Cine este artistul? Cum îl recunoaștem? Cum ne raportăm la operele lui? Sunt câteva întrebări cărora, poate, le vom găsi răspunsul în această seară, la Teatrul de Balet din Sibiu, la premiera spectacolului de dans contemporan „Nu mai sunt eu”. Nu vom vedea o coregrafie clasică și nici una realizată de nume cunoscute, ci de un tânăr de 22 de ani, Daniel Dragomir, care își face debutul coregrafic la Sibiu.

Daniel Alexandru Dragomir este student în anul trei la Facultatea de Teatru, Secția de Coregrafie, din cadrul UNATC București. Anul trecut a participat cu o lucrare coregrafică la „ALT Concurs Național de Coregrafie”, ocazie cu care a primit o invitație din partea Teatrului de Balet Sibiu de a realiza un spectacol pentru o companie profesionistă de dans. Este colaborator al Teatrului de Operetă „Ion Dacian” București, pentru spectacolul „Romeo și Julieta”. În cadrul ESDU Dance Star București a câștigat locul doi la duet, cu o coregrafie de dans contemporan și s-a calificat pentru finala din Croația a concursulului – unde nu a reușit să ajungă din lipsă de fonduri. Spune că dintotdeauna și-a dorit să facă dans, însă doar la 16 ani a intrat într-o sală de dans, unde, timp de 2 ani a practicat street dance. După un an de pauză, a avut timp să-și așeze gândurile în ordine și și-a dat seama că de fapt, își dorește ceva mai mult decât dansul în sine, își dorește să transmită, să creeze, să stabilească o legătură între ideile lui, dans și public. Spectacolul de dans contemporan „Nu mai sunt eu” reprezintă debutul său ca și coregraf alături de o companie profesionistă.  Este cel mai important proiect al lui de până acum și își dorește să fructifice fiecare șansă care i se oferă să creeze. „Sunt fericit din primul moment în care sunt pe scenă și îmi expun ideea. Consider că nu există o rețetă sigură în coregrafie, există doar încercări, iar reușitele vin din aprecierea publicului.”

 Îmi spune că spectacolul „Nu mai sunt eu” aduce în fața spectatorului, tocmai ideea de artist. „Este vorba de artist, cel care investește timp, emoții și idei în creațiile sale. Ce rămâne după moartea unui artist sunt operele sale, iar dacă vrem să recunoaștem sau să cunoaștem un artist, trebuie să ne îndreptăm privirea asupra operelor lui. L-am ales pe Constantin Brâncuși pentru că este un artist vizual și e mult mai ușor de perceput de spectatori. Mesajul lui ajunge foarte ușor la public. Mi-ar plăcea ca prin această coregrafie, spectatorul să înțeleagă mai bine artistul, indiferent cine ar fi acesta, să înțeleagă mai bine efortul din spatele operei sale.”

balet_ coregraf daniel dragomir

Pentru acest spectacol, Daniel s-a documentat despre toate operele lui Brâncuși și spune că a încercat să transpună în dans, ideile pe care Brâncuși le-a cuprins în sculpturile sale. „Am încercat să reinventez ceea ce Brâncuși a vrut să transmită. Mi-am dat voie să merg mai departe, să creez ceva nou, să transform ideile sale. Le-am pus cap la cap și am încercat ca prin acest spectacol să aduc în față ideea de artist și modul în car el se dedică creațiilor sale prin idei, prin timp, prin emoții. Înainte de a veni la Sibiu, am citit tot ce am avut la îndemână despre operele lui Brâncuși, iar în momentul în care am ajuns aici, am știut exact ce vreau să văd din punct de vedere vizual și ce aș dori să simt ca spectator”.

Spectacolul de dans contemporan „Nu mai sunt eu”  îi are în distribuție pe: Elliot Bourke, Shahnee Page, Ellena Nou, Stefano Nappo, Marco Palamone, Elena Canali, Myrna Squire, Lorena Negrea, Tamara Grimmer, Florette Jager, Megan Reid și Agnes Kiehl. „Dansatorii Teatrului de Balet din Sibiu m-au ajutat foarte mult și m-au surprins plăcut prin faptul că au fost implicați 100%, chiar dacă, poate, în aceeași zi mai aveau patru ore de repetiții pentru alte spectacole. M-a ajutat foarte mult acest lucru, datorită lor am putut să văd ce merge în procesul de creație și ce nu. Unele momente pe care le gândisem de la bun început, le-am scos de tot pentru că nu se mai potriveau, altele au rămas. Cert este că, datorită lor, spectacolul a căpătat o formă compactă. Mi-aș dori ca fiecare spectator să vină și să simtă, ceea ce se întâmplă pe scenă .”

nu mai sunt eu_premiera balet

Daniel îmi spune că de fiecare dată când urmărește un spectacol de dans contemporan sau clasic, îi place să îl despice să vadă ce merge și nu merge , un exercițiu care îi folosește apoi, în creațiile proprii. „Învăț de la alte spectacole ce e bine și ce nu e bine. Mă pun în postura spectatorului de multe ori, pentru că vreau ca la el să ajungă emoția. Îmi doresc ca spectacolul de la Sibiu să fie cât mai aproape de perfecțiune, să fie un moment compact care să transmită, nu doar la nivel vizual, să fie frumos și să impresioneze, ci să transmită energie și emoție, să fie un schimb între spectatori și dansatori.”

Cum arată reinterpretate în dans, ideile din spatele operelor lui Brâncuși: masa tăcerii, coloana infinitului, măiastra, pasăre în zbor și poarta sărutului, veți vedea diseară. Colajul muzical și light-designul spectacolului sunt realizate tot Daniel Alexandru Dragomir. Asistenta de coregrafie este Andreea Vălean, elevă a Liceului de Coregrafie „Floria Capsali” București.

„Nu mai sunt eu”va fi prezentat în această seară, de la ora 19.00, la Cercul Militar Sibiu, în cadrul unui spectacol – coupé, unde veți putea vedea și „The Briefcase” – coregrafie de balet comic realizată de Keston Meyer (SUA).

foto: TBS, Ovidiu Matiu