Expoziția artistei japoneze Yayoi Kusama, deschisă în a doua jumătate a lunii februarie, la muzeul Hirshhorn din Washington, SUA, a strâns un număr record de vizitatori în prima săptămână de la deschidere, scriu ziarele internaționale. Nici nu e de mirare, fiind una dintre rarele ocazii în care pot fi admirate 6 camere cu oglinzi realizate de artistă.

Expoziția „Yayoi Kusama: Infinity Mirrors” a fost vizitată de aproximativ 14.000 de persoane în primele 7 zile. Pentru a face față cererii, reprezentanții muzeului au hotărât prelungirea programului de vizitare pentru una din zilele săptămânii.

În săptămâna deschiderii expoziției artistei, muzeul a fost vizitat de peste 32.000 de persoane, un record pentru cei 43 de ani de existență ai instituției, scrie bizjournals.com.

Cererea pentru bilete este enormă, spun reprezentanții muzeului. Elizabeth Duggal a declarat, pentru Washington Post, că sunt recunoscători pentru entuziasmul cu care publicul a primit expoziția artistei.

„Monitorizăm constant situația și încercăm să îmbunătățim pe cât putem experiența persoanelor care vin să viziteze expoziția artistei”, a spus Duggal.

Expoziția „Yayoi Kusama: Infinity Mirrors” este o celebrare a artistei japoneze în cel de-al 65-lea an al carierei și promite să fie unul dintre cele mai importante evenimente artistice ale anului.

Yayoi Kusama: Infinity Mirrors” conține 6 camere de oglinzi infinite alături de alte 60 de lucrări și instalații ale artistei.

Acesta este cel mai mare număr de camere de oglinzi infinite aflate într-un singur loc în același timp. Camerele de oglinzi infinite, cu diverse elemente grafice precum dovleci strălucitori, modele geometrice psihedelice, au devenit un fenomen cultural cunoscut în toată lumea, potrivit afisha.md.

Organizatorii promit „o călătorie de neuitat prin mintea uneia dintre cele mai populare artiste ale lumii”.

3

Infinity Nets Yellow – pinterest.com

Infinitate

Lucrările ei de-a lungul timpului se remarcă prin dorința artistei de a ilustra infinitatea. Un exemplu este lucrarea ei din 1960, „Infinity Nets Yellow”, elemente grafice în formă de fagure de miere în galben și negru. Instalația poate fi vizitată zilele acestea la Washington.

În anii ’60, Kusama a creat și o serie de sculpturi intitulată „Accumulation”. Artista a atașat de obiectele de mobilă mai multe elemente în formă de falus, exprimându-și, astfel, frica de sex. După ce și-a dat seama cât efort implică realizarea unei multitudini de obiecte, aceasta a început să folosească oglinzile pentru a crea un efect de repetiție, iar de atunci arta ei nu a mai fost la fel.

4

Infinity Mirrored Room—Love Forever. Sursa foto: www.nytimes.com

În expoziția de la Washington poate fi vizitată și o cameră de oglinzi numită „Infinity Mirrored Room—Love Forever”. Aceasta este o cameră hexagonală înconjurată de oglinzi, iar în interiorul ei se află forme geometrice strălucitoare.

5

Infinity Mirrored Room – All the Eternal Love I Have for the Pumpkins, 2016. Credit: Tyrone Turner /The New York Times

O altă cameră a oglinzilor, numită „Infinity Mirrored Room – All the Eternal Love I Have for the Pumpkins”, este și ea expusă în Washington. În această cameră se găsesc o multitudine de obiecte în formă de dovleac, de culoare galbenă acoperite de puncte negre de diferite mărimi.

Terapie prin artă

Yayoi Kusama s-a născut în Matsumoto, Japonia, în anul 1929. Din timpul copilăriei, Kusama a suferit de halucinații puternice, iar familia ei a întâmpinat multe probleme. Aceasta a crescut alături de un tată care își înșela soția si o mamă abuzivă.

A experimentat suprarealismul și arta abstractului încă din timpul studenției, trecând peste obstacolele pe care le întâmpina ca femeie în domeniul artei.

În anul 1957, a plecat în Statele Unite ale Americii, stabilindu-se mai întâi în Seattle, pentru un an, iar mai apoi mutându-se definitiv în New York.

Yayoi Kusama – www.artnetnews.cn

La începutul anilor ‘70, starea de sănătate a  artistei s-a înrăutățit. În 1973 s-a retras în Japonia, iar în 1977 s-a internat într-un spital psihiatric unde se află, încă.

Cu toate acestea, scriu cei de la New York Times, artista își continuă munca. De atunci a publicat cel puțin două cărți și și-a creat o reputație solidă în Japonia. În anul 1993 și-a reprezentat țara la Bienala din Veneția. A creat versiuni noi ale instalațiilor de la începutul carierei, iar în 2009 a realizat picturi cu teme vesele. O parte din ele pot fi vizitate la expoziția de la muzeul Hirshhorn din Washington.

Expoziția poate fi vizitată până pe data de 14 mai 2017.

de Adela Cândea