Cum a implementat Marquardt sistemul învățământului dual

„Desen tehnic, geometrie, vederea în ansamblu a piesei, centrarea ei, dar și un pic de programare. De toate la un loc ai nevoie ca să poți folosi mașina de electroeroziune prin fir”, îmi spune Fabian, unul dintre cei mai tineri operatori de mașini-unelte cu comandă numerică ai companiei Marquardt. Are 18 ani și face parte din prima generație a absolvenților de școală duală din Sibiu.

Sigur pe el, cu o „gândire aprigă”, așa cum ne-a mărturisit mai târziu, mânuiește una dintre mașinile de electroeroziune din atelierul de sculărie. Știe că meseria lui e una neconvențională și vrea să fie cât mai bun în ceea ce face. Îți explică cu mare ușurință diferența dintre mașina de electroeroziune cu fir și cea cu electrod masiv. Deși nu înțeleg mare lucru, ascult și încerc să vizualizez cum în jurul firului se formează un arc electric, care străpunge piesa și o decupează sub forma desenului, așa cum îmi spune Fabian. În mintea mea mă mir de câte poate să știe un elev de 18 ani, cu câtă ușurință vorbește despre mașinile cu comandă numerică sau prelucrarea prin așchiere. Cine zicea că la școala profesională vin doar copii care au rezultate slabe la învățătură sau care au capacități intelectuale reduse? Aproape toți dintre noi. Învățământul profesional, blamat de cele mai multe ori, ocolit de părinți, și, implicit de copii, prinde o gură bună de aer și în România, odată cu implementarea învățământului în sistem dual. În Germania, aceasta este cea mai răspândită formă de învățământ, la care se înscriu mai mult de jumătate din tineri. De-o vreme, câteva dintre marile companii private au preluat modelul german și au pornit schimbarea și în România.

La Sibiu, învățământul în sistem dual a funcționat de la începutul anului 2014, mai întâi ca proiect pilot. Marquardt este printre primele companii care au înțeles avantajele acestui sistem, a luat inițiativa formării unei asociații și a decis să investească în pregătirea tinerilor care aleg școala duală.

Asociația, din care fac parte, alături de Marquardt, alte câteva companii, Primăria Municipiului Sibiu, Clubul de Afaceri Transilvania și Colegiul Tehnic “Independența”, a propus Ministerului Educației Naționale schimbarea legislației, care a fost adaptată și definitivată anul trecut.

Singur m-am hotărât să optez pentru învățământul dual, iar părinții m-au susținut

La o vizită în fabrică, am reușit să povestim cu o parte dintre tinerii care anul trecut au absolvit școala duală. Toți cei șase care au ales să învețe meserie timp de trei ani în atelierul Marquardt au fost angajați în această companie. Fabian Szekely a absolvit Colegiul Tehnic „Independența” Sibiu și a terminat șef de promoție pe întregul colegiu, cu medii mai bune decât elevii de la filiera teoretică. L-am prins în tura de dimineață. Deși stăteam trei inși și îl priveam mirați în timp ce nota de zor niște cifre, apoi verifica mașina, nu l-au stânjenit nici privirile curioase și nici nu l-au pus în impas întrebările noastre. Ne spune că cei trei ani de școală l-au ajutat să-și schimbe modul de gândire, totul a devenit mult mai logic. „Am avut o gândire mai aprigă în ceea ce privește ingineria și am vrut să mă perfecționez pe partea asta. Iar calificarea pe care am primit-o aici, cea de operator de electroeroziune, m-a ajutat să am o viziune de ansamblu asupra lucrurilor. Toate se leagă între ele. Singur m-am hotărât să optez pentru învățământul dual, iar părinții m-au susținut. M-am gândit că e mai mult decât ceea ce îmi oferea liceul, deja după trei ani am o calificare și fac ce-mi place. Nimic nu mă oprește să fac de acum seralul și apoi să urmez o facultate, însă, deocamdată, e bine așa. Vreau să fac meseria mea cât mai bine. Desigur, orice meserie e importantă, nu trebuie să facem diferențe între ele. Fiecare om e important prin ceea ce face, iar societatea are nevoie de noi toți. Eu cred că aici mă potrivesc cel mai bine.”

Fabian ne face și o scurtă prezentare e etapelor de învățare. Prima dată a fost partea teoretică, apoi au început orele în atelierul de practică de la Marquardt. Acesta este și principiul învățământului în sistem dual. Sunt două direcții și în două locuri de învățare: la școală se dobândesc cunoștințele teoretice, iar în fabrică are loc achiziția cunoștințelor și deprinderilor practice.

