Alexander Riemenschneider, unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați regizori din spațiul german, a montat la Teatrul Național Radu Stanca spectacolul „Hin und her / Încoace și încolo”. Interesat de subiectul granițelor, Alexander Riemenschneider a ales un text de Horvath, pe care l-a pus în scenă într-un spirit românesc, cu mult umor.

Este prima dată când aveți o colaborare cu un teatru din România, cu Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu. Cum a fost până acum colaborarea cu TNRS și cum este să lucrați cu actori care vorbesc limba germană, fără ca aceasta să fie limba maternă?

Alexander Riemenschneider: Sunt foarte recunoscător pentru această colaborare. Pentru un regizor german, fiecare colaborare cu un teatru din străinătate este foarte importantă. Noi, ca vorbitori de limba germană, nu avem șansa de a lucra atât de des în altă parte, decât în Germania. Contextul de la Sibiu este unul foarte special, pentru că, deși nu sunt în țara mea, lucrez aici, în limba germană, cu actorii Secției Germane a TNRS. A fost o colaborare foarte profundă și intensă. În același timp însă, deși am întâlnit la Sibiu actori care vorbesc fiecare impecabil limba germană, colaborarea noastră a devenit cu atât mai interesantă pentru că le-am cerut să vorbească limba germană ca și cum nu ar cunoaște-o atât de bine, ca și cum nu ar fi limba lor maternă, așa cum este cazul unora dintre ei, ca și cum ar fi o limbă străină.

Decizia de a monta la Sibiu acest text de Horvath, scris în anii treizeci, ați luat-o înainte de a veni în România sau ați ales textul ulterior?

Încoace și încolo1

Alexander Riemenschneider: Am avut împreună cu echipa de la Sibiu o lungă perioadă de consultări și am decis împreună că mesajul acestui text, deși scris în anii treizeci, este nu doar de actualitate, dar mai ales unul cu care publicul din România să poată rezona. Am ales să tratăm subiectul spectacolului dintr-o cheie comică, chiar dacă vorbim despre bani, influență, politicieni corupți și o societate sufocată de funcționari și birocrație. Cred că oamenii au nevoie de umor, cred că au nevoie de o abordare care să le permită să mediteze la anumite probleme ale societății, dar fără încrâncenare sau apăsare, ci cu lejeritate. Autorul textului este de origine maghiară, a trăit foarte mulți ani în Germania și a fost unul dintre cei mai promițători dramaturgi ai anilor treizeci, totodată o voce foarte critică la adresa decăderii morale a societății, cauza tuturor neajunsurilor de fapt din societate. 

Credeți că subiectul acestei piese se aplică doar în România sau este valabil peste tot în Europa?

Alexander Riemenschneider: Am fost tot timpul interesat de subiectul granițelor, astfel am și descoperit acest text. Este unul dintre subiectele fierbinți ale Europei timpului nostru. Mă bucur să pot monta un spectacol după un text care este de fapt valabil nu doar pentru spațiul românesc, cât pentru întreaga Europă.

Dar piesa nu este doar despre granițe, este și despre birocrație și toate situațiile absurde. Care este mesajul principal al acestei piese pentru publicul român?

Alexander Riemenschneider: Cred că ceea ce Horvat face ca niciun alt autor, este că arată oamenilor idei și ideologii care sunt mai mari decât oamenii, care sunt întotdeauna dincolo de timpul prezent. Care sunt dincolo de „Trebuie să fie așa!” sau „Nu se poate așa”. Acesta este micul – mare amănunt care ne scapă tuturor din vedere: ne concentrăm foarte mult pe contradicțiile care definesc până la urmă orice societate și în final uităm să fim oameni.  Nu mai departe exemplul acestui text care are un mesaj încă atât de actual, deși a fost scris în urmă cu mai bine de șaptezeci de ani și care focalizează pe oameni mai mici decât propriile lor idealuri.

spectacol tnrs

Am văzut repetițiile generale ale spectacolului. Ați reușit poate ceea ce puțini regizori germani pot, să puneți în scenă o comedie foarte savuroasă. Cum credeți că va fi primit spectacolul de publicul din Sibiu?

Alexander Riemenschneider: Pentru mine, ca german, nu-i pot judeca pe conaționalii mei pentru simțul umorului. Bineînțeles, germanii înșiși vor să creadă că au umor. Am crezul meu personal, care mă ajută foarte mult și în plan personal și profesional: cred că este foarte important să vorbim despre probleme cu lejeritate, fără încrâncenare, într-o manieră amuzantă. Am lucrat atât de bine cu echipa de la Sibiu, că am știut încă de la început că acești actori nu vor putea scoate decât un spectacol foarte bun. Spectacolul aduce foarte multe situații în care poți râde. Spectacolul este creat într-un spirit românesc, cu mult umor, chiar dacă regizorul e neamț. Am convingerea că va fi un spectacol plăcut de public și cu viață lungă.

credit foto: TNRS, Rareș Helici