„Schițe, canuri, schele și nacele – astea alcătuiesc recuzita obligatorie de la Sibiu International Street Art Festival.” Mai adaugi apoi puțină tehnică, imaginație, un vibe pozitiv și într-o săptămână ai colorat tot orașul.

De câteva zile încoace, Sibiul a devenit un muzeu în aer liber, un manifest care își strigă mesajele de pe pereții ce până de curând erau gri. La cea de-a 4-a ediție, Sibiu International Street Art Festival a devenit un punct de întâlnire pentru comunitatea Street Art, un loc unde se alcătuiesc, se schimbă și se inspiră idei. Sibiul a devenit cel mai desenat oraș din România și este în continuare singurul oraș din lume cu un tur de artă stradală pe școli. Nu-i așa că se potrivește în context tema anului acesta: Can you feel?

Cine sunt însă artiștii  care se ocupă cu îmbunătățirea peisajului urban prin culori, care desenează murale pe diferite fațade, care combină forme cu mesaje, și de ce au venit la Sibiu? Am pornit să descoperim toate aceste lucruri, să îi vedem la treabă, să tragem cu ochiul în spatele comunicărilor oficiale și să-i cunoaștem un pic mai bine.

Bogdan Cazacincu // Foto: Monika Tompos

Despre mijloace de transport colorate – Bogdan Cazacincu (România)

La ce te-ai gândit când ai auzit tema acestui an – can you feel?

Bogdan Cazacincu: Tema festivalului de anul acesta se potivește cu ceea ce fac eu, pentru că mă leg de zona urbană și stilizez prin metamorfozare anumite elemente geometrice care se regăsesc și în societatea de astăzi și încercând să le combin pornind de la anumite elemente, obțin anumite forme care dau un contrast de clar obscur și lumea interacționează altfel când vede lucrările. Câțiva trecători deja au interpretat lucrearea spunând că parcă îi duce gândul la ceva dar nu știu exact la ce. Probabil că trecătorii se vor regăsi prin ceva anume. Fiecare simte în felul lui.  Pentru mine a fost un impact, că nu am mai făcut asta până acum. Am lucrat pe pânză și acum fac o lucrare foarte mare. E un impact și pentru mine și pentru cei din jur. Este prima oară când particip la SISAF și văd că lumea e deschisă și interacționează, ceea ce ne dă speranță pentru viitor.

Bogdan Cazacincu // Foto: Funky Photography, Sergiu Pavălă.

Despre a dărui și a primi – Dinho Bento (Brazilia)

Care a fost motivația ta să participi anul acesta la SISAF?

Dinho Bento: Este o plăcere pentru mine să particip la acest festival și să pot să creez o lucrare aici. Am citit despre înscrieri pe un site unde sunt promovate festivalurile de Street Art și mi-a plăcut mult tema – can you feel?

Dinho Bento // Foto: Monika Tompos

Cred că lucrările pe care le-am realizat până acum se potrivesc propunerii festivalului. Atunci când am realizat schița acestui mural am încercat întâi să scriu o poezie, iar apoi să o ilustrez și să îmi dau seama cum aș putea transpune acel text într-un desen. Iar poezia vorbește despre modalitatea de a-ți extinde universul și astfel de a observa totul din jur odată cu timpul – cultura din care provin eu, dar în același timp și dorința de a lăsa ceva în urmă aici, de a stimula oamenii locului cu privire la cultura lor și trecutul lor.”

Cum să traducă trecătorii mesajul lucrării tale?

Dinho Bento: Lucrarea mea va include câteva repere astfel încât să interpretezi că poți înțelege și observa întâmpările din jurul tău din diferite perspective, dar că poți și contribui la aceste elemente. Înțelegând diferitele aspecte ale culturilor poți lupta cu stereotipurile cu privire la injustiție și rasism.

Foto: Facebook Dinho Bento

Care este viitorul mișcării Street Art la nivel mondial?  

Dinho Bento: Deja se întâmplă o mare schimbare în lume în această privință. Acum două săptămâni eram în Lisabona, realizam acolo o lucrare. Am pictat într-un cartier care a fost transformat complet prin Street Art. Acel cartier era rupt de orice mișcare turistică, iar arta stradală a fost o modalitate oportună de a atrage astfel vizitatori. Este un cartier foarte sărac și prin această mișcare a fost posibilă stimularea economică a zonei. Violența a scăzut. Cartierul a fost ocupat de imigranți și faptul că au reușit să interacționeze cu oameni interesați de Street Art a însemnat un lucru pozitiv. Multe alte orașe reușesc același lucru accesibilizând suburbii cu ajutorul Street Art.

