„Degețica”, în viziunea regizoarei Oana Leahu

De mai bine de 20 de ani, regizoarea Oana Leahu montează spectacole pentru copii. E felul ei de a spune poveștile așa cum și le imaginează: fără limitări, cu mult farmec, cu mesaje atât pentru cei mari cât și pentru cei mici. Am întânit-o la Teatrul Gong, după o repetiție cu publicul a spectacolului „Degețica”, pe care l-a pus în scenă alături de actorii teatrului Gong, scenograful Gavril Siriteanu, coregrafa Andreea Belu-Răducă, iar muzica originală este semnată de compozitorul Zeno Apostolache – Kiss.

În zarva de la finalul spectacolului, cu zâmbete, păreri, pași grăbiți, Oana Leahu era printre copii și învățătoare, voia să afle de le ei cum li s-a părut spectacolul. Pentru că și acesta este un pas important până la premieră, îmi spune: „ Mă interesează tot timpul cum reacționează spectatorii. Pentru că trebuie să verifici ce anume din ce ți-ai propus a ajuns la spectatori, fie ei mici sau mari. Poveștile, după parerea mea, nu sunt pentru o anumită vârstă. Sigur că noi scriem pe afiș de la cinci ani sau de la trei ani, însă pentru mine, Degetica e o poveste pe care pot foarte bine să o vadă și părinții, și bunicii și copiii. Fiecare dintre ei poate să relaționeze și să vibreze la anumite aspecte ale poveștii și, îndrăznesc să spun, pentru noi cel puțin, pentru creatori, e o poveste cu sens. În concepția noastră, spectacolul Degețica este povestea unei fetițe care vrea să devină un spirit liber și își dorește foarte tare să nu renunțe la visul ei. Asta este pentru toată lumea și pentru totdeauna. Și, pentru că mă întrebai care e sensul poveștii Degețica pentru mine, e aproape de finalul spectacolului un cântec care spune așa: „Deschide aripile și ai curaj să zbori/ Cerul e fără margini dincolo de nori/Să fii un spirit liber e povața mea/Și nimic din viața asta nu te va îngenunchea”.

Montarea de la Gong este o îmbinare a teatrului de animație, muzicii și a proiecțiilor. Scenografia a fost realizată de Sir (Gavril Siriteanu), care a ales să schimbe proporția de dimensiuni. Așadar, Degețica nu este o păpușă foarte mică, ci a fost realizată ca să poată fi vizibilă, iar celelalte personaje au fost supradimensionate, astfel încât ea să rămână mică în comparație cu celelalte. „La Degețica, o parte dintre decoruri le avem palpabile dar, în rest, pentru tot ce ține de spațialitate am ales să folosesc proiecții virtuale, care măresc și accentuează un pic imaginația privitorului. Dacă mai modifici din cromatică, restructurezi, ai grijă la densitatea elementelor, deja poți să stimulezi spectatorul, să-l aduci într-o zonă de căutare și îl ții treaz acolo.”

Muzica originală din spectacol este creată de compozitorul Zeno Apostolache – Kiss, iar de mișcarea scenică a actorilor s-a ocupat coregrafa Andreea Belu-Răducă: „Tot ce ține de momentele cântate care trebuie mai mișcate decât cele naturale ale actorului, e treaba mea. Sunt momente în spectacol în care energia trebuie să fie un pic mai ridicată, momente în care ludicul trebuie să fie un pic mai sus decât reacțiile firești care s-ar cere din text. Am lucrat bine cu actorii de la Teatrul Gong, colaborează direct și asta îmi place, pentru că scurtează timpul de repetiții și lungește timpul de căutare.”

Am întrebat-o pe Oana Leahu dacă încă mai persistă ideea că actorul de la teatrul de păpuși e secundar: „Cine îsi imaginează că spectacolul de familie sau teatrul de animație este o artă lesne de făcut și la îndemâna oricui, se înșală. După părerea mea, a fi actor de teatru de animație înseamnă să fii actor complet, de la giumbușlucuri până la sensibilitate, de la cântat, dansat, până la pantomimă, animat păpuși sau obiecte. Toate astea fac parte din arta actorului de teatru de animație care este fascinantă, chinuitoare și extrem de complexă. Cei care au astfel de prejudecăți, poate nu au mai fost demult într-un teatru de animație ca să vadă la ce nivel se fac acum spectacolele de animație, și chiar îi invit să revină și vor vedea cam ce presupune acum această artă. Ce m-a impresionat aici, la Sibiu, a fost numărul mare de adulți pe care i-am văzut la teatru. Am fost la o reprezentație a spectacolului Vrăjitorul din Oz, unde veniseră copiii și cu bunici, părinți, nași. Și m-am uitat mai mult la adulți, ce atmosferă plăcută. Pentru că, atunci când se sting luminile și adultii nu se simt observați, se bucură atât de mult de spectacol, nici nu puteți crede. Când s-a stins lumina, adultul își lasă problemele deoparte și vibrează o dată cu spectacolul. Asta e magia din teatrul de animație.”

La final, am întrebat-o pe Oana, care e etapa de lucru preferată, atunci când montează un spectacol nou: „Cred că cel mai mult îmi place procesul de lucru. Adică momentul acela când cauți, când încerci, când ți se pare că n-o să iasă, când o iei de la capăt. Da, perioada de repetiții mi se pare cea mai vie dintre etapele de realizare a unui spectacol. Ziua premierei este, pentru mine, cea mai grea etapă, pentru că spectacolul din momentul acela nu-mi mai aparține. Nu mai am puterea să modific nimic, de aici încolo devine al spectatorilor.”

Spectacolul Degețica a avut premiera în 22 ianuarie 2023. Următoarele reprezentații vor avea loc în 18 și 19 februarie 2023.

foto: Ovidiu Matiu

Caseta tehnică:

DEGEȚICA

după H. C. Andersen;
Adaptarea scenică și regia: OANA LEAHU; Scenografia: GAVRIL SIRITEANU; Coregrafia: ANDREEA BELU-RĂDUCĂ; Muzica originală: ZENO APOSTOLACHE-KISS; În distribuție: LUCIA BARBU, PAUL BONDANE, ELEONORA COȘULEȚ, DANIELA DRAGOMIR, GABRIELA MITREA, GABRIEL MUNCUȘ, RALUCA PAVEL, RALUCA RĂDUCA, CLAUDIA STÜHLER.

Ateliere: CLAUDIA BENCHEA, MARIA MIHĂILESCU, FLORIAN MUREȘAN, DIANA RIBANA, ALEXANDRA STOICA.

durata: 60 min.

preț bilet flexibil: 12 lei

spectacol recomandat copiilor cu vârsta peste 5 ani