Raiffeisen Bank a ales să fie partener de tradiție al unora dintre cele mai importante manifestări culturale românești. Investește anual în comunitate aproximativ 2 milioane de euro, iar angajații săi se implică activ în acțiuni de voluntariat. Din 2008 a devenit partener al Festivalului Interna­țional de Teatru de la Sibiu. FITS și Raiffeisen au în comun principii solide ce țin de calitate, excelență și dialog. Despre parteneriate, valori și cei 20 de ani de când sunt pe piața românească, am vorbit cu Corina Vasile, director de comunicare și Relații Publice al Raiffeisen Bank.

Banca investește anual în comunitate aproximativ 2 milioane de euro și angajații săi se implică activ în acțiuni de voluntariat. Cum se îmbină activitatea de business cu proiectele sociale la care echipa Raiffeisen Bank ia parte cu atâta pasiune?

Și în business, și în comunitate, noi ne considerăm un catalizator. În business, ținem economiile oamenilor în siguranță, dar le și transformăm în capital, în alte afaceri productive care pun în practică ideile bune ale unor antreprenori și îmbunătățesc viața unor oameni. De fiecare dată când un client de-al nostru face o plată rapidă și în sigurantă, în spate sunt oamenii și sistemele de la Raiffeisen. Și de fiecare dată când venim cu ceva nou, în spate sunt de multe ori idei și sugestii pe care le primim de la clienți. Dincolo de bani și de aspectele tehnice, bankingul este un schimb permanent în care dai și primești, totul bazat pe un fundament de încredere reciprocă, de responsabilitate. În afară de asta, businessul nostru este, în esență, atât de performant și de bun cât este comunitatea unde operăm. Când spun comunitate mă refer la tot ceea ce intreprinde țesătura economică și socială dintr-un anume loc ca să aducă prosperitate și încredere – sau dimpotrivă. Din acest motiv, este normal să ne implicăm în toate comunitățile unde suntem prezenți. Bankingul îndeplinește o funcție socială care nu se oprește la ușa agenției și din acest punct de vedere businessul și proiectele sociale sunt delimitate numai convențional, în realitate merg împreună.

Raiffeisen Bank recunoaște arta și cultura drept domenii de excelență și a ales să fie partener de tradiție al unora dintre cele mai importante manifestări culturale românești, printre care și Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu. Care sunt criteriile de selecție ale proiectelor pe care le susțineți? Menționăm că sunteți parteneri de tradiție și la Festivalul Internațional George Enescu, Festivalul Internațional de Film Transilvania, Festivalul Internațional de Muzică SoNoRo sau Undercloud.

Noi suntem acolo unde sunt clienții noștri și, în general, cei cu care împărtășim aceleași valori. Suntem în același timp o banca internațională, ori arta și cultura sunt domenii care pun România pe harta lumii în modul cel mai bun cu putință. Este normal să fim parteneri cu evenimente culturale de calitate, în care rolul nostru este să facilităm o promovare mai amplă a acestor evenimente de valoare, la care să aibă acces cât mai mulți oameni. Nu în ultimul rând, suntem o bancă activă în aproape 200 de localități din România. Festivalul de Teatru de la Sibiu, cu cele 503 evenimente anunțate pentru anul acesta, are un impact enorm în cifre, dar și în conștiința și memoria oamenilor care interacționează în orice fel cu festivalul. Este o sărbătoare pentru oameni, în sălile de spectacol, dar și pe stradă și în spații neconvenționale. Este un exemplu de restaurare și punere în valoare prin cultură a unui întreg oraș.

La ceas aniversar, dacă privim în urmă, ce înseamnă cei 20 de ani de existență a Raiffeisen Bank în România?

Foarte mulți oameni. Peste două milioane, dacă numărăm clienții pe care îi deservim; câteva zeci de mii, dacă socotim angajații, foști și actuali – o veritabilă școală de banking. Multe premiere pe piața bancară – de la «doborârea» istorică a ghișeelor în 2003 (pentru cine nu știe sau nu-și mai amintește, până atunci clienții interacționau cu funcționarii bancari printr-un ochi de geam, cât să treacă hârtiile și puține cuvinte), la primul call-center din sistemul bancar românesc sau până la primul program de granturi pentru organizațiile guvernamentale mai mici, Raiffeisen Comunități. Mult efort și mulți bani (în jur de 20 de milioane de euro) investiți în proiecte culturale, sociale, de mediu și stil de viață sănătos în comunitățile unde operăm.

Președintele Raiffeisen Bank, domnul Steven van Groningen, locuiește în România din 2001, de când conduce echipa Raiffeisen. Ce înseamnă să ai un președinte cu o personalitate atât de puternică și cu o cunoaștere profundă a vieții din România, sub toate aspectele ei?

Despre Steven s-a spus adesea că este mai român decât mulți români sau că ar fi cel mai român dintre străinii care trăiesc în România. Sau că este pe jumătate român, dat fiind că soția sa este campioana noastră olimpică Valeria Răcilă. Este de notorietate și că domnul Guvernator Isărescu când îi spune pe nume, îi spune Ștefan, ca unui om al locului. Cert este că, într-adevar, rar mi-a fost dat să văd un om care să nu fie născut și crescut în România și care să înțeleagă mai bine toate aspectele vieții de aici. Ceea ce nu înseamnă că i-a fost ușor, mai degrabă că a vrut și a făcut efortul să înțeleagă, să cunoască personal locuri și oameni. Chiar acum încheiem o serie de întâlniri în nouă orașe cu toți colegii noștri – câteva mii de oameni, cu care a interacționat personal, împreună cu ceilalți colegi din conducerea băncii. A citit povești pentru copiii săraci din sate uitate de lumea de la oraș, a mers pe bicicletă în inima Transilvaniei și a urcat munții Călimani, la fel cum a vizitat sute de clienți de peste tot din țară. Steven este un om cu principii solide care gândește și acționează pe termen lung, ceea ce explică și stabilitatea în echipa de management, dar și rezultatele bune obținute în mod sustenabil. Merită spus că din cei șapte membri ai Board-ului, patru sunt români și că toți patru lucrează de 15 ani în Raiffeisen Bank România, au crescut și au promovat pas cu pas în echipa noastră; și despre ceilalți doi se poate spune că sunt aproape români, deși după nume sunt un american și un bulgar. Și ei sunt în echipa de management și în grup de peste 15 ani. De altfel, echipa este lucrul cu care se mândrește cel mai mult Steven, dacă este întrebat care ar fi prima realizare la care s-ar gândi, din toți anii de președinte de bancă. Să ai un astfel de președinte înseamnă să ai mereu obiective foarte ambițioase, să faci mereu mai mult și mai bine decât ar putea părea mulțumitor pentru alții, să ceri echipei tale să fie mai bună decât tine, să faci ceva pentru alții fără să ceri nimic în schimb, să îmbunătățești ceva în jurul tău în fiecare zi.