La doi pași de Fabian îl găsim pe Ștefan Ilinca. Acesta lucrează tot la o mașină cu comandă numerică: un centru de prelucrare prin așchiere cu 3 axe. Ștefan are 19 ani și meseria lui este operator CNC. A ales școala profesională dulală pentru că îi oferă o meserie de viitor. Nu știa exact ce înseamnă fiecare specializare atunci când s-a înscris, însă a avut norocul să facă ce-i place: „Nu știam nimic când am ajuns aici. Țin minte că prima dată am învățat desen tehnic. Dacă nu știi să citești un desen tehnic, nu ai cum să te descurci aici. Apoi, deși nu aveam încredere în mine, am început să prind și matematică, am învățat butoanele la mașini, iar acum mă descurc. Sunt încă la început, însă planurile mele de viitor sunt să învăț cât mai bine meseria asta și să ajung programator mai încolo.”

merseriasii-de-maine-stefan

Din 2017, școala duală este înscrisă în sistemul de învățământ de stat gratuit, fiind susținut de Ministerul Educației Naționale. Tinerii care aleg să învețe o meserie în acest sistem beneficiază, față de programele obișnuite ale ministerului, și de un sistem bursier privat. Iar cel mai mare avantaj pe care agenții economici îl oferă este pregătirea tehnică direct în companii și prioritate în accesarea unui loc de muncă după cei trei ani de studiu.

Mereu mi-am dorit să lucrez cu fier, iar într-o zi s-a nimerit să văd un pliant despre învățământul dual

Promisiunea unui loc de muncă atractiv l-a convins și pe Claudiu Dobrotă să aleagă școala duală. Are 18 ani, este din Veștem și face naveta în fiecare zi la Marquardt, unde este angajat din vara anului trecut pe postul de sculer-matrițer: „Mereu mi-am dorit să lucrez cu fier, iar într-o zi s-a nimerit să văd un pliant despre învățământul dual, unde erau și poze din fabrică. Am zis că asta mi-aș dori să fac. Sunt sculer-matrițer și acum fac mentenanță, asta înseamnă întreținerea și reparația matrițelor. La început a fost greu pentru că nu știam mai nimic. Dar am avut ocazia să stau pe lângă oamenii cu experiență, prima dată doar priveam și ei îmi explicau, apoi, încet-încet, mă puneau să desfac câte un șurub și tot așa. Trebuie să ai răbdare în meseria asta și să fii atent. Eu le-am povestit și colegilor mei de școală ce înseamnă învățământul dual și că-ți oferă bursă, echipament, transport, masă, însă ei nu m-au crezut. Au zis că nimeni în ziua de azi nu îți dă atâtea lucruri, plus un loc de muncă.”

Aceeași idee o aud și de la Octavian Pîșu și Răzvan Brădean. Colegii lor nu i-au crezut. Numai dacă vii să vezi cu ochii tăi, ajungi să crezi că poți după trei ani de studiu și practică să termini școala cu o meserie și să ai serviciu. Au colegi care s-au angajat la magazinele mari și aranjează marfa în rafturi, însă au și colegi care au ales licee de renume și câteodată râd de ei că au mers la școala profesională.

„Eu am învățat totul aici. Nu știam nici cum arată burghiul, freza sau strungul. Și în trei ani s-au adunat multe informații. Dar e adevărat că după primele cursuri și când am văzut cum lucrează oamenii aici și standardele care sunt într-o firmă atît de mare, mi-am zis că eu nu o să pot niciodată să ma descurc așa. Însă, pe parcurs mi-am mai dat șanse. Am și colegi care au renunțat până la urmă, însă eu m-am susținut singur moral pentru că m-am gândit că dacă nu fac asta acum, o să-mi fie foarte greu să mă descurc în viață. Dacă n-ai o meserie în ziua de azi, nu ajungi prea departe”, spune Octavian Pîșu, 21 de ani, Șeica Mare.

Răzvan Brădean are 19 ani și vine din comuna Mag. Și el e sculer-matrițer. Nu povestește prea mult. Spune că nu știe cum să explice de ce îi place meseria asta. Pur și simplu i se potrivește. Îl întreb dacă oricine ar putea să o facă și-mi răspunde: „Da, oricine, dar cu condiția să fie pasionat.”

Durata pregătirii în sistemul dual este de 3 ani, în cadrul căreia se face tranziţia graduală de la acumularea cunoștinţelor teoretice înspre dobândirea abilităţilor necesare în activităţi practice. Iar ca acest sistem să funcționeze 100%, e nevoie de o bună promovare și implicare atât din partea agenților economici, cât și din partea școlilor și Inspectoratului Școlar Județean.

