Una dintre cele mai mari provocări zilnice pentru mine este să găsesc echilibrul perfect între funcționalitate și estetică, atunci când le redau pacienților zâmbetul mult dorit

„Mulți pacienți vin la cabinet cu frică de dentist, prin prisma experiențelor anterioare, iar rolul meu inițial este să creez un mediu cât mai confortabil și să le ofer suportul necesar pentru a depăși aceste temeri.”, îmi spune Dr. Adelina Budiș, medic stomatolog cu specializare în protetică dentară, din cadrul Clinicii DENT ESTET Sibiu. După ce a studiat la București, s-a mutat la Sibiu pentru că aici a simțit că rezonează cu locul și oamenii, iar la DENT ESTET a găsit mediul perfect pentru a se putea dezvolta profesional. Am invitat-o pe Adelina la o discuție despre ce înseamnă protetică dentară, relația medic-pacient, tratamente de calitate pentru pacienți, dar și cum se îmbină creativitatea cu partea tehnică în profesia de medic protetician.

Oana Ciucă Lázár: Cum ai ales orașul Sibiu și DENT ESTET?

Adelina Budiș: Eu am terminat facultatea în cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila”, în București, și am ales să mă mut în Sibiu, atât din motive profesionale, cât și personale. Aici am început rezidențiatul în Protetica Dentară, iar Sibiul este  un oraș cu o istorie bogată și o comunitate vibrantă, ceea ce îl face un loc foarte atractiv pentru a trăi și a lucra.

În ceea ce privește DENT ESTET, am avut oportunitatea de a mă alătura echipei din Sibiu încă de la momentul deschiderii clinicii și sunt recunoscătoare. Am fost atrasă de reputația clinicii de lider de piață în domeniul serviciilor de medicină dentară din țară. De asemenea, am fost impresionată de angajamentul lor față de calitate și de abordarea multidisciplinară centrată pe pacient; aspecte cu care am rezonat din prima clipă. M-a atras faptul că aici fiecare medic este specializat pe disciplina sa, ceea ce înseamnă că putem oferi tratamente de specialitate personalizate, la cele mai înalte standarde, grație tehnologiei de ultimă generație pe care o folosim. Această oportunitate mi-a permis să mă concentrez încă de la început pe Protetica dentară, să evoluez profesional și să mă dezvolt într-o echipă de profesioniști dedicați și pasionați.

Ce înseamnă pentru tine să lucrezi într-o clinică dotată cu tehnologie de ultimă oră, protocoale, echipă multidisciplinară? Cât te ajută să te dezvolți ca specialist?

Adelina Budiș: Să lucrez într-o clinică în care se cultivă concepte precum abordarea multidisciplinară, stomatologia digitală și cultura de sharing și mentorat înseamnă enorm pentru mine ca specialist în protetica dentară. Tehnologia avansată existentă în clinicile noastre ne permite să oferim pacienților tratamente de înaltă calitate, mult mai predictibile și eficiente, ceea ce este esențial din punctul meu de vedere.

Protocoalele bine definite, construite temeinic în cei 25 de ani de experiență DENT ESTET, ne ajută să menținem standardele de calitate și să asigurăm o experiență pozitivă pentru pacienți. Este reconfortant să știu că fiecare etapă din planul de tratament este inițial discutată și stabilită în cadrul echipei medicale, motiv pentru care colaborarea într-o echipă multidisciplinară este extrem de valoroasă. Fiecare specialist din clinică aduce o expertiză unică, iar acest lucru ne permite să abordăm cazurile complexe din multiple perspective. Discuțiile și schimbul de cunoștințe ne ajută să înțelegem mai bine complexitatea unui caz și, ulterior, să alegem cele mai potrivite soluții de tratament. În plus, mă inspiră să îmi îmbunătățesc continuu cunoștințele și să fiu la curent cu inovațiile din domeniul meu. Astfel, mediul în care lucrez îmi pune la dispoziție nu doar resursele necesare pentru a oferi tratamente de înaltă calitate, ci și oportunități constante de dezvoltare profesională, aspect pentru care sunt recunoscătoare și care mă face să fiu dedicată echipei noastre.

