de Raluca Radu
CØLIBRI, pseudonimul artistului francez Jérôme Rotier, își transformă emoțiile și călătoriile în muzică electronică introspectivă. Cu un stil cinematic și colaborări notabile, precum cea cu Jordan Lawlor de la M83, CØLIBRI creează peisaje sonore care împletesc natura, cultura și poveștile umane. De la explorarea nordului canadian la concerte pe scene europene, artistul oferă o perspectivă profundă asupra modului în care peisajele modelează stările emoționale.
La începutul anului 2022, CØLIBRI a lansat Collapses, un single electro-orchestral coprodus cu Jordan Lawlor (M83), pus în valoare printr-o sesiune live la Opera din Nantes și un videoclip 3D creat de Hasim Akbaba. Mai târziu în același an, Jérôme a prezentat în premieră documentarul TASIURTA, filmat în satul inuit Kuujjuaq, la Teatrul Plaza din Montreal. Sprijinit de Institutul Francez din Nantes și OFQJ, acest proiect a fost prezentat în Franța în noiembrie 2023, odată cu lansarea noului său EP Archipel(s), distribuit acum de Universal.
În 15 ianuarie, CØLIBRI a concertat pentru prima dată la București în Club Expirat, în cadrul seriei de concerte SESAME Live Sessions.
Proiectul SESAME își propune să conecteze și să sprijine artiștii emergenți din Franța, România, Bulgaria, Ucraina, Moldova, Turcia și Georgia printr-un proces dinamic de colaborare care are loc în București. Finanțat de Uniunea Europeană prin programul LIVEMX și implementat în România de Asociația Star Education în parteneriat cu Institutul Francez din România, acesta promovează colaborarea interculturală prin muzică.
În acest interviu pentru Capital Cultural, CØLIBRI împărtășește informații despre EP-ul Archipel(s), provocările colaborării cu Universal și emoția primului său concert în România.
Raluca Radu: Cel mai recent EP al tău, Archipel(s), a fost descris ca fiind deopotrivă expansiv și introspectiv. Ce teme v-ați propus să surprindeți în această colecție? În opinia ta, ce stare emoțională întruchipează?
CØLIBRI: Ultimul meu EP a fost influențat în principal de călătoriile mele în Marele Nord Canadian. Am co-regizat un documentar în satul Kuujjuaq, cu regizorul Julien Granet.
Am fost imersat într-un mediu, o cultură și un peisaj atât de diferite! A fost minunat. Prima piesă a albumului spune povestea aventurii noastre la groapa de gunoi a orașului, care provoacă probleme semnificative pentru populație. Din perspectiva noastră europeană, este șocant să vedem o astfel de groapă de gunoi lăsată negestionată într-un loc atât de curat. Un clip video este disponibil pe YouTube pentru cei care doresc să ia parte la această experiență.
Alte piese sunt mai abstracte și vorbesc despre distanță, călătorie sau întoarcerea mea acasă la Nantes după aceste emoții intense.
Care a fost cel mai provocator și cel mai satisfăcător aspect al colaborării cu Universal pentru distribuirea muzicii tale?
CØLIBRI: Am norocul de a fi distribuit de o mare companie muzicală, dar, pentru a fi transparent, acest lucru se întâmplă în principal prin intermediul unei case de discuri pariziene independente care lucrează cu ei. Acest aranjament îmi permite libertatea totală de a lansa muzica pe care o doresc, când doresc. Este un adevărat privilegiu!
Ce a inspirat crearea „Collapses” și cum a fost să lucrezi cu Jordan Lawlor de la M83 la o piesă electro-orchestrală atât de puternică? A oferit CØLIBRI un impuls considerabil în ceea ce privește vizibilitatea internațională?
CØLIBRI: Am scris „Collapses” în timpul pandemiei, care a fost o perioadă foarte dificilă din punct de vedere al inspirației. Atunci mi-am dat seama că muzica mea vine în principal din experiențele mele de viață, iar când nu se întâmplă nimic în afara casei, ei bine… Gata cu muzica!
Așa că am abordat problema în mod direct și mi-am propus să scriu un single electro-orchestral unic, despre sfârșitul lumii (un subiect destul de vesel, haha). Această constrângere mi-a permis să explorez noi texturi sonore, să-mi îmbunătățesc orchestrația și să colaborez cu Jordan, pe care îl consider un muzician și producător fenomenal din Los Angeles! Munca prin Zoom a fost incredibil de valoroasă și sper să putem repeta această experiență în viitor. Cert este că această piesă a rezonat bine și mi-a deschis uși în alte țări, ducând la conexiuni umane minunate.

Spectacolele tale live includ elemente vizuale imersive. Cum abordezi îmbinarea elementelor audio și vizuale pentru a crea o experiență coerentă pentru public? Cine este responsabil pentru creațiile video?