Bianca Buta, manager Resurse Umane la Marquardt România și membru al Consiliului Național pentru Educație Duală spune că lipsa personalului calificat pe anumite meserii se resimte în orice firmă, iar modelul dual este unul bun de urmat: „Am sesizat de-a lungul anilor că avem tot mai puțin personal calificat pe anumite meserii, cum ar fi electromecanic, sculer-matrițer sau operator CNC. Drept urmare, am aplicat modelul școlii din Germania, în care companiile investesc timp și resurse pentru pregătirea elevilor, obținând în viitor angajați bine pregătiți. În prima promoție au absolvit 36 de elevi dintre care 21 au avut contract cu firmele. Nu mai puțin de 14 dintre aceștia (deci două treimi) au fost angajați în luna august 2017 la companiile în care au efectuat stagiile de practică.”

bianca-buta

Bianca Buta-manager Resurse Umane, Marquardt România membru al Consiliului Național pentru Educașie Duală

Cea mai grea etapă în tot acest proces a fost implementarea sistemului dual, spune Bianca Buta: „A fost și încă este greu pentru că nu există o educație pentru îndrumarea copiilor către școlile profesionale. Din cauza promovării reduse, păriții nu au avut posibilitatea să cunoască avantajele pe care le oferă sistemul dual ca să își îndrume copiii. Cu siguranță vor fi deschiși dacă primesc toate informațiile necesare. Sunt multe preconcepții în această zonă, însă vreau să reamintesc că după finalizarea acestor școli, elevii își pot continua studiile și în învățământul superior, dacă doresc.”

Pentru a crea cele mai bune condiții în implementarea sistemului dual, compania Marquardt a investit într-un atelier dedicat exclusiv elevilor înscriși la școala duală. Este dotat cu utilaje de ultimă generație, iar fiecare elev are bancul său de lucru, complet echipat. Alin Caravan este tutorele care coordonează și monitorizează activitatea copiilor. Acum este la a patra generație de elevi: „Când a debutat proiectul, în 2014, eu am fost primul tutore angajat pe proiectul școala duală. Am fost destul de temător pentru că nu știa nimeni practic cum va fi, cum va arăta atelierul, cum va fi lucrul cu copiii. Însă am reușit să ne organizăm bine, am gândit o programă pe care o facem cu fiecare generație, iar rezultatele se văd. Copiii au făcut salturi extraordinare. De multe ori, mi-am adaptat orele după nivelul lor de cunoștințe destul de scăzute. Și asta nu pentru că nu au ei capacitatea să învețe, ci pentru că nu s-au dezvoltat într-un mediu favorabil. Mulți vin din mediul rural, mulți au părinții plecați în alte țări, alții vin de la școli unde nivelul este redus. Sunt multe motive pentru care copiii vin cu lipsuri. Însă împreună am reușit să trecem de la înmulțiri și operații simple, la realizarea și înțelegerea desenului tehnic. Matematica este esențială în ceea ce facem noi, apoi trebuie să știi desen tehnic și geometrie. Cu multă răbdare și perseverență, am reușit să umplem niște goluri, iar elevii au făcut niște salturi incredibile după trei ani de școală duală. Proiectul lor de final este o mașină de frezat în miniatură pe care o realizează fiecare de la zero în primii doi ani. Toți au reușit, iar drept dovadă cei din prima generație sunt deja angajați.”

În atelierul-școală, i-am întâlnit pe Marius Sădean, Cosmin Furdui și Marian Oltean. Toți sunt în anul trei la Colegiul Tehnic „Independența” Sibiu și au ales sistemul dual. Au reușit să realizeze proiectul final, acea mașină de frezat în miniatură alcătuită din 20 de piese făcute de mâna lor. Iar ca să reușească, a fost musai să învețe lăcătușerie, apoi strung și freză.

marquardt-scoala-duala

Lui Marius cel mai mult îi place să lucreze cu strungul, iar colegul său, Cosmin îl aprobă la fiecare frază. Amândoi vor să devină sculeri-matrițeri. De partea cealaltă, Marian a ales electromecanica. Vrea să fie un electrician priceput, să poată repara orice se strică pe partea electrică: „Am văzut la fratele meu mai mare ce înseamnă această meserie și m-am hotărât să urmez aceeași școală. El deja lucrează în domeniu, acasă exersăm împreună de multe ori. E o meserie căutată și îmi place că tot timpul o să am de lucru. Când eram mic voiam să îmi fac o fermă, dar iată că am ajuns în altă parte. Aici chiar înveți meserie, iar ce faci trebuie să faci bine. Cred că cel mai mult contează să îți placă ceea ce faci.”

La vară, o nouă generație de elevi ai școlii duale de la Sibiu își încheie cursurile. Promotorii acestui tip de învățământ sunt încrezători că numărul tinerilor care vin către școlile de meserii va crește și că școala duală se va extinde.

Oricum, firma Marquardt nu și-a spus ultimul cuvânt în materie de educare a tinerilor pentru viața profesională. În parteneriat cu Facultatea de Inginerie a Universității “Lucian Blaga” Sibiu, compania germană s-a angrenat în Proiectul Dynamic, un proiect pe plan european care va transpune învățământul dual, în premieră în România, și la nivel universitar.

foto: Gabriela Cuzepan

*articol apărut în Capital Cultural nr. 11