Am pregătit un set de întrebări prin intermediul cărora vom prezenta atât latura de antreprenor cultural, cât și cea dedicată activităților umanitare inițiate de Patricia Roxana Brohanschi, în calitate de directoare a festivalurilor Classix și Rocanotherworld din Iași și preșendinte al Asociației Industrii Creative.  

Încă de mica ai fost atrasă de domeniul artistic și se pare că nu ai amânat prea mult momentul în care ai devenit promoter și organizator de evenimente. Ne poți spune cum a început aventura ta în antreprenoriatul cultural cu Showberry?

Patricia Brohanschi: Aventura în antreprenoriatul cultural cu Showberry a început în 2015, odată cu finalizarea studiilor de master în Publicitate și Relații publice, când am fost pe lista unor finanțări europene pentru start-up. Momentul respectiv a fost unul definitoriu, deoarece eram cu un picior de plecare din țară. Faptul că mă număram printre beneficiari, a reprezentat un factor decisiv în a rămâne. Practic, acesta a fost imboldul de care aveam nevoie pentru a începe să fac lucrurile pe cont propriu. Totodată, puteam să lucrez direct pe partea de branding și cu mentorul meu de la acea perioadă, Ioan Dan Niculescu, cunoscut sub numele de Roca.

Astfel, în 2016 s-a născut Showberry, care m-a propulsat din mediul academic în antreprenoriat. Am început cum se începe, cu evenimente mici și nișate, aducând o nouă dimensiune comunității artistice locale. Vara aceluiași an mi-a adus și unul dintre cele mai mari șocuri trăite, prin accidentul lui Niculescu. Acel moment, însă, a dat naștere și festivalului caritabil Rocanotherworld, care a continuat să crească și să adune din ce în ce mai mulți participanți de la o ediție la alta.

În 2020, am creat un nou festival de succes, Classix, consolidând astfel reputația Showberry ca promoter, alături de evenimentele adiacente.

Ne poți povesti mai multe despre provocările și recompensele de a fi fondator și director al festivalurilor Rocanotherworld și Classix Festival și de a promova muzica underground, rock, clasică și jazz în nord – estul României?

Patricia Brohanschi: Faptul de a fi fondator a două festivaluri cred că mi-a adus o maturizare forțată pe care a trebuit să mi-o asum de la vârstă relativ fragedă, de 24 – 25 de ani. Alături de bucuria de a crea un univers care să încânte publicul, am descoperit ce înseamnă responsabilitatea și asumarea.

Acum, uitându-mă înapoi, nu știu dacă aș mai avea același curaj pe care l-am avut la început. O doză de nebunie e mereu binevenită dacă se află în echilibru cu pragmatismul. Ai nevoie atât de pasiune, cât și de curaj, mai ales dacă vrei să aduci un plus de experiență și calitate proiectelor tale.

În ceea ce mă privește, cred că le-am avut pe ambele. Plus că la început am avut de dovedit mai mult, din perspectiva unei femei minione și tinere. Din păcate, da, oricât de mult ne-am poziționa în discurs ca fiind o țară europeană și deschisă, când vine vorba de roluri de conducere sau decizie, mai ales în industria evenimentelor, încă ne lovim de preconcepții misogine care îngreunează întreg procesul.

De asemenea, atragerea de parteneri care să te susțină reprezintă o altă provocare majoră atunci când vorbim de organizarea unor festivaluri care nu se întâmplă în București, cum a fost în cazul nostru.

foto: Elegantly Tasted

Partea bună este că de cele mai multe ori satisfacția finală întrece orice impas întâlnit. Entuziasmul de a lucra în echipe creative, onoarea de a cunoaște experți și artiști pe care altfel nu ai avea posibilitatea să-i întâlnești, alături de emoția pe care o regăsești în rândul publicului, compensează orice.

Iași a devenit o destinație reper pentru iubitorii de muzică clasică din Europa, dar și important punct de atracție pentru tinerii artiști și muzicienii cu nume rezonante de pe întreg mapamondul prin intermediul Classix Festival și activitățile sale conexe. Ne poți povesti mai multe despre programele Classix in Art și Classix in Focus?