CØLIBRI: Muzica mea este adesea descrisă ca fiind cinematică, contemplativă și foarte colorată. Lucrez, de asemenea, ca compozitor de muzică de film, ceea ce cred că este un aspect cheie al identității mele de artist. Este firesc să colaborez cu artiști video pentru a completa vizual piesele mele. În general, îmi place să le ofer libertate creativă și să am încredere în capacitatea lor de a se exprima prin arta mea. Apoi integrez aceste imagini în spectacolele mele live.
Am observat că ești mereu interesat de explorarea naturii și a diferitelor regiuni. Cum influențează un loc sau cultura sa locală muzica și povestirile tale?
CØLIBRI: De când eram copil, îmi plăcea să călătoresc și sunt curios din fire, așa că toate acestea mă influențează profund. Spațiile larg deschise, temperaturile extreme și proiectele de colaborare în medii unice au devenit un stil de viață pe care nu îl voi abandona niciodată. Există atât de multe de văzut, de făcut și de descoperit. Principala provocare pentru mine acum este reconcilierea acestui lucru cu călătoriile cu trenul și cred că proiectele mele viitoare se vor concentra în principal pe Europa.
Ne poți spune mai multe despre documentarul tău TASIURTA și despre proiectul special menit să promoveze cultura muzicală contemporană a inuiților din Canada?
CØLIBRI: Sunt incredibil de mândru de acest proiect. Kuujjuaq este un sat izolat, format din 3.000 de inuiți, care e situat în nordul Quebecului. Trecutul său colonial greu și neglijarea de către autoritățile publice au condus la numeroase probleme sociale. Am fost motivați de dorința de a le da o voce inuiților. Inițial, trebuia să fie un scurtmetraj după o călătorie de cinci zile. Până la urmă a implicat două călătorii, ateliere de muzică electronică cu tineri inuiți, în școli, și un lungmetraj pe care l-am prezentat în Quebec, Franța și Scoția!
Am adaptat chiar filmul într-un format de cinema-concert pentru a-l prezenta live publicului. Acest proiect a necesitat timp și efort imens, dar satisfacția a fost enormă. Sper ca într-o zi să prezint acest film în România!
Ca artist care navighează atât pe scena franceză, cât și pe cea internațională, care țară se simte cel mai „acasă” pentru genul tău muzical? Unde ai experimentat cea mai organică conexiune cu publicul, atât în ceea ce privește energia concertului, cât și implicarea ascultătorilor pe platformele digitale?
CØLIBRI: Publicul francez este foarte amabil, dar experiența variază foarte mult în funcție de locul de desfășurare și de eveniment – niciodată nu știi cu adevărat în avans. M-am simțit incredibil la Edinburgh Fringe, vara trecută. În ceea ce privește angajamentul digital, rămân un mic artist francez, iar pătrunderea în algoritm este foarte dificilă și lentă. Cu toate acestea, cu cât concertez mai mult în străinătate, cu atât văd că fluxurile din țările respective cresc, ceea ce arată că oamenii sunt convinși de ceea ce au trăit live. Sunt profund recunoscător pentru asta!
Acesta este primul tău spectacol în România pentru SESAME Live Session. Cum îți imaginai sau ce așteptai de la publicul român? Ai avut ocazia să studiezi background-ul scenei muzicale alternative românești?
CØLIBRI: Sper să vină multă lume la Expirat! Înțeleg că scena concertistică a avut mult de suferit în ultimii ani, ceea ce este foarte trist, pentru că sunt sigur că există mulți muzicieni talentați în București. Este vital să avem spații în care să ne exprimăm și să testăm muzică nouă.
Nu am avut prea mult timp să aprofundez istoria muzicii alternative românești, dar de când am ajuns, am avut multe discuții lămuritoare despre asta, așa că învăț!
Vezi vreo paralelă între viziunea ta artistică și sensibilitatea culturală sau artistică a partenerilor tăi din SESAME Ja, Klar – duo-ul turc cu care vei colabora în timpul taberei de creație?
CØLIBRI: Membrii trupei Ja, Klar sunt extraordinari și mă bucur foarte mult că i-am cunoscut. Avem multe lucruri în comun: influențe, dorința de a ne împărtăși muzica cu lumea, colaborarea cu alți muzicieni și, desigur, dragostea pentru mâncare, haha.
Sper că vom avea ocazia să ne revedem în Europa și să cântăm în Istanbul!
Proiectul SESAME pune accentul pe colaborare și schimb cultural. Există aspecte specifice ale culturii sau muzicii românești pe care ești curios să le explorezi sau să le integrezi în munca ta viitoare? Ai avut până acum colaborări cu artiști români?
CØLIBRI: Nu am mai colaborat cu artiști români până acum pentru că nu îi cunoșteam pe mulți dintre ei, dar de când am venit, l-am cunoscut deja pe compozitorul-producător Mischa Blanos și sunt foarte impresionat! Este incredibil de talentat. Cine știe? Poate într-o zi vom colabora.
În rest, sunt foarte interesat de muzica tradițională, de instrumentele sale și de game, pentru că istoria este o mare sursă de inspirație pentru mine!
credits @Camille Gauthier