Centrul de Studii Vizuale invită publicul joi, 19 octombrie, de la ora 18:00, la vernisajul expoziției „Forme de arhivare și comprimare”. Artiștii Anca Benera & Arnold Estefán, Lia Perjovschi și Cătălin Rulea analizează conceptele de „arhivă” și „comprimare”, puse în relație cu teoria informației și realitățile cotidiene în continuă transformare.

Curatorii expoziției sunt Alec Bălășescu și Cristian Neagoe, iar Cristian Pomohaci (profesor de statistică la USAMV București) și Cristian Chiriac (arhitect de software) vor fi oferi consultanță științifică.
Expoziția derivă dintr-o ramură revoluționară a matematicii, care a schimbat lumea, așa cum ne era ea cunoscută până la jumătatea secolului XX.
„Cum facem să ordonăm fluxul de informație care ne sufocă azi? Populația crește zilnic cu circa 178.000 de indivizi. Fiecare dintre ei contribuie la îngroșarea cantității de informație aflată în circulație. Muzeele arhivează din ce în ce mai multă artă, care necesită din ce în ce mai multă conservare, culorile sunt toate codate în cod hexazecimal, în timp ce litera A, spre exemplu, este codată ca 01000001 în sistem binar. Cum privește mintea unui artist această lume a codificării, a comprimării și a curgerii nesfârșite de informație? De la pictura în peșteră am trecut prin plein air și am ajuns în fața unui monitor care ne intermediază și ne deformează realitățile.”
Cătălin Rulea, artist și fondator CSV

„Expoziția de față reproblematizează relația pe care o avem cu obiectele și conținutul lor ideatic. Artiștii prezenți demontează – uneori la propriu – obiectele (așa cum o face Cătălin Rulea) sau relevă constelațiile de semnificații în jurul cunoașterii ca în pânzele de păianjen ale conceptelor desenate de Lia Perjovschi pentru a releva relațiile existente între obiect și ceea ce comprimă acesta. Anca Benera și Arnold Estefán ne obligă la o meditație asupra comprimării populației într-o hartă, un fel de negativ al procesului descris de Jorge Luis Borges în scurta sa povestire comprimată într-un paragraf, Despre relația dintre știință și exactitate.”
Alec Bălășescu, curator CSV

„Supradozele de informație, gratificările instantanee, degradările și descompunerile noastre digitale, pierderea și memoria în Evul Media, intestinele în flăcări ale Internetului, colonizarea și exploatarea spațiului și timpului, a cyberspațiului și a metatimpului, etica extractivistă și spiritul neoliberalismului, imperfecțiunile, artefactele și halucinațiile inteligențelor artificiale antrenate de oameni să înfulece nesfârșite biblioteci de date, întreaga cunoaștere umană acumulată în peste 4000 de ani de sisteme de arhivare, criptare și comprimare, de la inventarea scrisului la, probabil, ultima invenție a omenirii, mașina care capătă conștiință de sine și ne vede drept ceea ce suntem, toate astea fac parte din ethosul de azi, din anxietățile cotidiene ce devin banale pe măsură ce ne adaptăm la o lume în fierbere. Cum răspund arta și natura la presiunea acestor nebuloase? Aflăm aici câteva răspunsuri care nasc și mai multe întrebări.”
Cristian Neagoe, curator CSV
Expoziția va putea fi vizitată până pe 16 noiembrie, pe strada Măcelari nr. 1, din București, cu programare prealabilă.
Despre artiști
Anca Benera și Arnold Estefán colaborează ca duo artistic din 2012, trăiesc și lucrează în Viena și București. Practica lor artistică este bazată pe cercetare, urmărind tiparele ascunse sau invizibile care se regăsesc în spatele anumitor narațiuni istorice, sociale sau geopolitice. Lucrările lor se articulează într-o varietate de genuri, formate și medii, incluzând instalații, video, desen sau performance. În 2022 le-a fost acordat premiul Birgit Jürgenssen de către Ministerul pentru Artă și Cultură (BMKOES) și Academy of Fine Arts Vienna. În prezent, sunt Creative Fellows la UCL, Postsocialist Art Centre, Londra.

Lia Perjovschi este fondatoarea și coordonatoarea AAC/CAA — Arhiva de Artă Contemporană/Centrul pentru Analiza Artei, un proiect pe care l-a dezvoltat începând cu 1985. De-a lungul vremii, a colecționat, ordonat și arhivat materiale despre performance-uri, instalații, foto, video, media și teoria artei. Materialele din această arhivă au fost găzduite inițial în curtea Academiei de Artă din București, dar în 2010 a fost mutată la Sibiu, în casa familiei Perjovschi.

Cătălin Rulea este artist și muzician, membru fondator al Centrului de studii vizuale și al Centrului de Introspecție Vizuală/Asociația PPLUS4 (activ între 2008-2013). Este activ pe scena de muzică alternativă și implicat în proiecte de teatru contemporan. A colaborat ca muzician și grafician în proiecte precum: Produse Domestice, Inamicul Poporului (producție Teatrul Mic și ARPAS), Platforma de Teatru Politic (2014, 2015, 2020, 2021, 2022), Arta Politică Contemporană. Perspective Critice (Editura Triade, 2015), Evacuarea Fantomei (Studio Basar, 2011), Ion Grigorescu. Omul cu o singură cameră (Centrul de Introspecție Vizuală / Sternberg Press).

Este autorul Video Content (un proiect ce a exploatat potențialul social și filosofic al videoclipului ca mijloc de exprimare în zona muzicii alternative), Prêt à lutter (un proiect ce dezbate dualitatea naționalism-globalizare în context local și, mai precis, în cazul cămășii românești pusă în context contemporan) și Uncut (o arhivă de sunete și imagini din pădurile României, realizată în colaborare cu Greenpeace România).
Imagine principală: Centrul de Studii Vizuale