Care sunt cele mai mari avantaje pe care le resimte pacientul, datorită aparaturii moderne cu care lucrați?

Adelina Budiș: Aparatura modernă pe care o folosim zilnic în clinica noastră aduce numeroase beneficii pacienților, îmbunătățind fiecare etapă a tratamentului propriu-zis.

Tehnologia MODJAW, de exemplu, de care pacienții pot beneficia încă de la primele vizite, ne permite să înregistrăm și să analizăm modul în care dinții se ating și se mișcă în dinamică. Astfel, putem diagnostica anumite patologii și să realizăm ajustări fine pentru a asigura o ocluzie corectă și confortabilă, prevenind problemele articulare și disconfortul.

Înainte de începerea unui tratament protetic de anvergură, și nu numai, folosim software-uri cu ajutorul cărora putem realiza o previzualizare digitală a zâmbetului final dorit de pacient. În acest fel, putem seta încă de la început așteptări realiste și ne putem asigura că pacienții sunt mulțumiți la final de aspectul zâmbetului lor.

O tehnologie la fel de importantă este scanerul intraoral TRIOS® Real Color. Cu ajutorul acesteia, amprentarea se face rapid și fără disconfort, eliminând nevoia de materiale de amprentă tradiționale, care pot fi inconfortabile. Acest proces digital oferă o imagine detaliată, esențială pentru realizarea predictibilă a viitoarelor lucrări protetice, prin tehnologii de frezare computerizată.

Pentru procedurile care necesită anestezie, utilizăm Dentapen, un sistem de anestezie digitală care asigură o administrare controlată, ce reduce disconfortul asociat cu anesteziile clasice, îmbunătățind considerabil experiența pacientului.

Folosirea acestor tehnologii moderne asigură un proces mai eficient, confortabil și predictibil, oferind pacienților rezultate estetice și funcționale de cea mai înaltă calitate.

Care sunt provocările pe care le întâlnești în meseria ta? Unde intervine partea creativă?

Adelina Budiș: Una dintre cele mai mari provocări zilnice, în cadrul fiecărui caz în parte, este să găsesc echilibrul perfect între funcționalitate și estetică atunci când realizez lucrări protetice pentru pacienți. Fiecare pacient are nevoi și așteptări diferite, iar adaptarea planului de tratament pentru a răspunde acestor cerințe poate reprezenta o sarcină complexă.

O altă provocare este să fiu la curent cu inovațiile constante din domeniu. Tehnologia și materialele utilizate în stomatologie evoluează rapid, iar pentru a oferi cele mai bune servicii pacienților este esențial să fac asta.  În domeniul meu de activitate, este nevoie de un angajament continuu pentru educație și formare profesională.

În plus, gestionarea emoțiilor și a anxietății pacienților este o provocare zilnică. Mulți pacienți vin la cabinet cu frică de dentist, prin prisma experiențelor anterioare, iar rolul meu este să creez un mediu cât mai confortabil și să le ofer suportul necesar pentru a depăși aceste temeri.

Partea creativă a activității mele intervine în mod special atunci când sunt realizate lucrări protetice, fie ele complexe sau nu. Fiecare dinte restaurat trebuie să fie funcțional, dar și estetic. De exemplu, atunci când se realizează coroane dentare sau fațete, trebuie să iau în considerare forma, culoarea și poziția dinților adiacenți pentru a obține un aspect natural și armonios. De asemenea, trebuie să analizăm și alte repere estetice, faciale, iar softuri precum Digital Smile Design, de care menționam anterior, joacă un rol esențial în previzualizarea zâmbetului dorit de pacient.

Care sunt mentorii care te inspiră și ce consideri important în procesul de învățare al tinerilor medici?

Adelina Budiș: Am avut norocul să întâlnesc mai mulți mentori de-a lungul carierei mele, fiecare dintre ei având un impact asupra dezvoltării mele profesionale. De la colegii care mi-au ghidat primii ani de practică, până la speakerii internaționali pe care am avut bucuria de a-i asculta, în cadrul unor conferințe la care am participat. De la ei am învățat importanța de a fi mereu deschisă la noi tehnici și tehnologii, de a rămâne curioasă și dornică să mă perfecționez. În plus, am învățat cât de important este să gândim cazurile global, în cadrul unei echipe multidisciplinare și să găsim soluții personalizate pentru fiecare pacient în parte, pe care să îl ghidăm în tot acest proces.