Arta stradală este un muzeu și toată lumea care trece pe lângă ea sau prin împrejurimi  poate sesiza efectele ei fără să trebuiască să își cumpere un bilet. Este mai participativ și mai democratic.

Despre modificarea arhitecturii stradale și comunitate – Kirill Stefanov (Rusia)

Cum de ai venit în România?

Kirill Stefanov: Am aplicat pur și simplu pentru festival. Călătoream în Europa, am fost în Berlin, Leipzig, Frankfurt și la Lisabona, unde am pictat și apoi am venit la Sibiu. Este parte din turul meu – turul de vară.

Kirill Stefanov // Foto: Monika Tompos

La ce te-ai gândit când ai auzit tema SISAF 2018 – can you feel?

Kirill Stefanov: Cred că se potrivește foarte bine cu ceea ce se întâmplă în Street Art și în arta murală, și anume la felul în care privește arhitectura aceste noi tipuri de artă, ce simte clădirea aceea  atunci când un nou desen o acoperă și cum se simt clădirile din jurul ei atunci când peisajul se schimbă. Este un mod de a te gândi la arhitectură. Mi-a plăcut tema, iar lucrarea mea va ilustra conexiunea dintre două clădiri, astfel încât arta va conecta două părți ale unor clădiri.

Foto: Diana Thema

Cum să perceapă trecătorii mesajul tău?

Kirill Stefanov: Lucrarea mea este directă, nu se ascunde sub o idee conceptuală. Când te uiți la ea realizezi că se referă la conexiune – la un nou stil architectural al clădirii. Aceasta este interpretarea. Nu este un mesaj numai pentru anumiți oameni care au mai mulltă legătură cu arta contemporană, ci este un mesaj pentru publicul larg, într-un loc public.

Foto: Diana Thema

Care crezi că sunt tendințele Street Art la nivel global, și, mai precis, în Europa de Est?

Kirill Stefanov: Arta stradală ia din ce în ce mai multă amploare. Nu este o noutate faptul că autoritățile încearcă să acopere clădirile gri cu imagini colorate și bineînțeles, cred că așa vor arăta mai bine și vor fi mai distractive. Câteodată funcționează, câteodată nu se integrează în contextul architectural. De multe ori chiar trebuie să verifici zona, să încerci să o înțelegi, să cercetezi cartierul. De aceea cred că este bine să și lucrezi mai mult împreună cu comunitatea. Să motivezi artiștii locali, nu doar să chemi oameni din afară să realizeze diferite lucrări.

Dacă vrei să investești în cultură trebuie să investești în artiștii locali.

Se pot organiza dezbateri, sesiuni în care localnicii și oaspeții să aibă prilejul de a lucra la un proiect comun. Oamenii aici sunt foarte deschiși, au nevoie numai de motivație, iar SISAF ar putea încerca  să creeze un astfel de cadru.

La cea de-a 4-a ediție – Sweet Damage Crew (România)

Realizați o lucrare pe  clădirea Casei de Cultură a Studenților. Care credeți  că va fi impactul acesteia?

Sweet Damage Crew: Impactul o să îl aibă prin culoare – uită-te în jur. Nu e nici un pic de culoare și o să iasă în evidență foarte puternic. Ma ales că este vizibilă, în mijlocul intersecției.

Recis – Sweet Damage Crew // Foto: Monika Tompos

Cum vedeți  SISAF după trei ediții deja încheiate ?

Sweet Damage Crew: Acum patru ani când am fost invitați la prima ediție la SISAF, eram un pic sceptici. De ce? Organizarea festivalurilor de Street Art în România este la un nivel foarte jos. Ai întotdeuna probleme când ajungi la fața locului – nu ai logistica necesară, nu ți se dă ce ai cerut, e un pic haos așa. Dar am zis să mergem totuși, că nu prea se întâmplă lucruri în țara asta și ar fi cazul să mergem. Și am venit. A fost o surpriză plăcută pentru că am primit ceea ce am cerut, total a fost ok, și ne-a plăcut în primul an și am venit și în al doilea, și în al treilea, iată-ne și în al patrulea an aici.

