„A fost un concert care pe mine m-a bucurat nespus, pentru că de multă vreme nu s-a mai cântat la Sibiu un oratoriu”, îmi spune un spectator la finalul concertului vocal-simfonic ce a deschis ediția din acest an a festivalulul „Sibiu Opera Festival”.

Pe scena sălii Thalia, duminică seara (20 septembrie) s-a cântat în premieră națională oratoriul Israel în Egipt, de Georg Friedrich Handel. Patru ansambluri profesioniste, 2 coruri din Elveția, alături de membri ai Corului Filarmonicii „Transilvania” din Cluj-Napoca și ai orchestrei Filarmonicii de Stat Sibiu, au impresionat prin omogenitate și armonie. «Este o lucrare de referință în muzica barocă, realizată în parteneriat cu două corale din Elveția: Corul „Cantori Contenti” Zug și Corul Bisericii Sf. Matei ” din Lucerna, sub conducerea muzicală a dirijorului elvețian de origine americană, Stephen Smith. De obicei, astfel de lucrări din acea perioadă se cântă de formații cu o tehnică de interpretare barocă și cu instrumente din perioada barocă, însă, de data aceasta, lucrarea este interpretată de Orchestra Filarmonicii de Stat Sibiu, cu instrumente moderne, dar într-o variantă cât se poate de aproape de cea istorică. Aceea de a nu vibra, de a face dinamică din tensiune de arcuș. Este o tehnică aparte, pe care orchestra noastră a dobândit-o cu ocazia acestui eveniment. Lucrarea a fost prezentată în aceeași formulă în Lucerna, unde am susținut două concerte cu acest oratoriu și a avut un succes imens. Este un parteneriat artistic româno-elvețian pe care am ținut să-l aducem și la Sibiu, pentru că se încadrează foarte bine în festivalul nostru», a spus directorul Filarmonicii de Stat Sibiu, Ioan Bojin, înainte de concert.

Armonie și eleganță

Când a scris această lucrare, Handel a fost în mod clar interest de explorarea corului, atribuindu-i un rol special. Cu 28 de părți corale, doar patru arii, trei duete și trei scurte recitative, „Israel în Egipt” este considerat un mare oratoriu coral, unde Handel a folosit toată știința sa componistică corală. Textul preluat din „Exodul” și din Psalmii 105 și 106, descrie povestea exodului poporului lui Israel în Egipt. În concertul de la Sibiu, dirijorul Stephan Smith a reușit să pună în evidență fiecare detaliu pe care l-a gândit compozitorul, de la preludiul orchestral, recitativele corale și scurtele atacuri orchestrale până la imnurile festive instrumentate și momentele în care soliștii ariilor și duetelor erau în prim-plan.

oratoriu_Filarmonica

„ Relația dintre orchestră și cor a funcționat ireproșabil, se vede că dirijorul e specializat pe astfel de lucrări și cred că poate fi o bucurie pentru Sibiu că a avut parte de acest concert. Mă bucur că Filarmonica din Sibiu a inițiat această ministagiune. Am fost surprins că nu a venit mai multă lume, dar concertul de astăzi sigur va avea răsunet și oamenii vor începe să vină la celelalte evenimente,” îmi spune un spectator. Tot de la el am aflat că oratoriul este un concert programatic, unde tema este pusă pe muzică, iar spectatorul este dirijat direct către subiect. Nu se întâmplă ca la un concert obișnuit unde fiecare poate să recepteze ceea ce doreste, în funcție de trăirile pe care le are în acel moment. De asemenea, și orchestra din aceasta seară a fost una redusă, pentru că nici orchestra lui Handel nu era de mari dimensiuni la vremea respectivă.

Cea de-a IV-a ediție a Festivalului de Operă de la Sibiu a fost deschisă cu o lucrare specială, sunt de părere două spectatoare care au așteptat de multă vreme aceast moment: „Foarte frumos! Este o interpretare deosebită atât a orchestrei cât și a corurilor din Elveția și Cluj, iar soliștii au niște voci extraordinare. Venim cât de des putem la astfel de evenimente pentru că sunt destul de rare în orașul nostru. Poate că într-o zi, o să se înființeze și aici o operă, pentru că avem nevoie.”

spectatori_Thalia

Deși sala Thalia nu a fost plină de spectatori, energia publicului a ajuns până la soliști. Competența tehnică a dirijorului și echilibrul pe care l-a stabilit între  coruri și orchestră, au fost aplaudate minute în șir de spectatori. „Este minunat să fiu aici, în Sibiu și această muzică mă încântă. Iată că am  deschis Festivalul de operă de la Sibiu, cu acest oratoriu, iar pentru mine este o onoare. Am mai fost invitat de două ori la Sibiu până acum, pentru un program de muzică barocă și atunci m-am gândit că am putea face împreună această lucrare. Am cântat-o deja de două ori în Elveția și acum, aici. Publicul a fost entuziast, nu știu dacă toți oamenii au simțit concertul, sper să fie așa, însă pentru noi, momentele în care ne-au aplaudat minute în șir au fost foarte frumoase. Cu mare bucurie o să mai vin la Sibiu, dacă o să fiu invitat”, a spus dirijorul Stephen Smith.

„Sibiu Opera Festival” a început duminică seara (20 septembrie) cu acest concert vocal-simfonic ce aparține barocului muzical. Vor urma și alte seri muzicale, cu recitaluri de lieduri, cantata scenică, spectacol de operă sau musical, până la finalul festivalului, în 4 octombrie. Detalii despre program, găsiți pe www.filarmonicasibiu.ro.

credit foto: Cristian Bîscă