Fiecare pacient vine cu propriile temeri și experiențe, iar rolul meu este să înțeleg ceea ce îmi comunică și ceea ce își doresc.

Dacă ne referim la procesul de învățare al tinerilor medici, consider că sunt câteva aspecte esențiale care contribuie la formarea lor. Este important ca tinerii medici să aibă acces la mentori, care să îi încurajeze și să le ofere feedback constructiv. Apropo de aspectele pe care le punctam înainte, domeniul în care activăm este în continuă evoluție, iar medicii tineri trebuie să fie dispuși să învețe și să se adapteze pe tot parcursul carierei lor, participând constant la cursuri de specialitate. Un aspect la fel de important este capacitatea de a comunica eficient cu pacienții și de a le înțelege nevoile și temerile. Tinerii medici trebuie să învețe să dezvolte relații de încredere cu pacienții lor și să fie empatici.

Toți medicii vorbesc despre cât de importantă e relația medic-pacient și încrederea reciprocă.  Cum vezi tu acest proces? Din experiența de până acum, cum se construiește această relație?

Adelina Budiș: Relația medic-pacient este, într-adevăr, unul dintre cele mai importante aspecte, cu impact direct în activitatea noastră. Pentru a o construi, este nevoie de  încredere,  comunicare deschisă și respect reciproc.

În primul rând, trebuie să asculți pacienții, să le înțelegi preocupările și așteptările. Fiecare pacient vine cu propriile temeri și experiențe, iar rolul meu este să înțeleg ceea ce îmi comunică și ceea ce își doresc. Transparența în comunicare este un alt element cheie în construirea încrederii. Încerc întotdeauna să explic în mod clar și detaliat fiecare pas al tratamentului, opțiunile disponibile și consecintele pe termen scurt, mediu și lung ale amânării sau nerealizării tratamentelor stomatologice. Încrederea reciprocă se construiește și prin disponibilitatea de a răspunde la întrebări și de a oferi suport în orice etapă a planului de tratament. Nu în ultimul rând, partea emoțională joacă un rol important. O relație autentică, bazată pe respect și empatie, se construiește în timp, iar consolidarea ei este parte din experiența pozitivă a fiecărui pacient în parte.

Îmi spuneai că e foarte important să lămurești cu pacientul așteptările lui, ce e realist și ce nu e. Ce se poate face și ce nu se poate face.

Adelina Budiș: Cu siguranță. Consider că este bine să discutăm clar cu pacienții despre așteptările lor, despre ceea ce se poate realiza și care este cea mai bună abordare terapeutică în cadrul tratamentului său stomatologic.

În acest context, încep fiecare consultație cu o discuție detaliată despre nevoile pacientului. Este important să înțeleg ce își dorește, pentru că, uneori, pacienții au așteptări nerealiste din cauza informațiilor incomplete sau incorecte obținute de pe internet, din mass-media sau din experiențele altor persoane, ceea ce le alimentează temerile.

Aici intervine rolul meu de a oferi informații corecte și de a stabili obiective realiste. Explic cu răbdare fiecare opțiune de tratament, avantajele și limitările fiecăreia și care ar fi rezultatele scontate. De exemplu, în protetica dentară, unele lucrări estetice, cum ar fi fațetele sau coroanele, pot avea limite în ceea ce privește corecția anumitor probleme dentare. Uneori, pacientul trebuie să realizeze un tratament ortodontic înainte de etapa de protetică, pentru a îndrepta anumiți dinți. Este important să subliniez că fiecare caz este unic și că ceea ce a funcționat pentru alt pacient poate să nu fie neapărat aplicabil în situația lor.

De fiecare dată, sunt extrem de  transparentă cu privire la etapele planului de tratament, la durata acestuia și la rezultatele pe care ni le dorim. Evident că uneori, pe parcurs, pot apărea modificări sau ajustări ale planului de tratament, și este esențial să comunic clar aceste schimbări și să explic motivele din spatele lor. În acest fel, ne asigurăm că pacientul rămâne informat și implicat activ în deciziile legate de sănătatea lui orală.