Foto: Facebook Recis // Sweet Damage Crew

Oamenii sunt foarte bine intenționati și e bine că se întâmplă lucrurile astea, pentru că noi, oamenii din lumea Street Art nu ajungem să ne vedem de foarte multe ori toți împreună, și asta e una dintre cele mai bune ocazii și este un fel de get together al tuturor unde mai schimbăm opinii, idei, mai facem o glumă, mai bem o bere, și muncim în același timp. E foarte tare că se întâmplă. Pentru noi e ca un fel de concediu așa. Ne scoate din lucrul nostru de zi cu zi și ne aduce pe toți împreună.

Care sunt tendințele Street Art în România?

Sweet Damage Crew: Cred că se îndreaptă în vreo două direcții. Una ușor comercială și una mai puțin comercială, într-o zonă cumva mai abstractă a lucrurilor. Noi am zis că ne situăm undeva la mijloc. Nu poți să vii să faci o lucrare conceptuală în mijlocul unui oraș pentru că este greu digerabilă publicului larg. Și atunci trebuie să faci ceva care să fie ok pentru toată lumea. De asta zic că ne situăm fix la limita între un comercial acceptabil și un abstract greu de înțeles.

Foto: Facebook Recis // Sweet Damage Crew

(Cu referire la lucrarea din cadrul SISAF – ) Desenul ăsta e o chestie figurativă, dar nu standard. Adică nu facem un personaj, punct, ăla e și s-a terminat. Nu. Este o dublare, o triplare a personajului. Cum este și peretele de anul trecut a lui Recis de la Liceul Economic. Este din mai multe layere, este suprapus, cu filtre de culoare. La fel este și ăsta. Artistul are un stil la care lucrează de ceva vreme și îl tot îmbunătățește. E vizunea lui. Asta e ideea înspre care trebuie să se ducă tot ceea ce înseamnă Street Art. Să inviți un artist în cadrul festivalului  să îți interpreteze el peretele cum consideră și cu ceea ce crede el că trebuie să fie acolo. La acest lucru trebuie să se ajungă. Să îl chemi pentru ceea ce face el, nu să îi dai ceva să facă. Aici e schema și problema cu care se confruntă majoritatea street-artiștilor.

Sweet Damage Crew – lucrare realizată în cadrul SISAF, ediția a 3-a /  Liceul Economic // Foto: Funky Photography, Sergiu Pavălă

Mesaje de conștientizare – Paula Duță & The Orion (România)

Tema ediției – Can you feel?

Paula Duță & The Orion: Asta a fost chestia pentru mine. Am profitat de tema Can you feel? pentru că lucrarea mea încearcă de fapt să sensibilizeze și să atragă atenția asupra efectului pe care îl avem toți asupra mediului înconjurător și al animalelor. Muralul în sine e un tribut și o metaforă.

Paula Duță & The Orion // Foto: Monika Tompos

El e Sudan, ultimul mascul de rinocer alb, care s-a stins anul acesta și asta e ideea, că Sudan își continuă călătoria și noi rămânem să conștientizăm cu atât mai mult efectul și rolul pe care îl avem în distrugerea habitatelor și în extincția animalelor.

Care este efectul pe care desenul îl va avea pe o școală?

Paula Duță & The Orion: În primul rând e contactul cu copiii. Atunci esti cel mai receptiv la informație. E bine să îi înveți pe copii de mici  ce înseamnă și care este rolul lor în protecția mediului în care trăiesc. La scară mică sau la scară largă – toți contăm.

Foto: Facebook Paula Duță

Cât de greu e să adaptezi schița la dimensiunea peretelui?

Paula Duță & The Orion: E foarte multă gimnastică – urci, mai desenezi un pic, te dai jos, vezi cum arată, iar urci, iar desenezi un pic, și tot așa, să îi păstrezi proporțiile.

Observi o anumită tendință a mesajelor Street Art?

Paula Duță & The Orion: Curentul este destul de extins pe partea de mesaje. El a apărut oricum ca un protest, ca un statement, dar până la urmă, ilustrează de la mesaje politice la mesaje legate de protecția mediului, la tot. Pentru că sunt foarte mulți artiști și depinde de fiecare cu ce rezonează. Eu de exemplu merg pe partea de natură, animale, protecție, ocrotire, și atunci și muralele mele se duc în zona respectivă.

Foto: Facebook Paula Duță


Sibiu International Street  Art Festival are loc de-a lungul întregii săptămâni și se încheie pe data de 8 iulie, la ora 12, cu un tur de artă stradală pe bicicletă ce leagă toate lucrările realizate în cadrul evenimentului.