Google prezintă cea mai mare expoziție virtuală dedicată modei și stilului, care reunește 3000 de ani de cultură vestimentară.

Expoziția online face parte din proiectul „Purtăm cultură” („We wear culture”, în original), lansat de Google Arts & Culture și este rezultatul colaborării cu Muzeul Național al Țăranului Român (MNȚR) și alte peste 180 de instituții de cultură din New York, Paris, Londra sau Tokio.

Colecția „Haina țărănească” prezentată de MNȚR în cadrul proiectului „We wear culture” este dedicată portului tradițional din zona României. Curatorul expoziției este Cosmin Manolache.

Expoziția virtuală cuprinde 27 de artefacte vestimentare, care se adaugă colecțiilor MNȚR deja existente pe platforma Google Arts & Culture.

“Fără pretenția de a fi exhaustivă, expoziția este o călătorie virtuală și în același timp una simbolică, care recuperează frumusețea unui patrimoniu țărănesc divers și complex, recontextualizând imaginea despre artă și meșteșug. Această expoziție creează publicului oportunitatea de a descoperi virtual patrimoniul de excepție al MNȚR a cărui expunere permanentă este închisă temporar pentru lucrări de consolidare și restaurare a clădirii monument istoric”, spune Liliana Passima, manager MNȚR.

Costume din Sibiu

Expoziția prezintă costume tradiționale specifice Sibiului, Hunedoarei, Gorjului, Făgărașului, Bistriței, Buzăului sau zonei Mehedinți. Un costum este „simbolul unei identități entice, drept urmare contribuie la existența unui limbaj al formelor, al decorațiunilor și al gesturilor, un limbaj esențial într-un conglomerat etnic complex cum este cel din Balcani”, scriu curatorii expoziției online.

Textele ce însoțesc imaginile descriu materialele din care sunt confecționate costumele, istoria costumelor și influențele de-a lungul timpului.

Piesele prezentate în expoziția MNȚR sunt însoțite de o coloană sonoră din colecția „Ethnophonie” a Muzeului Național al Țăranului Român: doine, hore, învârtite, brâuri.

Despre „Purtăm cultură”

Cu ajutorul tehnologiei, vizitatorii pot explora milenii de evoluție a stilului, de la mătasea care dă numele bine cunoscutei rute comerciale Drumul Mătăsii, la Moda de la Versailles și până la Punk-ul britanic și povestea blugilor.

Piese de vestimentație care au influențat generații întregi, precum tocurile lui Marilyn Monroe sau rochia neagră a lui Coco Chanel sunt readuse în prim plan prin realitatea virtuală.

Expozițiile cuprind tendințele care au schimbat moda de-a lungul timpului, momente de cotitură și personaje care au și-au pus amprenta decisiv: Alexander McQueen, Marilyn Monroe, Cristóbal Balenciaga, Coco Chanel, Audrey Hepburn, Christian Dior, Helmut Newton, Irving Penn, Yves Saint Laurent, Manolo Blahnik, Gianni Versace , Oscar de la Renta, Pierre Balmain, Vivienne Westwood, Miyake Issey și mulți alții.

Experți în modă, curatori, designeri, universități, muzee și ONG-uri din întreaga lume au colaborat pentru crearea expozițiilor din proiectul „Purtăm cultură” prezentat de Google Arts & Culture, cu scopul de a arăta că moda este parte din cultura universală, o formă de artă cu impact asupra întregii societăți. Pentru expunerea colecțiilor a fost utilizată cea mai recentă tehnologie Google, inclusiv realitate virtuală, video-uri la 360° și imagini de rezoluție foarte înaltă, care permit zoom pe detalii imperceptibile ochiului liber.

Expoziția „We wear culture” este accesibilă la g.co/wewearculture și prin aplicația Google Arts & Culture, disponibilă pentru iOS și Android.

Despre Google Arts & Culture

Google Arts & Culture este o platformă digitală care oferă acces la patrimoniul istoric și cultural din întreaga lume, prin intermediul internetului. Oricine poate astfel explora picturi, desene, sculpturi, fotografii, artefacte religioase, manuscrise și multe alte obiecte din muzee și colecții din toată lumea. Google Arts & Culture reunește peste 1000 de muzee din toata lumea. Aplicația Google Arts & Culture este accesibilă gratuit din browserul de internet, pe iOS și Android.

Expozitia poate fi urmarita aici.