Tripticul „Freedom, Tristan și Isolda. Vorbind despre Isolda, Straussiana” prilejuiește spectatorilor Teatrul  de Balet Sibiu o întâlnire memorabilă cu baletul clasic și neoclasic sub semnătura coregrafică a maestrului Mihai Babușka și a coregrafei neozeelandeze Aleisha Gardner.

Imediat ce se stinge lumina, „Freedom”, primul moment al tripticului, transportă publicul, toropit de căldura de afară, într-un decor hibernal, juxtapunând imaginea zăpezii viscolite cu sonoritatea aproape lugubră a vântului, ce se adaugă tempo-ului muzical. Pe scenă se ivește mai întâi Marco Palamone și apoi Gabriella Delgado. Mișcările lor concentrează într-o unică expresie vocabularul baletului clasic și libertatea de expresie a dansului contemporan, grația stilului tradițional și energia, ritmul alert, asimetria celui modern.

freedom_tbs

A doua parte a tripticului, „Tristan și Isolda. Vorbind despre Isolda“, debutează cu un moment poetic susținut de actrița Emőke Boldizsár, ce creează o binevenită introducere în tema iubirii: „..Iubești când simțuri se deșteaptă, când întreaga făptură cu schimbul odihnă- furtună este în aceeași măsură și lavă pătrunsă de lună…“. Coregrafia clasică realizată de Mihai Babușka și copleșitoarea muzică a lui Richard Wagner vorbesc publicului prin intermediul simțurilor, făcându-l să perceapă într-un mod cu totul aparte forța sentimentului ce-i leagă pe cei doi îndrăgostiți, interpretați de Adela Floricioiu și Joshua Legge. Limbajul iubirii se compune din mișcări fluide, grațioase, din piruiete, elemente de balans și simetrie. Filtrul magic sorbit de protagoniști îi îndeamnă la gesturi tandre, căutări fierbinți și îmbrățișări pătimașe, în timp ce muzica romantică se revarsă aidoma mării înspumate (sugestiv este video design-ul lui Liviu Cornea), ce îi poartă pe cei doi îndrăgostiți spre țara regelui Mark de Cornwall (Jonathan Milton), viitorul soț al Isoldei și unchiul lui Tristan. Obstacolele ce se ivesc în calea dagostei lor sunt sugerate prin efecte speciale: fumul greu ce îmbracă scena și proiecțiile video (marea legănată de valuri și soarele ca o stea arzândă).

freedom_balet

Momentul de maximă tensiune a spectacolului este marcat de apariția regelui măcinat de gelozie (Jonathan Milton) și a mesagerului său (Răzvan Iacob), având ca misiune uciderea lui Tristan. Lupta celor doi este inegală, fiindcă rănit cu o lance otrăvită, acesta se prăbușește la pământ, iar apariția tardivă a Isoldei, (înveșmântată în pelerină negră cu glugă), nu îi mai poate salva viața. Suferința ei arde asemenea mingii de foc a soarelui. Își înfășoară iubitul în pelerina neagră, se rotește, dansează în jurul său, pe o muzică plină de patos, apoi se întinde deasupra lui, imaginând cu mișcare mâinilor înălțarea duhului ei în lumina focalizată ce vine de sus.

În încheierea serii, „Straussiana” oferă un colaj muzical din lucrările compozitorilor Johann Strauss și Ernő Dohnányi, într-o coregrafie realzată de Mihai Babușka și Aleisha Gardner. Momentul debutează cu interpretarea vocală a Myrnei Squire și continuă cu fragmente de balet clasic (pas de deux, pas de trois, ansamblu, etc.), ce oferă publicului o adevărată delectare vizuală și sonoră.

freedom_balet-sibiu

Ținutele de gală, eleganța dansatorilor, mișcările unduitoare, ridicările, piruetele, poantele, se înscriu unei palete muzicale pline de culoare, dinamism, distincție. Dintre balerini se remarcă personajul majordonului (Kenicvhi Murata), puțin turmentat, ce adaugă o notă comică, acestui regal dansant, înveselind audiența.

Tripticul „Freedom, Tristan și Isolda. Vorbind despre Isolda, Straussiana”, a avut premiera miercuri, 28 iunie 2017 și se va relua vineri, 7 iulie 2017, de la ora 19:00, pe scena Redal Expo Sibiu.

credit foto: TBS, fotograf: Ovidiu Matiu