Patricia Brohanschi: Classix mereu a fost gândit ca fiind un festival de tip portal. Un portal între lumi, generații, arte și idealuri. Ne-am dorit un concept fresh, calitativ, care să treacă de granițele evenimentelor tradiționale precum și de granițele țării.

Ne-am dorit să oferim o experiență festivalieră actuală, în care cei prezenți să se bucure atât de concertele propriu-zise, cât și de activitățile adiacente. De la videomapping, light design, butaforie, instalații, recepții, dezbateri, vernisaje, expoziții, masterclasses, burse, proiecții de film, Classix a oferit o aventură contemporană complexă.

Classix in Focus, parte integrantă a festivalului, a debutat încă de la prima ediție cu o serie de discuții și paneluri, cu rolul de a facilita colaborărilor artistice, educaționale, interdisciplinare și de business, între cei la început de drum și profesioniștii din domeniu, atât din România, cât și din străinătate. An de an, această umbrelă educațională a fost dezvoltată atât pe orizontală, cât și pe verticală, de la numărul de invitați la diversitatea activităților. Alături de discuțiile de tip round-table, regăsim în programul festivalului tururi ghidate, expoziții, vernisaje, proiecții de film, iar ediția din 2021 ne-a adus chiar și o lansare de carte.

2024 va veni cu o nouă serie de proiecte conexe, cu sprijinul partenerilor culturali, unde ne vom întâlni cu experți din varii domenii, ne vom bucura de proiecții de film și alte suprize pe care urmează să le anunțăm cât de curând.

Classix in Art, cea de-a treia componentă a festivalului, a luat naștere în 2021 ca nevoie de sprijin pe timp de pandemie. Acesta reprezintă un program de burse de creație ce încurajează practica artistică și perfecționarea celor la început de drum. Până în prezent, Classix in Art a oferit 15 burse la nivel național în cuantumul a 15 000 euro și 121 de sesiuni de masterclass. Anul acesta, vom oferi o nouă serie de masterclasses în muzică, susținute de artiști internaționali, unde îi invităm pe toți cei la început de drum să se înscrie.

Cum vezi rolul festivalurilor în revitalizarea culturală a orașului Iași și în promovarea unui spirit proactiv și participativ în societate?

Patricia Brohanschi: Născută și crescută la Iași, am simțit și am trăit direct dezvoltarea armonioasă a orașului. Așa cum spuneam la începutul interviului, în copilărie și adolescență variantele de petrecere a timpului liber sau de implicare în comunitate erau limitate. De aici, atât nevoia, cât și succesul proiectelor pe care le-am realizat.

Privind înapoi, cred că am avut parte și de un strop de noroc în ceea ce privește sincronicitatea cu ceea ce se întâmpla la nivel local, național și internațional. La vremea respectivă, evenimentele independente abia începeau să se dezvolte, iar festivalurile capătau ușor ușor conturul propriu.

Rocanotherworld, spre exemplu, a prins viață aproape de la sine, cu ajutorul comunității. Pentru mine acest festival reprezintă o lecție că se poate și altfel. Dacă le dai oamenilor exemple viabile și ajung să rezoneze cu cauza ta, munții chiar pot fi mutați din loc. Ne-a impresionat întotdeauna numărul mare a celor care doreau să se implice. Iar aici nu vorbesc despre sutele de voluntari din timpul evenimentului, ci despre cei din echipa de organizare, care erau dispuși să își dedice timpul liber proiectului. Să nu uităm că munca din spatele unui festival este frumoasă, dar extrem de solicitantă din punct de vedere psihic, mental și emoțional.

Suntem bucuroși să știm că am influențat și am format generații întregi de voluntari de liceu și facultate, precum și specialiști în domeniul organizării de evenimente. Am oferit practic oportunitatea multora de a învăța și a se dezvolta în această direcție. Cel puțin, la nivel local, cred că sunt puține persoane active care să nu fi fost atinse de energia și spiritul Rocanotherworld sau Classix. Numeroase persoane care organizează acum sau fac lucrurile să se întâmple, au crescut alături de noi, ceea ce este foarte onorant.