La ce te ajută practic cursurile de perfecționare?  Poți să îmi zici câteva la care ai fost sau unul revelator, după care ai și pus în practică?

Adelina Budiș: Cursurile de perfecționare sunt esențiale pentru dezvoltarea mea, pentru că mă ajută să învăț si să fiu la curent cu ultimele inovații din domeniu. Cursurile îmi oferă oportunitatea de a împărtăși experiențele clinice și de a învăța de la alți profesioniști, putând oferi ulterior pacienților mei cele mai noi soluții de tratament.

Un curs la care am participat recent a fost despre tehnicile moderne de design digital al zâmbetului (Digital Smile Design – DSD). Acest curs m-a ajutat să înțeleg cum să folosesc software-ul specializat pentru a proiecta virtual zâmbetul ideal al pacienților, ținând cont de trăsăturile lor faciale și de preferințele estetice. Această tehnologie permite o previzualizare foarte realistă a rezultatului final, ceea ce îmbunătățește semnificativ comunicarea cu pacienții și le dă încredere în procesul de tratament. Folosind tehnicile de design digital al zâmbetului, putem să oferim deci o simulare a rezultatului final înainte de a începe tratamentul propriu-zis, iar acest aspect conturează o imagine clară a ceea ce se putea realiza în fiecare caz în parte.

ce m-a atras către această specializare este complexitatea ei și impactul direct pe care îl poate avea asupra calității vieții oamenilor.

Cum descrii specializarea pe care ți-ai ales-o?

Adelina Budiș: Specializarea mea, protetica dentară, este o ramură a stomatologiei care se concentrează pe restaurarea și înlocuirea dinților pierduți sau deteriorați. Practic, este vorba despre restabilirea funcționalității și esteticii dentare, iar ceea ce m-a atras către această specializare este complexitatea ei și impactul direct pe care îl poate avea asupra calității vieții oamenilor. Pierderea dinților poate afecta nu doar capacitatea de a mânca și vorbi corect, ci și stima de sine și încrederea în sine. Prin restaurările realizate în colaborare cu colegii mei, ajutăm pacienții să își recapete  încrederea în sine.

Este o specializare dinamică, într-o continuă evoluție datorită inovațiilor tehnologice. De exemplu, tehnologiile digitale au revoluționat modul în care proiectăm și realizăm lucrări protetice, făcând procesul mai precis și mult mai eficient.

Cum ajung pacienții la tine? Care e împlinirea ta în profesia pe care ți-ai ales-o?

Adelina Budiș: Pacienții ajung la mine prin adresabilitatea în cadrul clinicii sau prin recomandările altor pacienți de-ai mei, care au avut experiențe pozitive și au fost mulțumiți de tratamentele realizate sau coordonate de mine. De asemenea, sunt pacienți care mă găsesc citind recenzii și mărturii online. Feedback-ul pozitiv de la cei care au fost mulțumiți joacă un rol important în a mă alege ca medic coordonator și protetician al cazului lor. Mai există și pacienți care solicită să fie programați la mine după ce și-au făcut propriile cercetări despre opțiunile de tratament disponibile și despre experiența și pregătirea mea profesională. Faptul că fac această alegere după ce s-au informat temeinic este pentru mine un semn de apreciere și responsabilitate.

Împlinirea mea în profesie vine din impactul pe care îl am asupra pacienților mei și al relațiilor pe care le construiesc cu ei. Mă bucur când văd cum, în urma unui tratament, reușim să le restabilim funcționalitatea și estetica, ceea ce le crește încrederea în sine și calitatea vieții. De asemenea, îmi găsesc satisfacție în provocările profesionale – fiecare caz complex mă motivează să găsesc alături de colegii mei cele mai bune soluții de tratament. Lucrul cu o echipă dedicată și avansată tehnologic mă ajută să ofer cele mai bune tratamente și să mă dezvolt continuu.

material realizat în parteneriat cu Dent Estet