul Arts of Fashion „Wendy Jim și YKK” la MOMA în San Francisco, premiul „Globul de Cristal” al revistei Beau Monde pentru „Cel mai bun designer român”, a fost de trei ori nominalizat la „ELLE Style Awards România”, la categoria „Best Romanian Designer”, s-a clasat pe locul 3 în categoria Fashion Design și pe locul 42 în clasamentul general al topului „100 COOL Brands” realizat de Forbes România. În 2009, timp de 4 luni, a lucrat la brandul avangardist Wendy Jim, în Viena.
Între 2011-2017 a fost Creative Director al brandului internațional Irina Schrotter. A condus atât demersurile legate de design, cât și identitatea vizuală a brandului, alături de fondatoarea liniei – Irina Schrotter și având suportul echipei tehnice. Creațiile comerciale au fost prezentate la săptămâni internaționale ale modei și la târguri de specialitate din Paris, Berlin, Milano, Londra, New York, Viena și Shanghai.

În ultimii doi ani a semnat costumele pentru trei spectacole în regia lui Andrei Măjeri: „Meșterul Manole”, după Lucian Blaga, la Teatrul Național Cluj-Napoca, „Las Meninas”, de Ernesto Anaya, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca și „Bună seara, Domnule Wilde!”, la Teatrul Evreiesc de Stat din București. În 2019 a făcut parte din juriul concursului interanțional Arts of Fashion. Semifinala a fost găzduită de Muzeul Yves Saint Laurent din Marrakech, Maroc.