Cum încurajezi și susții artiștii locali prin festivalurile pe care le organizezi și ce rol joacă aceste evenimente în promovarea și susținerea artiștilor emergenți?

Patricia Brohanschi: Încă de la primul proiect pe care l-am avut sub umbrela Showberry, ne-am dorit un performance cu artiști locali, dar cu renume național. Cred foarte mult în mixul dintre oamenii energici, talentați, la început de drum și cei care au deja experiență în domeniu.

La festivaluri am făcut același lucru. De la oamenii din echipă, furnizori și artiști, mereu am încercat să creăm o punte între local, național și internațional, experți și emergenți, tocmai pentru a descoperi și a promova noi talente.

Pe scena Rocanotherworld au performat multe trupe fresh, care ulterior au descoperit succesul, iar unele proiecte au luat naștere în cadrul festivalului. Practic, noi ca organizatori asta facem. Aducem oameni, gânduri, idei și proiecte împreună, în fața publicului. Conturăm contexte.

La Classix este aceeași poveste. Atât prin componenta concertistică și mixul de artiști locali și internaționali, cât și prin activitățile conexe, care le oferă oportunitatea celor la început de drum să se facă auziți și să cunoască diverși experți.

Proiectul educațional #Preƨent oferă acces la educație alternativă pentru copii instituționalizați. Cum a luat naștere această inițiativă și care sunt planurile viitoare pentru aceasta?

Patricia Brohanschi: #Preƨent s-a înfiripat natural în activitatea pe care o desfășor, alături de Showberry este și Asociația Industrii Creative, a cărei președinte sunt începând din 2018. Acesta dezvoltă proiecte care urmăresc creșterea industriilor creative, funcționează în scopuri culturale, economice, sociale, educative și umanitare, iar proiectul educațional #PREƧENT vine minunat în completarea activității AIC.

Acesta facilitează accesul la educaţie alternativă pentru copiii instituționalizați, din medii defavorizate, în vederea egalităţii de şanse și integrarea în societate. Specialiști din diverse domenii susțin sesiuni de formare sub formă de module, cu material cognitiv de calitate, prezentat într-o formulă relaxată și creativă.

Cu ajutorul lui ne-am dorit să creăm cu cadru echitabil pentru educarea copiilor prin intermediul modalităților alternative, precum și conștientizarea importanței accesului la material educațional profesionist ca metodă de reducere a diferențelor sociale, orientare în carieră și creșterea stimei de sine.

Început în 2020, a fost dezvoltat în 12 centre de rezidență din 5 județe din Moldova, prin 27 de ateliere distincte, 38 de traineri, 361 de sesiuni și 731 de beneficiari, pe care ne dorim să îl reluăm cât de curând.

foto: Classix 2023, @the_phope-373

Cum ai reușit să dezvolți și să menții proiecte precum Sinestezia în timpul pandemiei?

Patricia Brohanschi: Proiectul Sinestezia a luat naștere în pandemie atât pentru a veni în întâmpinarea artiștilor care aveau activitatea periclitată, cât și pentru publicul care era avid după evenimente.

Faptul că l-am gândit de la 0, în contextul respectiv, a fost mult mai ușor. Aveam limitările legate de pandemie și am construit în jurul lor. Deja aveam experiența unor ediții hibride și pandemice pentru Rocanotherworld și Classix, încât, la nivel de echipă sau implementare, ne-a fost mult mai ușor să calibrăm totul.

Din păcate, însă, am reușit să-l readucem la viață abia după încă doi ani, iar în toamna anului 2023 o nouă ediție de experiențe sinestezice a bucurat ieșenii. Am păstrat structura inițială cu instalații interactive, ateliere, performance-uri și concerte și i-am dat un suflu nou, adaptat unui context normal, non-pandemic.

