De cele mai multe ori, este prezentat ca „pianistul de origine română, stabilit la New York”, cel care cântă cu „o fluenţă şi sensibilitate ce ne amintește atât de Vladimir Horowitz, cât şi de McCoy Tyner”(Terrell Holmes – All About Jazz New York). A fost nominalizat de două ori la la prestigiosul premiu “Best European Jazz Musician”, iar zilele acestea se află în România pentru promovarea celui mai nou material discografic, „Songs from Afar”, alături de qvartetul Elevation.
„Este un material foarte personal pentru mine întrucât acest album este strâns legat de moștenirea cultural-românească și de influențele de jazz care mă ajută să descopăr mai multe despre locul din care provin și despre drumul meu din viitor. Nu este vorba numai de vechile cântece populare din Transilvania pe care le reinterpretăm pe acest album, ci și despre celelalte piese și improvizații care reflectă căutarea continuă a sensului muzical”, spune Lucian Ban. Este originar din Cluj, iar din 1999 s-a mutat în New York, capitala jazz-ului mondial. Este pianist, compozitor și inițiatorul mai multor proiecte muzicale. Nu are un stil întru totul definit, pentru că proiectele sale sunt diverse, de la duetul ECM Records „Transylvanian Concert” cu celebrul violist american Mat Maneri la quartetul clasic Elevation, la octetul Enesco Re-Imagined sau Tuba Project. În 2006 a fondat grupul Elevation, care poate fi ascultat marți seara, (17 noiembrie), de la ora 20.00, la Târgu Mureș, în cadrul proiectului „Concertele orașului”. L-am întrebat pe Lucian Ban cât contează personalitatea muzicianului în jazz și care sunt punctele importante ale acestei lumi muzicale.
Lucian Ban: Personalitatea muzicianului de jazz este esențială și o marcă definitorie a genului. Poate nici o altă muzică nu relevă, nu pune accentul atât de mult pe vocea individuală, pe personalitate. Același instrument – saxofonul spre exemplu – va suna cu totul diferit la Ben Webster, față de Ian Garbarek. Cât despre ceea ce e important în lumea jazz-ului, cred că improvizația, dialogul muzical între muzicieni (jazz-ul este eminamente o muzică comunală, unde practicanții se află într-un interplay constant), tradiția afro-americană și deschiderea spre alte muzici și genuri pe care le inglobează constant în idiomul propriu.
Care este provocarea în muzică, pentru dumneavoastră?
Lucian Ban: Să articulez coerent ideile și o viziune muzicală. Sa fiu parte integrantă din ceea ce înseamnă astăzi jazz-ul.
Cât de mult contează pentru un muzician cunoașterea tradiției în muzica pe care o cântă?
Lucian Ban: Este esențială și extrem de importantă în jazz, care este un idiom muzical foarte complex cu reguli, traditie, scoli, etc. You have to know where you’re coming from in order to know where are you going to.
Ce rol a avut Gavril Tarmure în realizarea discului ~Song from Afar?~
Lucian Ban: Gavril Tarmure cântă împreună cu Elevation 2 cântece vechi transilvane pe album – o doină și un cântec de nuntă din Transilvania. Ultimul este în doua variante pe album, una orchestrată de John Hebert ,foarte rapida și intense, iar cealalată aranjată de mine, mult mai așezată. Gavril este un pasionat căutator de folclor autentic și cunoaste zeci, poate sute de cântece vechi, doine, colinde cantece de nuntă. Mai mult de atât, el le cântă cu o voce extraordinară și o pasiune unică. De asemenea, Societatea de Concerte Bistrița, organizația pe care a înființat-o în Bistrița și care este unul din marii producători de cultură în Romania, a fost partener împreuna cu labelul american Sunnyside Records la realizarea albumului. La Târgu Mureș, voi cânta alături de Quartetul Elevation- celebrul saxofonist american Abraham Burton, alaturi de una dintre cele mai bune sectii ritmice din lume – John Hebert la contrabas si Eric McPherson la baterie. De asemenea, Gavril Tarmure va fi prezent și va cânta cu noi acele frumoase cântece transilvănene de pe album.
Unde vă regăsiti? Pe scena din Europa sau din SUA?
Lucian Ban:Oriunde este public pentru jazz, mă simt acasă. În New York sau Londra, la Berlin sau Rennes, la Târgu Mureș sau Los Angeles, la Amsterdam sau Satu Mare, nu contează numele orașului ci oamenii care vin să asculte jazz.
Are jazz-ul est-european, românesc o șansă în contextul muzical mondial?
Lucian Ban: Sigur, în măsura în care muzicienii de jazz din Estul Europei sau cei români, își vor găsi propria voce și vor avea ceva de oferit jazz-ului de astăzi.
Lucian Ban și grupul Elevation va închide marți seara, de la ora 20.00, la Centrul Cultural „Mihai Eminescu”, seria concertelor din cadrul proiectului „Concertele orașului”, organizat de Primăria Municipiului Târgu Mureș în parteneriat cu Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din Romînia și Asociația Neumarkt Events. Intrarea este liberă.
credit foto fundal : Mircea Albuțiu
