Numărul elevilor care s-au înscris la școlile profesionale a crescut cu aproape șase mii în anul școlar 2017-2018, comparativ cu anul precedent. Însă rămâne în continuare nivelul educațional cel mai puțin reprezentat în învățământul școlar, potrivit ultimelor date publicate recent de Institutul Naţional de Statistică. Lucrurile nu stau bine nici la nivelul învățământului primar sau liceal. Aici, numărul elevilor este în scădere față de anul trecut. Pe de altă parte, abandonul școlar a ajuns la 19%, iar situația cea mai gravă este în rândul elevilor din mediul rural care termină clasa a VIII-a și nu mai merg la liceu sau la o școală profesională din cauza lipsurilor materiale, în cele mai multe cazuri.

Învățământul dual ar putea fi o mare șansă pentru elevii care își doresc o meserie, mai ales că vor beneficia și de sprijin din partea agenților economici. Din 2017, învățământul dual a fost introdus ca formă de organizare a învățământului profesional și tehnic, iar agenții economici sunt cei care au un rol foarte important în susținerea lui.

Compa S.A este una dintre marile companii care se implică continuu în susținerea învățământului dual. Sprijină Liceul Tehnologic „Henri Coandă” din Sibiu încă de la înființare, unde, începând cu anul 2016 elevii pot opta și pentru învățământul în sistem dual, iar cererea este destul de mare. Datorită Centrului de Formare Profesio­nală Compa, unde elevii pun în practică tot ce învață la școală, pregătirea lor după cei trei ani de școală- pentru cei care aleg specializarea operator la mașini unelte cu comandă numerică, și patru – pentru cei care devin tehnicieni mecatroniști, îi recomandă pe piața muncii.

Compa a anticipat mult mai devreme necesitatea implementării unui sistem care să vină în sprijinul pregătirii profesionale a elevilor și studenților, drept urmare, în 2005 a pus bazele acestui Centru de Formare Profesională, care cuprinde în prezent, laboratorul de mașini unelte cu comandă numerică, laboratorul de electronică și automatizări, laboratorul de măsurători 3D și săli de clasă. Până acum, mai bine de 10 generații de elevi de la Liceul Tehnologic „Henri Coandă” au trecut prin acest centru, îmi spune Silvia Vulc, profesor inginer în cadrul Liceului „Henri Coandă” din Sibiu. „Cu sprijinul companiei Compa am avut ocazia să mergem în Franța pentru schimb de experiență la fabrica producătoare de mașini unelte cu comandă numerică pe care le vedeți și în Centru. Apoi, am vizitat și licee care aveau calificările pe care astăzi le avem și noi la liceu, iar de acolo am preluat exemple de bună practică privind organizarea orelor de laborator. De când funcționează Centrul, elevii vin aici, iar toate orele se desfășoară sub îndrumarea mea și a tutorelui care supraveghează procesele pe care noi le inițiem pe aceste mașini. Din punctul meu de vedere, învățământul dual este cel mai bun lucru al învățământului profesional și tehnic din România. Faptul că agenții economici se implică în susținerea unor calificări este foarte important. De ce? Pentru că și specialiștii pe care și-i doresc sunt formați în sensul în care au nevoie și pentru că aceste calificări se cer pe piața muncii. Și atunci elevul optează pentru o calificare pentru care știe că va avea un loc de muncă asigurat. Dacă nu ar fi acest Centru de Formare Profesională Compa, totul s-ar reduce la niște poze și explicații pe tablă la orele de laborator tehnologic. Ori, este altceva că avem posibilitatea să-i predăm elevului și în același timp să îi și arătăm practic.”

Compa2

Centrul de Formare Profesională Compa a fost înființat în 2005 și dispune de o platformă tehnică dotată cu peste 20 de mașini cu comandă numerică ultramoderne, echipate cu sisteme încorporate de gestiune a calității produselor. Dintre acestea, două centre verticale și două strunguri cu comandă numerică sunt special proiectate pentru procesul de învățare. Deja Raul și Paul sunt familizarizați cu aceste mașini. Ei sunt elevi în clasa a X-a la Liceul Tehnologic „Henri Coandă” și au optat pentru învățământul în sistem dual. La o vizită în Centru, ne-au prezentat fiecare mașină  în parte.

„Am venit aici după ce m-au sfătuit prietenii care mi-au spus mai multe despre școala profesională și că pot să am un loc de muncă asigurat. În clasa a IX-a fost destul de greu, apoi încet-încet m-am obișnuit. La fel a fost și când am mers prima dată în fabrică și am văzut cum se lucrează acolo, dar muncitorii ne-au ajutat să ne integrăm repede. Am crezut că nu o să mă descurc, dar acum am învățat atâtea lucruri pe care, sigur în altă școală nu aș fi avut posibilitatea să le învăț. De la începutul clasei a X-a, am început să venim în Centrul de Formare Profesională la orele de laborator. Și e foarte bine pentru că aici învățăm tot ce ni se predă în teorie la școală. De mic m-a pasionat mecanica, mai am un an de zile și sper să fie destul de bine. La final o să am calificarea operator la mașini cu comandă numerică. Cred că o să rămân să lucrez aici pe viitor. Am planuri să merg și la seral și să-mi dau bacul, apoi, dacă merg și mai departe cu studiile, voi vedea”, îmi spune Raul. La finalul discuției ține să precizeze cât de important este ca la absolvire să obții o calificare și un loc de muncă sigur.

