Curatorul Roxana Ionescu a stat de vorbă cu artista Alexandra Floarea despre expoziția ”BLUE”, găzduită de Galeria „CER DESCHIS”, aflată pe strada Faurului, nr.18.

Roxana Ionescu și Alexandra Floarea

Roxana spune despre lucrările Alexandrei că ele ne conduc într-o lume albastră captivantă. „Prin intermediul subconștientului nostru, acestea lucrează alături de imaginația fiecărui privitor pentru a transfera însemnătate figurativă lucrărilor ei abstracte. Unele dintre cele mai frecvente asocieri mentale pe care le-am putea face sunt cele cu peisaje subacvatice marine sau, de ce nu?, cu un portret sofisticat simbolist. Este într-adevăr irezistibil să observi acest efect surprinzător asupra imaginației și, desigur, este de fiecare dată binevenit, fiind un byproduct favorit când vine vorba de întâlniri live găzduite de galerii sau instituții ce ne facilitează interacțiunea directă cu arta.”

În precedenta întâlnire a Roxanei cu Alexandra, aceasta din urmă preciza că preocuparea ei pentru artă a început în adolescență și s-a dezvoltat prin studii de specialitate în cadrul Facultății de Arte vizuale și Design a Universității George Enescu, secția Pictură, Iași, la clasa doamnei Profesor Zamfira Bîrzu.

Alexandra Floarea: Bună, Roxana! Sper că ai avut o zi bună! Eu încă mai caut imagini și idei în urma discuției noastre.

Roxana Ionescu: Bună, Alexandra! Da. Poate fi o temă bună pentru o viitoare dezbatere! Alexandra, poți să îmi spui pe scurt, pentru început, esențialul despre lucrările cuprinse în expoziția ta, „BLUE”, din cadrul Galeriei CER DESCHIS?

Alexandra Floarea: Desigur. Aș spune că prin forma lor vizuală reușesc să surprindă procesul și structura mea. Explorez hazardul așezării materiei, dar, deși lucrările par spontane și aleatorii, compoziția lor este direcționată și gândită riguros. Tot acest proces al interacțiunii cu materiale neconvenționale au dat formă acumulărilor mele ca artist și trăirilor interioare, căutărilor mele personale ca om și ca artist. De asta am numit proiectul „Texturi ale identității”!

„Textures of identity”. Poți explica titlul sau povestea lui? Are implicații profunde!

Alexandra Floarea: Faptul că am avut un job de butafor și, practic, am fost înconjurată de materiale ca polistiren, culoare, spumă, rășină, acizi, și de procese ca modelarea 3D, sculptură robotică și pictură cu pistolul și aerograful, mi-a creat un mediu foarte personal, în care să țin legătura strâns cu căutările mele pe plan profesional. Așa au luat naștere seria de lucrări din proiectul „Textures of identity”, din care fac parte și lucrările alese.

În acest proiect mi-am propus să  studiez Materia prin fuziuni, să o provoc prin suprapuneri și transformări, toată această luptă ca proces, având un caracter de introspecție pentru a tăia orice legătură între premeditare și imagine. Prin acest proces deseori îmi eliberez nevoia de control și nevoia de perfecțiune, îmi cresc maleabilitatea și puterea de adaptare la nou.

„Textures of identity” a fost un proiect unde am început sã folosesc și sã experimentez în toate nuanțele de albastru, unde m-am împrietenit cu el, să zic așa, și i-am descoperit complexitatea în relație cu materialele și structurile tridimensionale.

Da. În contextul expoziției apreciez că este un cadru excelent pentru a discuta transferul dintre real și digital. Un pod între diferite lumi, așa cum a fost mereu folosit în istoria artei. Sã lăsăm spațiu pentru a include în discuție puțin și din drumul tău ce te-a condus spre a răspunde afirmativ provocării de a lucra cu NFT-UL.

Alexandra Floarea: Așa este. Termin ideea începutã. Modalitatea prin care am ales să lucrez cu albastru în lucrările mele a fost în același principiu cu tehnicile neconvenționale. Nu am avut nicio afinitate față de aceastā culoare și tocmai de accea am văzut-o ca pe o posibilitate de ieșire din zona de confort. Ulterior s-a dovedit a fi exact ceea ce aveam nevoie, creându-mi, prin tonalitatea lui rece și nuanțele grizate, un univers sigur unde să mă pot exprima liber și să-i explorez complementaritatea.

Anii de facultate mi-au rafinat și direcționat procesul artistic spre ceea ce sunt azi, prin îndrumarea liberă și susținerea profesorilor. Bursa din Bilbao, din cadrul Universității del Pais Vasco, mi-a stârnit curiozitatea mai mult spre folosirea tehnicilor neconvenționale, și asta s-a văzut în proiectul de licență care s-a numit „Dualitate”. Deși era figurativ, și pictat în ulei și acrilic, având tonuri de gri colorat ca și cromatică, integra obiecte create ready made, cum ar fi cabluri sau rășină și fibră de sticlă sub formă de elemente anatomice.

Ulterior, căutarea mea de a integra elemente neconvenționale în procesul meu vizual s-a regăsit și în lucrările proiectului de disertație, care s-a numit „Simulacre și Simulare”, iar lucrările în sine erau instalații ce includeau piese și filtre din ecrane LCD, care aveau rolul de a sublinia distorsiunea dintre imaginea ca realitate profundă și cea distorsionată de media.

Procesul meu artistic a continuat și după terminarea studiilor și am continuat să mă inspir din tot ceea ce viața mea conținea atunci. Suprafețele te provoacă vizual și tactil si crează o punte de legătură între teluric și o expansiune continuă. Ea practic se însuflețește prin propriul limbaj informal. Privitorul este invitat să facă parte din proces prin conexiunea cu imaginea în modul potrivit și specific fiecărei persoane.

Despre NFT. Cum ai ajuns aici? Poți să ne dai un exemplu de proiect care să-ți fi deschis drumul în acest sens? La ce ți-a servit proiectul, dacă a fost o provocare dată sau o soluție pentru o temă x… Și mai departe, alte aspecte pe care le consideri importante.   

Alexandra Floarea: Conexiunea cu proiectele de NFT-uri Reheart și ILuminary au venit printr-o cunoștință comună și m-au scos din zona de confort, expunându-mă unei lumi noi, digitale, și cu un scop bine definit.

Din aceeași curiozitate spre noutate am ales să-mi folosesc și să-mi adaptez cunoștințele vizuale personale pentru a crea o serie de ilustrații care să servească din punct de vedere estetic ca interfață în proiectele REHEART, în prima fază, iar acum în iLUMINARY.

Ilustrațiile NFT, de fapt, servesc proiectelor și au fost create pentru utilitatea lor complexă, făcând totodată legătura între privitor/ cumpărător/ investitor și produs.

Roxana Ionescu: Mulțumesc, Alexandra!