Profesioniști ai industriei muzicale din Europa și România s-au întâlnit zilele trecute la Sibiu, în cadrul programului East European Music Conference 2017, un eveniment care se află la prima ediție.
Timp de două zile (28 și 29 iulie), la Sala Thalia, au avut loc conferințe având ca scop crearea unor punți între promotori, producători, impresari, muzicieni, creatori de conținut, jurnaliști, reprezentați ai instituțiilor de cultură locale și regionale, implicați în organizarea unor evenimente muzicale de amploare din Europa.
Din perspectiva industriilor muzicale, Europa de Est a reușit, într-un timp record, să devină o piață matură, cu o identitate vizibilă, grație unor promotori cu experiență și o viziune care include înțelegerea în profunzime a diversității socio-culturale specifice acestei regiuni. De aici nevoia de a problematiza situația actuală a evenimentelor din această zonă și dorința de cartografiere, analiză și sinteză a modului de organizare a marilor evenimente.
Analiza festivalurilor și viitorul lor
Cele două zile de conferință au inclus secțiuni dedicate unei tematici cuprinzătoare: dinamica festivalurilor în Europa, legislație, siguranța publicului în cadrul evenimentelor mari, gestionarea și soluționarea situațiilor de criză, autorizații necesare organizării și relația cu instituțiile statului, sustenabilitate în cadrul evenimentelor, viitorul festivalurilor generate de industria muzicală. Au susținut prelegeri și au participat la dezbateri active reprezentanți de marcă din acest domeniu, printre care: Allan McGowan (jurnalist IQ Magazine, Marea Britanie), Beatrice Gabor (co-fondator Asociația MaiNoi, România), Chris Kemp (proprietar Mind Over Matter Consultancy, Marea Britanie), Florin Ghioca (jurnalist Adevărul), Fruzsina Szép (director festival Lollapalooza Berlin, Germania), Gideon Gottfried (jurnalist Pollstar, Marea Britanie, SUA), Christof Huber (președinte Yourope The European Festival Association, director festival – Open Air St Galen, Cehia), Claire O’Neill (co-fondator A Greener Festival, Marea Britanie), Cristian Radu (director executiv FITS România), Gordon Masson (jurnalist/redactor șef IQ Magazine, Marea Britanie), Greg Parmley (managing director, ILMC – IQ Magazine, Marea Britanie), Grimur Atlason (director festival Iceland Airwaves, Islanda), Codruța Vulcu (director general ARTmania/președinte AROC, România), Dr. Dick Molenaar (managing director All Arts Tax Advisors, Olanda), Flavius Florea (avocat senior, bpv Grigorescu Ștefănică, România), Guido Janssens (managing partner, Emagic / director executiv AROC, România), Henrik Bondo Nielsen (director departament Resurse Regionale & Invitația și Siguranță, Roskilde Festival, Danemarca), Holger Jan Schmidt (co-fondator, Go Group – Green Operations Europe, Germania), col. Laurențiu Cosmin Balcu (împuternicit inspector șef, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Cpt. Dumitru Croitoru” Sibiu, România), Horia Ghibuțiu (jurnalist, unsitedemuzica.ro, România), Laura Coroianu (director festival, AWAKE Festival, România), Lucian Mîndruță (jurnalist Digi FM, România), Thomas Zsifkovits (co-proprietar Barracuda Music, Austria), Vlad Tăușance (consultant în comunicare, România), Manfred Tari (booker, Pop100.com, Reeperbahn Festival, Germania), Matjaž Manček (co-manager MENT, Slovenia), Mihai Păun (director festival Electric Castle, România), Monika Satkova (booker, Pohoda Festival, Slovacia), Nikki McNeil (fondator Global Publicity, Marea Britanie), Roxana Șunică (director marketing Recolamp, România), Laszlo Hegedus (CEO, The Multimedia Organisation, Ungaria), Ruud Berends (co-proprietar & co-fondator IFF / Eurosonic Noorderslag, Regatul Unit al Marii Britanii).
Take a Stand! Speak Up! Be Active! Be Open-Minded! Tolerate & Respect! Show Solidarity! sunt formule reprezentative pentru o serie de atitudini și valori promovate de industria muzicală, în cadrul festivalurilor europene. Așa cum s-a subliniat în cadrul lucrărilor conferinței, acestea sunt locuri comune ale comunicării interculturale, în care este susținută în mod activ dezvoltarea durabilă. East European Music Conference 2017 propune o dezbatere activă și dinamică a modului de concepere și organizare a marilor evenimente generate de industria muzicală, în care asociațiile, organizațiile internaționale, publicațiile și reprezentanții locali, regionali sau internaționali construiesc împreună un mediu autentic favorabil dialogului.
Dincolo de nenumăratele crize ale societății contemporane, deschiderea și interesul manifestat pentru festivalurile create de industria muzicală sunt din ce în ce mai mari. Dezbaterile EEMC 2017 au pus în lumină faptul că modul de gândire și tipurile de comportament ale noilor generații devin surse de inspirație pentru creatorii de conținut și promotorii festivalurilor. Cererea în ceea ce privește festivalurile de muzică crește, acestea devenind prioritare pentru comunitățile și regiunile în care sunt organizate. De aici, o serie întreagă de provocări și un mediu în continuă schimbare. Dincolo de aspectele economice, rămân fundamentale cunoașterea publicului, transmiterea unui mesaj puternic și unitar, crearea unei identități, strategiile de marketing și multitudinea de activități propuse în afara concertelor, securitatea și sustenabilitatea noilor comunități care se creează în jurul fiecărui festival, cuprinzând artiștii, publicul, dar și echipele de organizare.
East European Music Conference 2017, eveniment inclus pe Agenda Culturală a Sibiului, a adus în centrul atenției problematica organizării, promovarea festivalurilor și marilor evenimente muzicale, constituind o platformă de interacțiune și dialog. Astfel, la Sibiu s-au întâlnit profesioniști din zona industriei muzicale locale, regionale și internaționale, pentru a pune în valoare pasiunea, devotamentul, autenticitatea și pragmatismul celor care se află backstage.
autor: Anamaria ENESCU-Bibliotecar,Biblioteca Județeană ASTRA Sibiu
credit foto: East European Music Conference