Cum încurajezi și susții implicarea comunității și voluntariatul prin evenimentele pe care le organizezi?

Patricia Brohanschi: Încurajarea și implicarea comunității cred că ține foarte mult de natura proiectelor pe care le desfășurăm. La toate inițiativele noastre, indiferent dacă erau din zona culturală, socială sau educațională, ne-am dorit și ne-am canalizat eforturile de a ajuta acolo unde este cu adevărat nevoie. Iar dacă cauzele alese și intențiile sunt sincere, oamenii te urmează. La noi, cel puțin, asta funcționează. Contează puterea exemplului și suntem conștienți că pentru mulți, noi reprezentăm un model.

În Iași putem spune că am dat o modă voluntariatului. Desigur, nu suntem singuriii care facem asta. Cei de la Filit sau Serile Filmului Românesc încurajează foarte sănătos cultura aceasta.

Pe noi ne-a surprins plăcut să aflăm că ideea de fi voluntar la Classix e ceva cool și dorit de cei tineri. Și spun asta pentru că vorbim de un festival de muzică clasică care nu pare la fel de atractiv ca un eveniment mainstream. De Rocanotherworld nici nu mai spun, unde am avut peste 1000 de voluntari oficiali, iar primele ediții au fost organizate pro bono.

Care sunt lecțiile pe care le-ai învățat din experiențele tale ca antreprenor cultural și cum te-au ajutat acestea în dezvoltarea ta personală și profesională?

Patricia Brohanschi: Cred că printre principalele lecții pe care le-am învățat ca antreprenor cultural sunt cele legate de răbdare, încredere și toleranță.

Răbdare, pentru că rezultatele frumoase nu vin ușor și e nevoie de multă muncă pentru a face performanță; încredere că totul se așează iar fiecare hop, oricât de dificil ar părea, va trece și te va duce undeva mai bine, iar toleranța, prin faptul că suntem cu toții diferiți și e important să ne acceptăm așa cum suntem. E important să privim lucrurile din alte perspective. Adevărul are mai multe nuanțe.

Cum vezi viitorul festivalurilor și al scenei culturale în România, în special în contextul post-pandemic?

Patricia Brohanschi: Consider că pandemia a schimbat complet piața evenimentelor peste tot. Dacă între 2020 și 2022 numărul acestora era limitat, 2023 a adus un număr mult mai mare decât în 2019, rezultând o scădere a calității, având o piață suprasaturată. Iar asta am sesizat-o mai mulți oameni din industrie.       

Numărul de concerte a crescut, numărul de festivaluri a crescut, dar publicul și oamenii din spate au rămas aceeași. Ceea ce nu e sustenabil. Cel puțin 2023 a fost un an ciudat pentru mulți organizatori de evenimente. S-a muncit mai mult, pentru mai puțin. Cred că s-au pierdut mai mulți bani decât la inițiativele din pandemie. Iar aici e de vină și inflația care ne-a afectat pe mulți.

Legat de viitor, în 2024 și în anii următori, cred că se vor cerne multe proiecte, rămânând mai puține. Terminarea pandemiei a atras cu sine o falsă impresie că oricând, oriunde și oricine poate organiza un eveniment, iar singura problemă era cea legată de reglementările pandemice. Mulți nu s-au mai gândit la piața de evenimente per se. Cunosc multe restructurări la nivel organizatoric și multe schimbări vor începe să se resimtă și pe piață încet, încet. Sperăm, totuși, că acestea vor avea urmări pozitive, iar acest nou ciclu post pandemic să reprezinte doar o maturizare a industriei globale.

Personal, vreau să mă întorc la lecțiile primite legate de încredere, răbdare și toleranță. Lucrurile se vor întâmpla așa cum trebuie să se întâmple; adică în mai bine.

Mai multe informații despre Classix 2024, aici:

Descoperă dorința la Classix Festival 2024 – Music | Classix Festival | Județul Iași

Classix 2024: un festival – experiență – Music | Classix Festival | Județul Iași