De celalată parte, Paul a ales specializarea de operator la mașini cu comandă numerică pentru că e foarte căutată pe piața muncii. „Am zis hai să încerc să văd dacă îmi place. Apoi m-au atras toate beneficiile, în special că după ce termin școala am un loc de muncă asigurat. Nu știam nimic când am venit aici, dar cu timpul și cu ajutorul profesorilor și al colegilor am început să învăț. Și părinții m-au sfătuit să vin aici pentru că dacă voi lucra la această companie am șansa să avansez, nu vreau să rămân un simplu muncitor. Mi-am propus să dau și bacalaureatul și apoi om vedea. Disciplinele de specialitate care presupun și activități pratice sunt preferatele mele. Învățăm despre piese, despre mașinile pe care vom lucra. În atelierele de producție vedem totul pe viu, iar în centru ni se prezintă situații pe care s-ar putea să le întâlnim după ce ne angajăm. Vlad, tutorele nostru, ne arată cum să procedăm în acele situații. Ne arată cum să reglăm mașina, ce cote trebuie să dăm și tot felul de lucruri utile. Îmi place aici că oamenii chiar sunt dispuși să ne învețe.”

Vlad Mihuț este tutorele care coordonează și monitorizează activitatea elevilor care vin în centru. În același timp este și student la Facultatea de Inginerie din cadrul ULBS. În anul II de facultate a venit prima dată la Compa în practică, iar după primele săptămâni s-a hotărât că vrea să lucreze aici.

Compa-centru

De aproximativ 10 luni de zile gestionează tot ce se desfășoară în Centrul de Formare Profesională-Compa, de la documentație, aparatură de măsură și control, mașini unelte cu comandă numerică până la formarea personalului nou angajat în COMPA, a elevilor Liceului „Henri-Coandă” și a studenților Facultății de Inginerie ”Lucian Blaga” Sibiu. „Prima întâlnire cu elevii a fost foarte plăcută pentru că erau destul de curioși, iar eu am încercat să îi fac să înțeleagă ce se întâmplă mai exact într-un proces de prelucrare al unei anumite piese. Îmbinând partea teoretică cu partea practică, și aici mă refer la programarea mașinilor unelte cu comandă numerică din Centrul de Formare, ei ajung să înțeleagă anumite lucruri care le vor fi de folos pe viitor, dacă vor opta să aleagă o meserie ce se va desfășura într-o fabrică auto. Aici au posibilitatea să vadă tehnologia existentă la ora actuală în cadrul unei companii constructoare de piese auto. Toți elevii de la Liceul „Henri Coandă” care au optat pentru învățământul dual vin la Centrul de Formare pentru inițierea pe mașini unelte cu comandă numerică. Fără existența acestui centru, anumite informații nu le-ar putea asimila și astfel mulți termeni tehnici vor lipsi din vocabularul lor în momentul finalizării liceului/școlii profesionale”, spune Vlad.

Tot în Centrul de Formare profesională de la Compa l-am zărit și pe Sebastian. Are 15 ani și este doar în vizită. De anul viitor va începe și el orele de laborator aici. E din Bradu și a ales să vină la Liceul Tehnologic „Henri Coandă” din Sibiu. „M-am uitat pe ofertele de la licee și cum dintotdeauna mi-am dorit o meserie, am găsit liceul acesta care pune accent pe învățământul tehnic. M-am interesat, am văzut că e vorba de mecanică și am zis că e ceea ce îmi place mie. De mic desfăceam și refăceam piese. Sunt în clasa a IX-a, specializarea mecatronică. Am învățat deja niște lucruri pe care nu credeam că o sa le știu vreodată. De exemplu, acum știu să lucrez cu strungul manual pentru că am învățat la atelierul de la școală. De anul viitor voi putea experimenta aici, în centru. O să fie greu la început pentru că e totul electronic, dar am înțeles de la alți colegi că profesorul o să ne ajute. După cei patru ani de liceu vreau să urmez o facultate de inginerie și să rămân la Compa pentru că au nevoie de oameni ca noi. Mi se pare o meserie frumoasă dacă o înveți bine. Și dacă știi că există un loc care poate să îți ofere tot ce ai nevoie să o înveți, atunci trebuie doar să vrei. E interesant să vezi cum o mașină mică, cum e strungul, cu două manete și un cuțit poate să facă atâtea lucruri uimitoare. E păcat că tot mai puțini oameni aleg meseriile astea. Dacă se va pierde și domeniul acesta, cred că va fi greu pentru România. ”

*articol apărut în Capital Cultural nr. 13, ediția tipărită