Regizorul Eugen Jebeleanu montează un nou spectacol la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, după un text scris de Arthur Miller, în anii 60.

Vedere de pe pod este un spectacol despre refugiați, despre pasiune, trădare, vină, emancipare și nevoia acută a libertații.

„E un spectacol, din punctul meu de vedere, extrem de emoțional, un spectacol care în același timp vorbește despre niște probleme din societate. Chiar dacă textul a fost scris în anii 60 și vorbește despre probleme imigranților sicilieni în America, în perioada anilor 50, din păcate și în același timp, interesant ca analiză, e faptul că se regăsesc foarte multe din aceste povești în actualitatea noastră. De exemplu, tot ce se întâmplă cu refugiații sirieni azi în Europa. Și ce m-a interesat când am ales textul acesta a fost tocmai paralela care se face între trecut și prezent și faptul că s-au schimbat foarte puține lucruri în felul în care acționăm. Ce s-a schimbat sunt mai degrabă ierarhiile.

Spectacolul, și asta este calitatea enormă a textului lui Miller, nu este nici didact, nici moralizator, nu este un spectacol care să aibă un gen de teatru angajat la nivel de revendicare a vreunui mesaj, ci este un text care analizează niște situații. Chair dacă vorbim despre niște teme ale societății, este o poveste despre viață, despre trădare, despre emancipare, despre aceleași sentimente pe care le trăim toți oamenii, indiferent de unde suntem”, spune regizorul Eugen Jebeleanu.

Spectacolul are avanpremiera vineri, 13 aprilie, de la ora 19.00, pe scena Teatrului Național Radu Stanca, iar premiera se joacă sâmbătă, 14 aprilie, de la aceeași oră.

„În anii ’50, America era un refugiu pentru imigranții europeni care voiau o viață decentă pentru ei și pentru familiile lor. Azi, Europa este un refugiu pentru milioane de victime ale războiului civil din Siria, care își părăsesc țara pentru a-și salva viața. Asemănările sunt flagrante, iar omenirea este din nou neputincioasă în fața tragediei umane provocate de teroare și, din păcate, raspunde adesea cu ură și dispreț.

În ultimii ani, tot mai multe povești despre refugiați circulă pe la urechile noastre, uneori anecdote nefondate, alteori chiar informații teribil de înfiorătoare și totuși extrem de adevarăte, imagini crude și brutale, ca de exemplu fotografia micuțului Eylan, găsit mort pe o plajă din Turcia, în urma unui naufragiu pe mare. În ultimul an, astfel de refugiați clandestini, printre care o mulțime de copii, au ajuns și la malul Mării Negre, cerând ajutor și găzduire, după ce alte sute de oameni s-au înecat pe mare, în drumul lor spre « libertate ».

Piesa lui Arthur Miller este un astfel de fapt divers, aparent banal, din New York-ul anilor ’50: doi frați imigranți sicilieni, Rodolpho și Marco, apar în casa lui Eddie Carbone, hamal pe cheiurile din Brooklyn, care le oferă un cămin pentru o perioadă de vreme. Katie, nepoata sa, se îndrăgostește de unul dintre băieți, iar acest eveniment declanșează un dezechilibru major atât în familia sa, cât și în rândul comunității, a diasporei, provocând un conflict de interese care ajunge în final pe mâinile justiției.”

—————————

Vedere de pe pod

TRADUCEREA: Dan Sociu
REGIA: Eugen Jebeleanu
DRAMATURGIA: Eugen Jebeleanu și Ioana Moraru
SCENOGRAFIA: Velica Panduru
MUZICA ORIGINALĂ: Rémi Billardon
ASISTENT REGIE: Corina Predescu
ÎN DISTRIBUȚIE: Mihai Coman, Andrei Gîlcescu, Raluca Iani, Simona Negrilă, Ioan Paraschiv, Vladimir Petre, Viorel Rață, Vlad Robaș, Ciprian Scurtea, Cristian Timbuș, Cendana Trifan
Preţ bilet: 25 lei / 20 lei;

 

credit foto: Dragoș Dumitru